Hlavní obsah

Renault R5 Turbo 6x6 - je zajímavější než Géčko od Mercedesu

Foto: Archiv Garáž.cz

Tohle auto postavil Christian de Léotard, závodník a specialista na šestikolová auta. Měl dokonce i šestikolové Géčko od Mercedesu, a to mnohem dříve, než jej automobilka postavila oficiálně. Nejzajímavějším strojem je však právě Renault R5 Turbo 6x6, osud k němu však nebyl milostivý.

Článek

Pokud byste chtěli vědět, co měl Christian de Léotard nejraději, stačilo se podívat na jeho vozový park. Tento člověk, který před několika lety zemřel, totiž věřil, že čtyři kola jsou málo a preferoval jich šest. A ona to ve své době asi nebyla špatná strategie, sám se totiž se svými vozy vydal na rally Paříž Dakar.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mimo jiné postavil několik Renaultů R5 ve specifikaci 6x6. Základní model R5 TS 6x6 mu nestačil, proto postavil také R5 Alpine 6x6, se kterou slavil na Dakaru úspěchy. Nicméně vůbec nejzajímavější variantou je R5 Turbo 6x6. Tohle auto má dva motory, jeden vepředu pro pohon předních kol a druhý vzadu pro zadní pár kol. Ano, tohle auto je vlastně 6x2 či 6x4, ale ne 6x6, nicméně každý jej tak nazývá. Celá stavba vypadala šíleně, nicméně výsledek byl překvapivě pohledný, se zvýšenou střechou v zadní části.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ovládání auta ale nebylo těžké, jak se zdá. Sice má dvě řadicí páky, ale ty byly navzájem propojeny, takže když jste řadili jednou, řadila i druhá. Běžně jste ale nemuseli druhý motor využívat. Prototyp měl sloužit k podpoře prodejů značky, auto se tedy mělo pohybovat hlavně po Paříži a mimo jiné i připomínat dakarské úspěchy. Zajímavostí je, že v zadu bylo jedno centrální malé sedadlo, auto tedy bylo vlastně třímístné. K pohonu sloužily standardní motory z R5 Turbo, tedy čtrnáctistovky, kdy každá má 160 koní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Osud auta však je neslavný. V roce 2002 stálo v jedná garáži, kterou zachvátil požár. Z auta tak zbylo jen torzo. Poslední informace z roku 2014 hovořily o tom, že auto stále stojí na stejném místě, protože doposud nebyla vyplacena pojistka a čeká se na konec soudu. Poté bylo v plánu celý vůz přestavět do původní podoby, toho se však Christian již nedožil, zemřel 6, září 2014. Novější informace o stavbě nemáme. Můžeme se tak alespoň pokochat dobovými fotografiemi.

Foto: Archiv Garáž.cz

Načítám