Hlavní obsah

První čtyřkolové Lamborghini nebylo divoký supersport, ale malý traktor

Foto: RM Sotheby's

Je to známá historka. Vzniku italské automobilky Lamborghini, dnes vyrábějící exkluzivní supersporty a luxusní SuperSUV, předcházela výroba traktorů. Ferruccio Lamborghini s nimi začal podnikat už v poválečných letech a během následujících let vydělal velké jmění. Jedním z tehdy nejúspěšnějších traktorů bylo Lamborghini DL 25, které se teď objevilo na prodej.

Článek

Legendární italská automobilka Lamborghini letos oslavuje významné šedesáté výročí. Jenže než se italský průmyslník Ferruccio Lamborghini rozhodl vyrábět sportovní a luxusní vozy poté, co se podle proslulé historky nepohodl s Enzem Ferrarim a nechal vyvinout historicky první sporťák Lamborghini, vydělal jmění rozvojem zemědělství. Už krátce po skončení druhé světové války pomohl italským zemědělcům k efektivnějšímu hospodaření, když využil mechanické znalosti a schopnosti z armády a zahájil výrobu dostupných malých traktorů.

Společnost Lamborghini Trattori existuje dodnes. Sice stojí ve stínu slavnější automobilky, ale obě společnosti nezávisle a hrdě prezentují jméno svého zakladatele. Historie traktorů od Lamborghini se začala psát už v roce 1948, když Ferruccio Lamborghini zahájil výrobu prvního traktoru Carioca. Počátkem padesátých let odstartoval velkou ofenzivu a začal představovat jeden nový traktor za druhým. Velkému obchodnímu úspěchu pomohl i Fanfaniho zákon z roku 1952, díky němuž italská vláda půjčovala peníze zemědělcům, aby si mohli nakoupit zemědělské stroje italské výroby.

Foto: RM Sotheby's

Lamborghini DL 25 bylo jedním z nejúspěšnějších italských traktorů padesátých let. Továrna jich během sedmi let vyrobila více než 900 kusů.

Jedním z nejúspěšnějších traktorů tehdejší éry bylo Lamborghini DL 25. V letech výroby 1952 až 1959 jich Ferrucciova továrna prodala více než 900 kusů. Ferruccio Lamborghini současně ve svém vývoji nejprve zakládal na osvědčené technice a ve svých prvních traktorech používal spolehlivé motory z anglických náklaďáků Morris. Benzin byl navíc v poválečných letech luxusním zbožím, a tak vyvinul technologii, s jakou traktory startovaly na benzin, ale po zahřátí spalovaly levnější motorovou naftu.

Úspěšný traktor Lamborghini DL 25 už zakládal na modernějším 2,5litrovém vznětovém dvouválci vlastní konstrukce o výkonu přibližně 25 koní. Italským farmářům jednoduchý a spolehlivý motor zpříjemnil každodenní práci na polích a všechny závady si mohli opravit svépomocí se základním nářadím. A pokud se ptáte, proč se zrovna teď věnujeme historickému traktoru namísto nového dvanáctiválcového supersportu Revuelto, je to proto, že se jeden z nich zrovna prodal ve Velké Británii.

Foto: RM Sotheby's

Ferruccio Lamborghini se k výrobě dostupných traktorů inspiroval, když po návratu z války viděl stav Itálie. Konkurenční výrobci tehdy nabízeli jen výrazně dražší traktory, jaké si nemohli dovolit všichni zemědělci.

Malý traktor z pozdějšího roku výroby 1956 se dodnes pyšní originální turínskou registrační značkou, která už je pochopitelně propadlá. Červené Lamborghini DL 25 je v až překvapivě zachovalém stavu a bude úžasnou chloubou sbírky svého nového majitele. Ten jej teprve před několika málo dny koupil v dražbě aukčního domu RM Sotheby's za přibližně 300 tisíc korun.

Historický traktor Lamborghini nám při letošním šedesátém výročí automobilové značky připomíná skromné začátky, jaké předcházely vzniku jedné z nejslavnějších továren všech dob. I díky němu Ferruccio Lamborghini vydělal obrovské bohatství, které poté investoval do světa rychlých aut.

Načítám