Hlavní obsah

Ojetina měsíce: Škoda Felicia po prvním majiteli za 1 milion korun!

Foto: Autoviva.cz

Škoda Felicia jako youngtimer? To snad ne! Nebo…?

Poptávka po klasických autech a současná situace v automobilovém průmyslu způsobuje, že dokonce i o auta, po kterých by před doslova pár lety neštěkl ani pes, je dnes ohromný zájem. Klasická auta – tedy se spalovacím motorem, minimem elektroniky a ideálně manuální převodovkou – se najednou stávají investičně zajímavými artikly.

Článek

Felicie. Felda, Felinka nebo také Filc… no však víte. Ať už jste jí říkali jakkoliv, je prakticky nemožné, aby ji někdo v Česku a na Slovensku neznal. Ruku na srdce, dalo se čekat, že až jich na silnicích ubude a zůstanou pouze krásné a zachovalé kusy, stane se z Felicie pro znalce zajímavé auto – jen asi málokdo čekal, že to přijde ještě na začátku dvacátých let jednadvacátého století.

Foto: Autoviva.cz

Tato „Felda“ z roku 2000 má najeto jen 14 tisíc kilometrů a dle očekávání je jako nová – vizuálně i mechanicky

Někdo ji možná zažil ještě jako firemní auto, někoho v ní vozil dědeček na chalupu a někoho Felicie v dětství dovezla na dovolenou v Luhačovicích – a někdo v ní dokonce jel i na hory. Ať tak či onak, je téměř nemožné, abyste v ní někdy nejeli alespoň jako pasažér. Vždyť se jich vyrobilo přibližně 1,4 milionu kusů.

Ti z nás, kdo měli to štěstí se v ní i svézt, si pamatují robustní konstrukci, benzinové motory, které měly rády otáčky, a překvapivě přesný manuální pětikvalt. Jen málokdo z nás si tehdy stěžoval na nedostatek prostoru – přestože z dnešního pohledu je se svými rozměry blíž k typu Citigo než k novodobému nástupci jménem Fabia. Inu, pokrok asi nezastavíš.

Jeden nesmírně zachovalý exemplář Škody Felicia je momentálně na prodej za… sedíte? Slovy jeden milion korun. Asi nikoho nepřekvapí, že vůz je na prodej u nás v Česku, ale proč, proboha, stojí takové šílené peníze? Vždyť za milion už dnes, pokud se budeme pohybovat alespoň rozměrově ve srovnatelné hladině, můžete mít soustředěný a překvapivě rychlý GR Yaris od Toyoty. Nebo jakékoliv libovolné silnější, prostornější a rychlejší auto v této cenové relaci.

Foto: Autoviva.cz

Krásný stav dělá z vozu dokonalý stroj času – jenže co ta cena?

Bystrý čtenář jistě tuší, že to bude mít co do činění s najetými kilometry. Jasně – tento kousek z roku 2000 je po prvním majiteli (ročník 1933) a daná osoba s vozem během společně strávených dvaadvaceti let najezdila pouhých 14 144 kilometrů. Takže odhad, že vůz znal převážně cesty do nejbližšího obchodu s potravinami a k lékaři, patrně nebude daleko od pravdy.

Což o to – existují auta s nájezdem 230 tisíc a jsou mnohdy v lepším stavu než vozy s najetými 130 tisíci kilometry. Jenže tento exemplář v šedé metalíze je opravdu jako nový. Vůz má původní lak, původní pneumatiky, na kterých vyjel z linky, ba co víc – dle inzerátu byl vždy garážován. Závan nostalgie na tomto kusu ze série po faceliftu přináší také samolepka s nápisem „Trumf“ na C-sloupku pro označení konkrétního typu výbavy.

Vytříbené stupně výbav tehdy pochopitelně nenabízely vymoženosti jako digitální displej, velká litá kola nebo vyhřívané sedačky – tehdy nám stačilo, že nárazníky, kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří byly v barvě karoserie. Jak už jsme napsali výše, jde o verzi po faceliftu, takže už je tu moderní přední maska připomínající většího sourozence, typ Octavia.

O pohon se stará patrně „nejprofláknutější“ motor z celé nabídky agregátů Škody Felicia – benzinová třináctistovka, která byla nesmírně spolehlivá a zároveň nabízela na svou dobu překvapivě slušnou dynamiku. V řeči čísel to znamená výkon 68 koní, točivý moment 106 Nm a maximální rychlost… no, na kolik si řidič troufnul.

Stačí pohled na interiér, kde sedadla, volant nebo řadicí páka – všechny prvky, které nejrychleji podléhají zkáze – jsou jako nové. Nehledě na překvapivý technický stav nebo doloženou servisní historii – která pochopitelně není nikterak zvlášť obsáhlá. Nabízí se ale otázka, zda už ta cena není trochu přitažená za vlasy. Co myslíte?

Načítám