Článek
Tady máte desítku těch nejbláznivějších verzí!
1. Mercedes 300 SL (1954)

Na volantu Mercedesu 300 SL vlastně není na první pohled nic zajímavého – dvouramenný s trojcípou hvězdou ve svém středu a připojený k řízení jednoho z nejkrásnějších sportovních aut historie. Zajímavé je však to, že byl sklápěcí, to aby se dalo do stísněné kabiny kupé s křídlovými dveřmi pohodlněji nastoupit.

Proklouznout přes vysoký práh úzkými výklopnými dveřmi musela být slušná gymnastika, bez sklopného volantu by to ale bylo zhola nemožné
2. Citroën DS (1955)

DS bylo pro automobilový svět revoluční auto, jeho konstruktéři přišli s mnoha nevídanými inovacemi a jednou z nich byl i volant – vystačil si totiž s jediným ramenem, které tak nepřekáželo při úchopu věnce ani ve výhledu na palubní desku.

DS bylo tak nadčasové, že vydrželo ve výrobě neuvěřitelných 20 let
3. Austin Allegro (1975)

Allegro po zásluze nese titul nejhorší auto historie kvůli mizerné konstrukci, ještě horší kvalitě výroby a tragické spolehlivosti. Jeho nepěkné pověsti nijak nepomohl ani volant, který inženýři místo obvyklého kulatého tvaru zformovali do čtverce – zoufalý kompromis, který měl řešit nedostatek prostoru mezi řidičovými koleny a nízkým sloupkem řízení.

Nepraktický volant tvarem připomínající obrazovku televize byl posledním smutným hřebíkem do rakve nepovedeného Allegra
4. Aston Martin Lagonda (1976)

Design šokující Lagondy se nesl v brutalistickém duchu a nejinak tomu bylo v případě interiéru Series 2, který připomínal operační pracoviště kapitána nukleární ponorky (dost luxusní, pravda). Kulatý věnec volantu si také vystačil s jediným ramenem, ale na rozdíl od DS bylo správně hranaté, aby ladilo s celým zbytkem auta.

Těžký futurismus ze 70. let minulého století. Zírejte a žasněte!
5. Subaru XT (1985)

Malé kupé klínovitého tvaru přitáhlo ke značce Subaru hodně pozornosti nejen kvůli pokrokové technice, ale také kvůli jeho ostrým hranám, které byly prostě všude – na siluetě, na bočních prolisech, na klikách, na palubní desce, a dokonce i na volantu. Tedy naštěstí se to nijak nedotklo kulatého věnce, ale pouze dvouramenného středu, který tvarem připomínal pistoli. Nic podobného jste jinde prostě nemohli vidět.

Zalomený tvar ramen byl nevídaný, povšimněte si také tlačítek ovládání tempomatu
6. Spyker C8 (2000)

Volant může být i umělecké dílo. Nizozemský Spyker hodně stavěl na propracovaném designu s četnými odkazy na slavnou leteckou historii firmy a volant nebyl výjimkou – kůží obšitý kulatý věnec totiž spojovala čtyři ramena ve tvaru letecké vrtule v chromovaném provedení. Nádhera!

Svírat takový volant v dlaních musel být skutečný požitek
7. Ferrari Enzo (2002)

Silniční vozy Ferrari se vždy silně inspirovaly svými závodními sourozenci – poznatky ze závodních tratí přebírali technici navrhující motory, podvozky, aerodynamiku… a dokonce i volanty. Na výročním modelu Enzo se poprvé objevily varovné LED otáčkoměru, tlačítka ovládající režimy kontroly stability a trakce a také přepínače blinkrů, to aby řidič nikdy nemusel sundávat ruce z volantu. Postupem času se tam ale objevil také přepínač Manettino (ovládání jízdních režimů), tlačítko startování a zhasnutí motoru, přepínač dálkových světel nebo ovladač stěračů (přes dlouhá pádla řazení byste na eventuální páčky pod volantem stejně nedosáhli). Není to už trochu moc…?

Enzo bylo první Ferrari s tolika ovládacími prvky na volantu. S dalšími modely se jejich počet ještě rozšířil
8. Pagani Zonda R (2008)

Nejostřejší verze bájné Zondy se okruhy jen neinspirovala, ona se pro ně přímo zrodila! Proto měla na volantu nejen přepínače režimů a otočný ovladač nastavení systému kontroly trakce, ale také do středu zabudovaný otáčkoměr, aby ho měl řidič vždy na očích. Pozorovat, jak jeho ručička letí vzhůru k osmi tisícům za gradujícího řevu V12, musel být strhující zážitek.

Otáčkoměr ve středu volantu? Při jízdě na okruhu na plný plyn velmi vítaná věc
9. Aston Martin Valkyrie

Ještě o něco dál pak zajde Valkyrie, dosud nejostřejší „závodní auto pro silnici“. Hybridní raketa s výkonem přes 1000 koní a závodní aerodynamikou bude mít volant inspirovaný F1, tedy obdélník přesně padnoucí do rukou obsypaný všemi důležitými tlačítky, a dokonce s integrovaným displejem. Tohle už bude skutečně jen pro řidičské profíky! Obdobný volant (jen bez displeje) bude mít také stejně koncipovaný Mercedes-AMG One – na jejich rychlostní souboj na silnici i okruhu se už moc těšíme!

Všechno, co potřebujete k řízení, máte na volantu. Displeje po stranách kokpitu pak patří digitálním vnějším zpětným zrcátkům
10. Byton M-Byte

A jaká bude budoucnost volantů? Nejspíš se z nich stane dálkový ovladač pro domácí kino, které bude na palubních displejích před vámi – alespoň tak si to představuje čínská automobilka Byton.

Kabina auta nebo pojízdné kino? Vyberte si sami
Ještě vzdálenější budoucnost autonomních aut pak už bude zcela volantuprostá, tak si točení tím krásným kolem užívejte, dokud ještě můžete.