Článek
Rok 2019 byl hlavně elektrický, ale neméně významný i pro náš český trh – především zásluhou mladoboleslavské Škodovky, která vloni představila žhavé a důležité modely budoucnosti. Výrobci však mysleli i na milovníky sportovního vyžití a ukázali světu několik vozů, které bychom vážně chtěli mít v garáži. Takže co podstatného se událo v roce 2019?
Ford Mustang Mach-E
Ano, ano. Je to tady. Ikonický vůz severoamerických studentů a velmi oblíbené GT v Česku se dočkalo elektrické SUV mutace. Puritáni lámou nad Fordem hole, ale pro severoamerickou automobilku jde jistě o jeden z klíčových modelů pro přežití na evropském trhu. Kontroverzním elektromobilem Ford udělal marketingovou díru do světa, protože se o tomhle elektrickém SUV psalo snad úplně všude.
Pokud uvažujete čistě prakticky a je vám jedno, že Mustang byl původně benzin spalující moloch, zaujmou vás určitě parametry bzučícího Mustangu. Bavíme se o dojezdu až 600 kilometrů na jedno nabití, zrychlení z nuly na sto za méně než pět vteřin a dojezdu až 93 kilometrů po deseti minutách rychlodobíjení. A základní cena? Necelých 1,3 milionu korun.
Tesla Cybertruck
Ještě větší humbuk způsobil Elon Musk při odhalení elektrického pick-upu Tesla Cybertruck. Jde o velmi osobitý a hranatý pick-up s elektrickou čtyřkolkou na korbě a s údajně nerozbitnými skly, které však sám Musk při prezentaci rozbil.
Nejen tohle faux pas způsobilo drtivý celosvětový zájem, ale také technická data vyrazí dech. Přece jen ne každé auto zvládne zrychlit z místa na stovku za zhruba tři vteřiny, utáhnout 6 350 kilogramů na kouli nebo ujet okolo 800 kilometrů na jedno nabití.
Nicméně musíte brát prototyp trochu s rezervou, protože se dokonce objevily odborné ohlasy, že v Evropě auto nebude možné homologovat. Navíc severoamerická základní cena okolo 900 tisíc korun také není zrovna nízká a kvalita automobilů značky Tesla je, jak známo, nevalná.
Toyota Supra
Většina lidí, která znovuzrozenou Supru nikdy neřídila (a řídit pravděpodobně nebude), tvrdí, že jde jen o přestrojené BMW, co nemá s původním japonským originálem nic společného.
S prvním tvrzením my, ale i většina odborníků zásadně nesouhlasí, protože naladění podvozku a řízení u páté Supry se s agresivním a nepoddajným BMW Z4 skutečně nedá srovnat. Druhé tvrzení kvitujeme, zatímco původní supry byly Gran Turisma, nová generace je čistokrevným sportovním automobilem.
A zcela upřímně, nebýt BMW, tak by nový, zábavný a velmi agilní vůz Toyota GR Supra mark V nikdy nevznikl. Takže buďme rádi, že ve světě elektromobilů a plug-in hybridů vzniká ve Štýrském Hradci také šestiválcový automobil pro opravdové milovníky řízení.
Chevrolet Corvette C8
Také severoamerická automobilka Chevrolet se po několika desítkách let rozhodla pro zásadní krok a svůj ikonický model Corvette přepracovala do podoby sportovního vozu s motorem uprostřed.
Nový osmiválec vyprodukuje výkon až 502 koní, osmirychlostní převodovka je samočinná a pracuje se dvěma spojkami, karoserie poskytne lepší aerodynamiku, přístrojová deska nabídne plnou digitalizaci a interiér můžete mít v šesti různých barevných variacích.
Startovní cena v USA je asi 1,4 milionu korun, což je na schopnosti vozu velmi zajímavá částka. Tak zajímavá, že si říkáme, že je škoda, že Chevrolet z Evropy odešel.
Porsche Taycan
Tesla, Tesla, Tesla. Všude samá Tesla. Slovo Tesla nenechalo inženýry od Porsche chladnými, a tak vyvinuli a do finální podoby dovedli čistě elektrický sportovní automobil Porsche Taycan. Konečně tak svět mohl začít obdivovat přímou konkurenci Modelu S, která ovšem nemá interiér jako z výprodeje a zpracování na úrovni „dopasuj si sám“.
Neméně zajímavá jsou technická data, jelikož vůz nabídne výkon až 761 koňských sil a točivý moment 1 050 Nm. Zrychlení z nuly na sto zabere autu 2,8 vteřiny a na dvě stě jen 10,6 vteřiny. Maximálka je pak 260 kilometrů za hodinu a nejvyšší dojezd na jedno nabití (podle verze) až 450 kilometrů.
Svatba FCA s PSA
Nejprve se měl Fiat Chrysler Automobiles sloučit se skupinou Renault, ale z toho nakonec sešlo z politických důvodů. Na námluvy se proto vydal francouzský koncern PSA, který dostal chuť si do svého portfolia po Opelu přidat ještě pár dalších značek. No a vloni v prosinci se to Francouzům povedlo a vznikl gigant čítající 14 různých automobilových značek.
A proč to všechno? Rozhodně jde o přežití samotného FCA, jelikož jeho značky v prodejích příliš nebodují. Dále půjde o značné úspory (ročně až 85 miliard korun), jelikož se vývoje, platformy a technologie jednotlivých vozidel nakonec sjednotí. Čeká na nás tedy svět, kde bude existovat několik hlavních modulárních základů a zbytek si doladí každá automobilka ku obrazu svému.
Škoda Octavia 4
Zcela nejzásadnější model mladoboleslavské Škody Auto se dočkal své čtvrté generace a podle všeho to vypadá na hluboký a povedený zářez. Nová Octavia totiž překvapí atraktivním designem a moderními technologiemi, takže si celkem hravě vyskakuje na vozy vyšších středních tříd, a dokonce ohrožuje i samotnou vlajkovou loď Škodovky – model Superb.
Základní verze hromadně naplní firemní flotily, lepší výbavy udělají radost střednímu managementu a plug-in hybridní verze by mohla oslovit i soukromníky. Do toho auto nabídne hromadu chytrých řešení – odkládací schránky, síťový program, háčky na tašky a podobně. Po boku Octavie jsme se vloni dočkali ještě uvedení svěžích modelů Škoda Scala, Kamiq, Citigo iV, Superb a představení konceptu Vision iV.
Jawa slaví
Česká Jawa vloni oslavila 90. výročí a při té příležitosti představila retro model Jawa 300/846, který se však rodí jako nový v indické továrně automobilky Mahindra. Přes skromná očekávání se na premiéru přijelo podívat asi dva tisíce lidí a všechny asi nejvíce potěšila zpráva, že bychom se už v druhé polovině roku 2021 mohli dočkat prvních homologovaných kusů pro Evropu. A prodejní cena? Zástupci výrobce by se chtěli vejít do částky 150 tisíc korun.
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 je první masovou elektrickou vlaštovkou německého koncernu a zároveň premiérovým pokusem o hromadnou elektrifikaci Evropy. Vůz je už od základu konstruován na bateriový pohon, takže má specifickou platformu i proporce.
Elektromotor pohánějící zadní nápravu má výkon 150 koní nebo 204 koní, sílu však vždy 310 Nm. Volkswagen jde po efektivitě, proto je maximálka omezená na 160 kilometrů za hodinu a dojezdy podle verze činí 330, 420 a až 550 kilometrů na jedno nabití.
Automobilku však trápí porodní bolesti, jelikož momentálně řeší nucený softwarový update u většiny vyrobených kusů. Tak uvidíme, jestli autem s cenou pod 800 tisíc korun ovládnou Němci trh s elektromobily…
BMW a ledvinky
Agresivním designovým jazykem čítajícím obří ledvinky odstartovala automobilka BMW novou éru demonstrace síly. Když se ukázala světu nová řada 7, nikdo asi netušil, jaké četné diskuze na téma obří masky chladiče vyvolá.
Ve stejném duchu Mnichované představili i BMW X7, které až při reálném kontaktu s vozem ukázalo, jak moc robustní čelní nozdry jsou. A tím to nekončí, velké ledvinky se v USA líbí (silný trh pro BMW) a tak je nové modely řady 4 budou (pravděpodobně) mít ještě větší. Když na to tak koukáme, neměli bychom ledvinkám začít říkat spíše ledviny?