Článek
O šílenci Kenu Blockovi většina z nás nejspíš poprvé slyšela někdy v roce 2008, když si coby závodní jezdec rallye postavil překážkovou trať na opuštěné letecké základně, usednul do svého speciálu Subaru Impreza WRX STi a své dovádění za vlantem… pardon, profesionální trénink a testování natočil na video a vypustil na veřejnost.
Tak se zrodil fenomén zvaný Gymkhana (výslovnost je potom džim-ká-na), což je prakticky kombinace precizního řízení ve vysokých rychlostech, bláznivých kaskadérských kousků a pálení pneumatik na efekt. Ken Block chtěl povýšit Gymkhanuna na „nový level“, což se mu beze zbytku podařilo – jeho videa jsou známá po celém světě, jejich zhlédnutí se počítají v desítkách milionů.
Spolu s Kenem Blockem se celebritami stala i jeho auta, která si ve videích zahrála. Třeba jako tato upravená Fiesta, která se objevila v třetí dílu slavné Gymkhany. Ten se odehrává ve Francii, konkrétně na okruhu Autodrome de Monthéry poblíž města Linas. Klíčové v tomto případě je, že na tomto okruhu postaveném v roce 1924 se nachází nejen ovál, ale i velmi příkré, 51stupňové klopení.
Konečný střih videa vydal na 7minutové týrání pneumatik plné driftů, otoček přes ruční brzdu, kličkování mezi kužely a mnoho dalšího. Dalším podstatným faktorem je fakt, že zde už Block vystupuje pod novým sponzorem, a jde tedy o Blockovo první video, ve kterém objevil vůz značky Ford. Video má aktuálně 69 milionů zhlédnutí.
Onen vůz značky Ford začal svůj život jako poměrně normální Ford Fiesta ve sportovní verzi ST, v tomto případě však z původního vozu zůstalo jen pramálo. Především jeho motor je upraven natolik, že s původním má společný snad jen počet válců.
Více o Kenu Blockovi:
Jde o podélně uloženou jednotku vyvinutou u firmy Olsbergs s podstatně odolnějšími díly, jako jsou kované písty nebo titanová ojnice, objem byl zvýšen na 2,0 litru a navrch k tomu přibylo gigantické turbodmychadlo. Výsledkem je výkon omračujících 650 koní a 894 Nm v autě, které váží jen zhruba okolo jedné tuny.
Výkon pak mučí všechna čtyři kola skrz šestistupňovou sekvenční převodovku s řazením pádly po volantem, nikoli pákou. Díky tomu vůz vystřelí z klidového stavu na stokilometrovou rychlost za zhruba 2 sekundy. To není špatné na pojízdnou nákupní tašku, co říkáte?
Je zcela evidentní, že došlo také na rozsáhlé úpravy exteriéru. Zejména tu vidíme široký bodykit, který ve svých útrobách ukrývá rozšířené šasi, vpředu je agresivně tvarovaný přední nárazník s karbonovým splitterem a vzadu velké zadní křídlo ukotvené na horní části víka kufru.
Na jaře 2022 vůz prošel servisem, takže dostal mimo jiné nové svíčky, zapalovací cívky, došlo na výměnu převodového oleje a mírnou úpravu mapování motoru. Na závěr byl přeinstalován software převodovky a nahrazen novějším. A pak šla rovnou do aukce, aby dělala radost novému majiteli…
A kolik že přesně stála tato divoká Fiesta v dnes už ikonických barvách Monster Energy? Konečná nejvyšší nabídka byla velmi slušných 252 tisíc dolarů (6,3 milionu Kč), ačkoliv původní odhad ceny aukční síně byl 300 až 350 tisíc dolarů (7,5 až 8,7 milionů Kč) – ale psst, od nás to nemáte. Nutno přiznat, že i tak jde jednoznačně o jeden z nejdražších Fordů Fiesta na světě.