Hlavní obsah

Driftování pro blbce. Automobilky přicházejí s pomocníky

Foto: Archiv Garáž.cz

Pomaličku se nám mezi automobily objevuje nový nešvar. Jmenuje se drift mód, na který se můžeme podívat hned dvojím úhlem pohledu. Je to pozitivum nebo negativum? Záleží, jak se k tomu kdo postaví.

Článek

Už je to tak. Elektronika pomalu ale jistě v autě nad námi přebírá kontrolu. Automobilky nabízejí stále více asistentů, které by nám měli v životě pomáhat, ale ne vždycky fungují podle našich představ a chybí jim dotažení až do posledního detailu. Začalo to bezpečnostní, teď tu máme pomocníky pro couvání s vlekem a hitem poslední doby začíná zasahovat i mezi nadšené řidiče. Novinkou, která se hlásí o slovo je DRIFT mód. Mohli byste říci, že se první objevil v sportovním hatchbacku Ford Focus RS. Ano, pokud mluvíme o sériovém voze, tak je to Focus RS. Ještě před dvěma lety vystrčilo růžky BMW, které v Las Vegas na festivalu elektroniky CES představilo jedno zajímavé BMW M235i, které umělo driftovat samo. 

Řidičští nadšenci byli zděšeni. Nešlo o pomocníka, ale o náhražku, která za vás dokázala sama driftovat. Ano, opravdu stačilo "zmáčknout" čudlík a dvojkové BMW dokázalo samo točit volantem, do toho přidávat a driftovat úplně samo. Všichni jsme na to koukali jak tele na vrata. Proč? Pokud si někdo kupuje sportovní auto, tak se předpokládá, že s tím autem umí jezdit a možná také driftovat. Nebo má zájem se to naučit. A pokud to někdo neumí, tak mu v tom nemá nic pomáhat a má se to naučit. To je stejné, jako kdyby se udělali závodní auta, které budou jezdcům pomáhat být nejrychlejší. Cože, to už bychom mohli udělat lyže, které budou samy jezdit, veslařskou loď, jejíž vesla budou vylepšovat práci veslaře a tak bych mohl pokračovat. Tím pádem by mohl skončit veškeré sportování a soupeření. My chceme mít sportovní auta, která nejsou jednoduchá na řízení, které bude umět řídit jen několik lidí a ne že se kolem vás prožene bokem blondýna na 12 centimetrových podpadcích s prstem v nose, protože to za ní bude dělat auto. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Pak už by automobilky nemusely vyrábět auta jedné kategorie a rovnou by mohly udělat jedno jediné SUV, které bude umět jezdit po horách, ve sněhu, ve městě, ale také na okruzích a zvládne také driftování. Nebude to pak jednodušší? Automobilky dělají z lidí stále větší blbce. Ale možná jen nechápeme, že jde o přípravu na autonomní řízení. Nejdříve je potřeba z lidí nepozorovaně udělat kretény za volantem a pak jim říct, že bude bezpečnější zavést pro všechny autonomní řízení, protože to bude bezpečnější. Ale abych se vrátil k tématu. S novou generací Focusu RS se objevil další jízdní režim s názvem DRIFT mód. Rychlého Focuse jsme si samozřejmě vyzkoušeli a DRIFT mód jsme si sami přejmenovali na DONUT mód, který stejně moc dobře nefunguje. Neustále se do toho snaží zasahovat nějaká část elektroniky a brzdí vás v opravdových driftech. Na suchém asfaltu to není ani moc na točení se dokola. Je to prostě nesmysl. Focus RS je nejzábavnější v režimu RACE s kompletně vypnutou stabilizací. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže pak je tady třeba nový Mercedes-AMG E63, který na trh přichází s pohonem všech čtyř kol, ale nabízí režim DRIFT, který z něho udělá zadokolku. Podle všech informací, tady funguje vše dobře. Drift mód si zapnete po vypnutí stabilizace a přehozením řazení do manuálního režimu. Mezi zadními koly je navíc samosvorný diferenciál a nabušené éčko se opravdu chová jako dobrá zadokolka. Tady je totiž důvod úplně jiný. Rychlé přeplňované sedany mají totiž až příliš točivého momentu, se kterým by zadokolka mohla mít problémy při rozjezdech na nižší rychlostní stupně. Navíc se s pohonem všech čtyř kol zvýší jejich použití. Mercedes chce ale dopřát i velkou porci zábavy, kterou umožňuje zmíněný režim. Další automobilkou, která přinese DRIFT mód, bude výrobce supersportů McLaren. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Nový model 720S přijde s technologií Proactive Chassis Control II, který vám umožní prstem si na obrazovce vybrat míru zásahů elektroniky a množství přilnavosti a dalších věcí. Chápu, že krotit 720 koní na zadních kolech není nic jednoduchého, ale nevím proč by mi v tom měla pomáhat elektronika. U Mercedesu ještě dokážu pochopit, že pohon všech kol u E63 AMG zvýší množství prodaných vozů, ale u supersportu a takovéto renomované značky nikdo nepočítá s tím, že přijde s pohonem všech kol a už vůbec nepůjde o driftovací speciál. Většina supersportů nejezdí na více než 50% svých schopností a majitelů, kteří s nimi dokáží jezdit na víc nebo rovnou driftovat je minimum. Trošku mě překvapuje, kdo všechno se k podobným elektronickým kravinám hlásí a jsem zvědav, co nás ještě v budoucnu čeká. Osobně bych se byl schopen srovnat s tím, že bude v autě automaticky zapnutá stabilizace, ale kdo bude mít zájem, ať si ji vypne a je zodpovědný za to, co se stane. Jaký je váš názor? 

Načítám