Článek
A vrhli se rovnou na tu nejsilnější verzi! Model Formentor si totiž můžete objednat v několika motorizacích – patnáctistovku TSI, dvoulitr TSI, hybridní variantu s přeplňovanou čtrnáctistovkou nebo naftový dvoulitr. A nebo můžete sáhnout přímo po vrcholné verzi VZ5 – tu totiž pohání naprosto fantastický 2,5litrový přeplňovaný pětiválec, který známe z Audi RS3.
Pokud zvažujete koupi tohoto vozu, pak jistě víte, která motorizace je ta správná – vzhledem k současným emisním limitům je tento charakterní pětiválec tak trochu zakázané ovoce, navíc si bude dobře držet cenu (vyrobeno má údajně být pouze 7 tisíc kusů Formentoru VZ5).
V praxi to potom znamená už v základu velmi slušný výkon 390 koňských sil a 480 Nm točivého momentu. Tato síla putuje skrz sedmistupňovou převodovku DSG na všechna čtyři kola přes chytrý pohon 4Drive. Cupra Formentor je pořádný kus auta – váží něco přes 1 600 kg, přesto sprintuje z nuly na stovku za 4,2 sekundy a pokračuje až na maximální rychlost 250 km/h.
Asi všichni víme, kam to teď bude pokračovat – jasně, lidé od firmy ABT z motoru vyždímali ještě o trochu víc – výkon pětiválce se podařilo zvýšit na 450 koní a 530 Nm. Došlo tedy k velmi příjemnému zvýšení výkonnostních parametrů – sprint z nuly na stovku se zkrátil na 3,9 sekundy a maximální rychlost povyskočila na 270 km/h. To jsou výkony, které, jak udává úpravce, nepatrně převyšují i takové Porsche 911 Carrera – a to už je slušné měřítko!
Přitom úpravce z německého Kemptenu použil relativně decentní úpravy v rámci balíčku „ABT Power S“. Ten zahrnuje vylepšení jako nové sací potrubí, pokročilou řídicí jednotku ABT Engine Control a výkonnější výfukový systém z nerezu. Ten je potom zakončen novými matně černými koncovkami s decentními logy úpravce, každá o průměru 102 milimetrů.
Drobných úprav doznal také adaptivní podvozek – nastavení zavěšení bylo více přizpůsobeno sportovní jízdě na doporučení testovacího jezdce a někdejšího šampiona rally a seriálu DTM, Matthiase Ekströma. Na přání ABT nabízí ještě sportovní pružiny vlastní výroby, které snižují těžiště vozu o 35 milimetrů, čímž zvyšují přilnavost v zatáčkách.
Po vizuální stránce je Cupra Formentor dost sportovní sama o sobě, přesto ABT nabízí několik sad sportovních kovaných kol. V tomto případě jde o 20palcové kované disky ABT Sport GR, navržené přímo pro typ Formentor, lze pak volit mezi matně nebo leskle černým nástřikem s diamantovým vzorováním. Pro fajnšmekry jsou však za příplatek v nabídce ještě 21palcové disky ABT Sport HR.
Z hlediska ceny je těžké stanovit přesnou částku, kterou si firma účtuje – samotná výkonová úprava vyjde na 3 773 eur, tedy zhruba 92 tisíc Kč. Pokud však chcete odstranit omezovač rychlosti na 250 km/h, je třeba si připlatit ještě dalších 400 eur neboli necelých 10 tisíc korun.
Dalším faktorem jsou kola – tam hraje roli, zda zvolíte „základní“ 20palcové disky a jakou povrchovou úpravu, do volitelné výbavy patří rovněž sportovní obutí. Kovaná kola konkrétně začínají na částce 3 327 eur (cca 81 tisíc korun), ovšem za vrcholné „jednadvacítky“ dáte až 5 613 eur, tedy 140 tisíc korun. A světe div se, připlatit si můžete (či snad musíte?) třeba za dekorativní kryty ventilků s logem firmy – za ty dáte 50 eur, tedy přes 1 200 korun.
Suma sumárum – pokud se rozhodnete svůj pětiválcový Formentor vybavit vyšším výkonem, necháte odstranit omezovače rychlosti a ještě si připlatíte za 21palcová kovaná kola – pak si připravte takových 10 tisíc eur, tedy skoro čtvrt milionu korun. Na závěr se sluší připomenout, že úpravce nabízí tento kit i pro všechny ostatní motorizace.