Hlavní obsah

10 kontroverzních automobilů moderních dějin

Foto: Škoda Auto

Víte, proč byla Škoda Octavia třetí generace po faceliftu tolik diskutovaným autem? Pokračujte dále a dozvíte se víc

Každý člověk má trochu jiné automobilové chutě, ale velmi často se výrobcům podaří uvést na trh model, který se líbí skoro všem. Takové auto většinou trhá prodejní žebříčky a generuje značný zisk. Ale co protipól tohoto trendu? Co když se auto nelíbí? Znamená to snad, že se nebude prodávat? Máme pro vás výběr 10 kontroverzních aut novodobých dějin.

Článek

Krásným autům pro masy se většinou daří, proto mají své místo slávy v autosalonech a potkáváte je na ulicích v různých výbavách a verzích. V Česku se daří nejlépe škodovce, v Holandsku je zase oblíbený Volkswagen a Německo nedá dopustit na své oblíbené mercedesy a bavoráky.

Čas od času se utne i mistr automobilový tesař a světlo světa spatří hodně kontroverzní vozy. Po silnicích jich samozřejmě jezdí více než 10, ovšem náš výběr zahrnuje ty nejdiskutovanější za posledních zhruba 30 let.

Range Rover Evoque Cabriolet

Přízvisko „krásná zbytečnost“ tohle auto vystihuje asi úplně nejvíc. Pokud nebudeme řešit určitou kontroverzi městských SUV, rozhodně šokuje městské SUV se skládací střechou. Proč vlastně vzniklo? Těžko se nám hledá odpověď na tuhle otázku. Možná touha dát lidem sportovně-utilitární vůz a poskytnout jim jako bonus otevřené nebe nad hlavou. Inu krásné, ale zbytečné. Range Rover není jediný, modelem T-Roc bez střechy se nedávno pochlubil také německý Volkswagen.

Foto: Jakub Deml

Range Rover Evoque Cabriolet. Zbytečnost, nebo krása?

Nissan Micra C+C

Malý Nissan reprezentuje vlastně všechny takové prcky bez střechy, jakými jsou například ještě Mitsubishi Colt CZC, Ford StreetKa nebo Peugeot 206 CC. Vzít miniaturní městské auto, vyztužit ho, přidat složitý skládací mechanismus pevné nebo plátěné střechy, zaplnit už tak malý zavazadelník, a ještě takový vůz prodávat za přemrštěnou cenu? Tak přesně proto tyhle kabriolety nikdy nedosáhly větších prodejních úspěchů, nebyly nijak moc oblíbené a muži v nich vypadali tak trochu jinak, než by chtěli.

Foto: Nissan

Nissan Micra C+C cílil spíše na ženy

Aston Martin Cygnet

Aby britská automobilka Aston Martin (výrobce supersportů) dosáhla nižší flotilové emisní stopy, dohodla se s japonskou Toyotou a začala nabízet upravenou Toyotu IQ s luxusním interiérem za nesmyslnou cenu.

Foto: Aston Martin

Malý prcek měl Astonu snížit flotilové emise, ale takřka se neprodával

V Česku se auto svého času prodávalo za základní cenu okolo 950 tisíc. Jak asi správně tipujete, prakticky nikoho vůz nenadchl, proto se jich vyrobilo jen pár set kusů z původně 13 tisíc plánovaných. Jednu výhodu však majitelé Cygnetu mají, neboť jako ojetina si vůz pekelně dobře drží hodnotu a leckdy převyšuje pořizovací cenu nového kusu.

Foto: Aston Martin

Rozdíl mezi Cygnetem a IQ je patrný především vzadu

Hummer

Smysluplnost kdysi slušně prodávaného modelu H1 ještě dokážeme více méně pochopit. Jde o velký neohrabaný off-road, co se cítí dobře na poušti a slouží severoamerické armádě (Humvee). Jako zajímavost uvádíme, že pro řízení homologovaného modelu Hummer H1 v Evropě potřebujete (kvůli hmotnosti) řidičský průkaz skupiny C.

Foto: Atlanta Autos

Hummer H2 byla civilnější a komfortnější verze modelu H1

Civilizovanější modely H2 a H3 však nechápeme vůbec. Auta měla nesmyslně objemné motory bez adekvátního výkonu, spotřebu paliva jako neléčený alkoholik, v terénu ani zdaleka nedosahovala průchodnosti H1 a servisní náklady byly vysoké. Ke konci první dekády 21. století začala poptávka silně klesat, a proto v roce 2010 skončila výroba obou modelů (H1 skončil už dříve). Spekuluje se, že se hummery vrátí, ale pouze jako elektromobily.

Foto: Hummer

Hummer H3 jste mohli koupit i jako pick-up, nicméně ani tak nejde o moc smysluplné auto

Renault Avantime

Na co ve Francii asi mysleli, když s velkou slávou ukázali v roce 1999 koncept dvoudveřového kupé MPV? Absurdnost příbuzného Renaultu Espace podtrhuje ještě vrcholově zastavovaný třílitrový benzinový motor se šesti válci. Výbava a cena odpovídala modelům vyšších středních tříd německých prémiových aut, a také právě proto se Renault Avantime téměř neprodával. Automobilka vyrobila jen něco málo přes 8 500 kusů. Spolu s modelem Vel Satis a dalšími francouzskými kříženci šlo o nepříliš dobré obchodní tahy.

Foto: Renault

Renault Avantime měl gigantické boční dveře, což obnáší řadu nevýhod, hlavně při parkování v úzkých prostorech

Chrysler PT Cruiser

Pokus automobilky Chrysler o stvoření retro automobilu, který nebyl ani moc krásný, a dokonce ani moc bezpečný, protože PT Cruiser získal v evropských nárazových testech jen tři hvězdičky z pěti. Vozu nelze upřít širokou paletu motorizací, prodejnost na světových trzích (včetně Japonska a Austrálie) a cca 10 let produkce.

Foto: Chrysler

Chrysler PT Cruiser je pravým retro autem

Kontroverzní je skutečně design, ať už externí nebo kabinový. Třešničkou na dortu je pak verze se skládací plátěnou střechou a ohyzdným nosníkem uprostřed. V roce 2013 získal Chrysler PT Cruiser cenu pořadu Top Gear, a to za nejhorší auto za posledních 20 let.

Foto: Chrysler

Retro auto v kabrioletu? Krásy moc nepobralo, co myslíte?

Škoda Octavia

Facelift třetí generace nejprodávanějšího automobilu v Česku přinesl značné pozdvižení a Octavia si vysloužila přezdívku „čtyřočko“. Taky se jí říkalo kopie staršího Mercedesu-Benz třídy E, který se vyznačoval dělenými světlomety.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia třetí generace po faceliftu

Pravdu měli ti z vás, kteří tvrdili, že za nějaký čas vše vyšumí a na auto si zvykneme. Doba ukázala, že tomu tak skutečně je, a dnes se mnohým odpůrcům „trojková“ Octavia dokonce začala líbit – zvláště ve verzi RS. Díky snímkům čtvrté generace Octavie však víme, že o své typické dvojí lampy nová škodovka přijde.

Foto: Škoda Auto UK

Škoda Octavia RS Challenge působí hodně líbivě

BMW X7

Česká republika byla jednou z mála zemí, kde se obří ledvinky masky chladiče modelu BMW X7 zprvu moc neujaly. Dokonce se staly terčem kritiky, posměšků a vášnivých internetových diskuzí. Mnichovské automobilce to bylo nejspíš jedno, protože se na severoamerickém trhu BMW X7 poměrně dobře uchytilo. Máme také zprávy od našich sousedů ze Slovenska, že u nich se masivní nozdry většinově líbí. BMW však nemá největší masku chladiče, stačí se podívat třeba na doširoka rozesmátý Lexus RX.

Foto: Jakub Deml

BMW X7 a jeho obří ledvinky

Fiat Multipla

Přece bychom nezapomněli na legendární a nejošklivější auto na světě! Fiat Multipla patří bezesporu k nejdiskutovanějším autům konce 20. a začátku 21. století, především pro svůj design. Vozu nejde upřít jeho praktičnost, v té rozhodně exceluje, ale tvary karoserie a zastavěná dálková světla pod čelním sklem rozdělila veřejnost na dva tábory. Jedni vůz milují a nedají na něj dopustit, zatímco ti druzí (většina) chovají k tomuto MPV odpor. Fiat si kontroverze byl vědom, a proto představil faceliftovou verzi s daleko konvenčnějším designem přídě.

Foto: Fiat

Jedno z nejošklivějších aut světa – Fiat Multipla

Audi A2

MPV ošklivku má svědomí také německá automobilka Audi. Představujeme vám prostorný a aerodynamický model A2, který působí trochu směšně, někomu přijde odporný, bláznivý a je vyrobený z hliníku. Líné čtyřválcové a tříválcové motory prodejům také moc nepomohly, ačkoli turbodiesel s objemem 1,2 litru se mohl pochlubit vítězstvím ve skandinávském závodě o co nejnižší spotřebu. Audi A2 naučilo automobilku lépe pracovat s hliníkem a úspornými motory, ovšem samotné auto se stalo obchodním propadákem.

Foto: Audi

Audi A2 a její barevné varianty

Které auto z našeho seznamu je podle vás nejkontroverznější? Dejte nám to vědět prostřednictvím ankety!

Načítám