Článek
Legendární italská automobilka Lamborghini letos oslavuje významné šedesáté výročí. Jenže než se italský průmyslník Ferruccio Lamborghini rozhodl vyrábět sportovní a luxusní vozy poté, co se podle proslulé historky nepohodl s Enzem Ferrarim a nechal vyvinout historicky první sporťák Lamborghini, vydělal jmění rozvojem zemědělství. Už krátce po skončení druhé světové války pomohl italským zemědělcům k efektivnějšímu hospodaření, když využil mechanické znalosti a schopnosti z armády a zahájil výrobu dostupných malých traktorů.
Společnost Lamborghini Trattori existuje dodnes. Sice stojí ve stínu slavnější automobilky, ale obě společnosti nezávisle a hrdě prezentují jméno svého zakladatele. Historie traktorů od Lamborghini se začala psát už v roce 1948, když Ferruccio Lamborghini zahájil výrobu prvního traktoru Carioca. Počátkem padesátých let odstartoval velkou ofenzivu a začal představovat jeden nový traktor za druhým. Velkému obchodnímu úspěchu pomohl i Fanfaniho zákon z roku 1952, díky němuž italská vláda půjčovala peníze zemědělcům, aby si mohli nakoupit zemědělské stroje italské výroby.
Jedním z nejúspěšnějších traktorů tehdejší éry bylo Lamborghini DL 25. V letech výroby 1952 až 1959 jich Ferrucciova továrna prodala více než 900 kusů. Ferruccio Lamborghini současně ve svém vývoji nejprve zakládal na osvědčené technice a ve svých prvních traktorech používal spolehlivé motory z anglických náklaďáků Morris. Benzin byl navíc v poválečných letech luxusním zbožím, a tak vyvinul technologii, s jakou traktory startovaly na benzin, ale po zahřátí spalovaly levnější motorovou naftu.
Úspěšný traktor Lamborghini DL 25 už zakládal na modernějším 2,5litrovém vznětovém dvouválci vlastní konstrukce o výkonu přibližně 25 koní. Italským farmářům jednoduchý a spolehlivý motor zpříjemnil každodenní práci na polích a všechny závady si mohli opravit svépomocí se základním nářadím. A pokud se ptáte, proč se zrovna teď věnujeme historickému traktoru namísto nového dvanáctiválcového supersportu Revuelto, je to proto, že se jeden z nich zrovna prodal ve Velké Británii.
Malý traktor z pozdějšího roku výroby 1956 se dodnes pyšní originální turínskou registrační značkou, která už je pochopitelně propadlá. Červené Lamborghini DL 25 je v až překvapivě zachovalém stavu a bude úžasnou chloubou sbírky svého nového majitele. Ten jej teprve před několika málo dny koupil v dražbě aukčního domu RM Sotheby's za přibližně 300 tisíc korun.
Historický traktor Lamborghini nám při letošním šedesátém výročí automobilové značky připomíná skromné začátky, jaké předcházely vzniku jedné z nejslavnějších továren všech dob. I díky němu Ferruccio Lamborghini vydělal obrovské bohatství, které poté investoval do světa rychlých aut.