Článek
Krásným autům pro masy se většinou daří, proto mají své místo slávy v autosalonech a potkáváte je na ulicích v různých výbavách a verzích. V Česku se daří nejlépe škodovce, v Holandsku je zase oblíbený Volkswagen a Německo nedá dopustit na své oblíbené mercedesy a bavoráky.
Čas od času se utne i mistr automobilový tesař a světlo světa spatří hodně kontroverzní vozy. Po silnicích jich samozřejmě jezdí více než 10, ovšem náš výběr zahrnuje ty nejdiskutovanější za posledních zhruba 30 let.
Range Rover Evoque Cabriolet
Přízvisko „krásná zbytečnost“ tohle auto vystihuje asi úplně nejvíc. Pokud nebudeme řešit určitou kontroverzi městských SUV, rozhodně šokuje městské SUV se skládací střechou. Proč vlastně vzniklo? Těžko se nám hledá odpověď na tuhle otázku. Možná touha dát lidem sportovně-utilitární vůz a poskytnout jim jako bonus otevřené nebe nad hlavou. Inu krásné, ale zbytečné. Range Rover není jediný, modelem T-Roc bez střechy se nedávno pochlubil také německý Volkswagen.
Nissan Micra C+C
Malý Nissan reprezentuje vlastně všechny takové prcky bez střechy, jakými jsou například ještě Mitsubishi Colt CZC, Ford StreetKa nebo Peugeot 206 CC. Vzít miniaturní městské auto, vyztužit ho, přidat složitý skládací mechanismus pevné nebo plátěné střechy, zaplnit už tak malý zavazadelník, a ještě takový vůz prodávat za přemrštěnou cenu? Tak přesně proto tyhle kabriolety nikdy nedosáhly větších prodejních úspěchů, nebyly nijak moc oblíbené a muži v nich vypadali tak trochu jinak, než by chtěli.
Aston Martin Cygnet
Aby britská automobilka Aston Martin (výrobce supersportů) dosáhla nižší flotilové emisní stopy, dohodla se s japonskou Toyotou a začala nabízet upravenou Toyotu IQ s luxusním interiérem za nesmyslnou cenu.
V Česku se auto svého času prodávalo za základní cenu okolo 950 tisíc. Jak asi správně tipujete, prakticky nikoho vůz nenadchl, proto se jich vyrobilo jen pár set kusů z původně 13 tisíc plánovaných. Jednu výhodu však majitelé Cygnetu mají, neboť jako ojetina si vůz pekelně dobře drží hodnotu a leckdy převyšuje pořizovací cenu nového kusu.
Hummer
Smysluplnost kdysi slušně prodávaného modelu H1 ještě dokážeme více méně pochopit. Jde o velký neohrabaný off-road, co se cítí dobře na poušti a slouží severoamerické armádě (Humvee). Jako zajímavost uvádíme, že pro řízení homologovaného modelu Hummer H1 v Evropě potřebujete (kvůli hmotnosti) řidičský průkaz skupiny C.
Civilizovanější modely H2 a H3 však nechápeme vůbec. Auta měla nesmyslně objemné motory bez adekvátního výkonu, spotřebu paliva jako neléčený alkoholik, v terénu ani zdaleka nedosahovala průchodnosti H1 a servisní náklady byly vysoké. Ke konci první dekády 21. století začala poptávka silně klesat, a proto v roce 2010 skončila výroba obou modelů (H1 skončil už dříve). Spekuluje se, že se hummery vrátí, ale pouze jako elektromobily.
Renault Avantime
Na co ve Francii asi mysleli, když s velkou slávou ukázali v roce 1999 koncept dvoudveřového kupé MPV? Absurdnost příbuzného Renaultu Espace podtrhuje ještě vrcholově zastavovaný třílitrový benzinový motor se šesti válci. Výbava a cena odpovídala modelům vyšších středních tříd německých prémiových aut, a také právě proto se Renault Avantime téměř neprodával. Automobilka vyrobila jen něco málo přes 8 500 kusů. Spolu s modelem Vel Satis a dalšími francouzskými kříženci šlo o nepříliš dobré obchodní tahy.
Chrysler PT Cruiser
Pokus automobilky Chrysler o stvoření retro automobilu, který nebyl ani moc krásný, a dokonce ani moc bezpečný, protože PT Cruiser získal v evropských nárazových testech jen tři hvězdičky z pěti. Vozu nelze upřít širokou paletu motorizací, prodejnost na světových trzích (včetně Japonska a Austrálie) a cca 10 let produkce.
Kontroverzní je skutečně design, ať už externí nebo kabinový. Třešničkou na dortu je pak verze se skládací plátěnou střechou a ohyzdným nosníkem uprostřed. V roce 2013 získal Chrysler PT Cruiser cenu pořadu Top Gear, a to za nejhorší auto za posledních 20 let.
Škoda Octavia
Facelift třetí generace nejprodávanějšího automobilu v Česku přinesl značné pozdvižení a Octavia si vysloužila přezdívku „čtyřočko“. Taky se jí říkalo kopie staršího Mercedesu-Benz třídy E, který se vyznačoval dělenými světlomety.
Pravdu měli ti z vás, kteří tvrdili, že za nějaký čas vše vyšumí a na auto si zvykneme. Doba ukázala, že tomu tak skutečně je, a dnes se mnohým odpůrcům „trojková“ Octavia dokonce začala líbit – zvláště ve verzi RS. Díky snímkům čtvrté generace Octavie však víme, že o své typické dvojí lampy nová škodovka přijde.
BMW X7
Česká republika byla jednou z mála zemí, kde se obří ledvinky masky chladiče modelu BMW X7 zprvu moc neujaly. Dokonce se staly terčem kritiky, posměšků a vášnivých internetových diskuzí. Mnichovské automobilce to bylo nejspíš jedno, protože se na severoamerickém trhu BMW X7 poměrně dobře uchytilo. Máme také zprávy od našich sousedů ze Slovenska, že u nich se masivní nozdry většinově líbí. BMW však nemá největší masku chladiče, stačí se podívat třeba na doširoka rozesmátý Lexus RX.
Fiat Multipla
Přece bychom nezapomněli na legendární a nejošklivější auto na světě! Fiat Multipla patří bezesporu k nejdiskutovanějším autům konce 20. a začátku 21. století, především pro svůj design. Vozu nejde upřít jeho praktičnost, v té rozhodně exceluje, ale tvary karoserie a zastavěná dálková světla pod čelním sklem rozdělila veřejnost na dva tábory. Jedni vůz milují a nedají na něj dopustit, zatímco ti druzí (většina) chovají k tomuto MPV odpor. Fiat si kontroverze byl vědom, a proto představil faceliftovou verzi s daleko konvenčnějším designem přídě.
Audi A2
MPV ošklivku má svědomí také německá automobilka Audi. Představujeme vám prostorný a aerodynamický model A2, který působí trochu směšně, někomu přijde odporný, bláznivý a je vyrobený z hliníku. Líné čtyřválcové a tříválcové motory prodejům také moc nepomohly, ačkoli turbodiesel s objemem 1,2 litru se mohl pochlubit vítězstvím ve skandinávském závodě o co nejnižší spotřebu. Audi A2 naučilo automobilku lépe pracovat s hliníkem a úspornými motory, ovšem samotné auto se stalo obchodním propadákem.
Které auto z našeho seznamu je podle vás nejkontroverznější? Dejte nám to vědět prostřednictvím ankety!