Hlavní obsah

Zemřel Paul Rosche: Inženýr byl u zrodu nejlepších BMW

Foto: Archiv Garáž.cz

Jeden z nejslavnějších inženýrů automobilové historie, zakladatel a dlouholetý šéf oddělení BMW Motorsport. Paul Rosche je bavorskou legendou, která nás opustila v požehnaném věku 82 let. Povede se vůbec někomu navázat na jeho úspěchy?

Článek

Paul Rosche nastoupil k BMW hned po škole v roce 1957. Bylo mu třiadvacet, ale jeho šéfové si rychle všimli nejen nadání, ale především jeho zapálení pro práci. Jeho prvním větším projektem bylo spočítání vačkových hřídelí pro model 507 v jeho druhé sérii. Jeho specializace na vačky mu dokonce vysloužila přezdívku Vačkový Paul. Velmi brzy začal navrhovat celé motory a byl zodpovědný nejen za patnáctistovku M10, ale především homologační verzi 1800 TI/SA, která se dvěma karburátory Weber dávala až 130 koní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Alexander von Falkenhausen, který si jako první všimnul Roscheho talentu už v padesátých letech, prosadil v BMW myšlenku závodních speciálů a Rosche byl jeho hlavním želízkem v ohni. Po osmnáctistovce tak přišel na řadu turbomotor pro BMW 2002Ti, ale také modifikovaný M10 pro závody Formule 2, kde začalo BMW vyhrávat. To vedlo ke vzniku BMW Motorsport, ačkoliv na začátku sedmdesátých letech se BMW po fatální bouračce na Nürburgringu chtělo závodění vzdát, Falkenhausen a Rosche vedli oddělení dva roky potají a přesvědčovali vedení, že závody jsou tím správným marketingem. Po Falkenhausově smrti se Rosche stal šéfem celého oddělení, a také hlavním tahounem myšlenky, že závodní speciály by měly inspirovat silniční verze vyrobené pod patronátem BMW Motorsport. Tak vznikly klenoty jako BMW M635i, BMW M3 E30 nebo BMW M1.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rosche byl technickým ředitelem BMW Motorsport od roku 1975 do roku 1996. Pod jeho patronátem vznikly nejen uvedené - dnes již kultovní motory - ale BMW se také vrhlo do Formule 1, kde provozovalo nejsilnější motor všech dob. Čtyřválcová patnáctistovka dávala prý až 1400 koní. Asi... brzda, na které to tehdy zkoušela totiž neuměla ukázat víc než 1280. A Rosche svůj neuvěřitelný talent pro vývoj motorů ukázal i při spolupráci s McLarenem, kterému nadělil dvanáctiválec, co v letech 1995 a 1999 vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Ano, tušíte správně - je zároveň srdcem McLarenu F1. Je vůbec něco, v čem Paul Rosche prsty neměl?

Foto: Archiv Garáž.cz

Jeho posledním projektem byl vývoj motoru pro Formuli 1, konkrétně pro tým Williams v sezóně 2000. Opět šlo o spolehlivou a výkonnou jednotku, která Williams postrčila na třetí místo v poháru konstruktérů, za dominující Ferrari a McLaren. V roce 1999 Rosche odešel do důchodu, ale i v něm se občas věnoval svému koníčku, pro Festival rychlosti v Goodwoodu v roce 2013 např. kompletně rozebral a zrekonstruoval formulový monopost Brabham BT52, se kterým v roce 1983 Nelson Piquet vyhrál titul. A kdo myslíte, že tehdy ten motor vymyslel a postavil? Můžete třikrát hádat.

Vřele doporučujeme si sehnat dokument Adrenalin, který skvěle popisuje historii oddělení BMW Motorsport a obsahuje útržky z rozhovorů s Paulem Roschem. Byly to zlaté časy a stojí za to si je tu a tam připomenout.

Načítám