Hlavní obsah

Prodává SsangYongy vedle prémiovek. Má to obchodní smysl, celé to začalo jako rodinná vášeň, říká Lubomír Mach, majitel společnosti Mach Motors

Foto: Mach Motors

Před pěti lety otevírala společnost Mach Motors první novodobé dealerství značky SsangYong v ČR. K budějovickému showroomu teď přidala další prodejnu v Praze. Majitel firmy Lubomír Mach je navíc v unikátní pozici – reakce na auta sbírá od zákazníků prémiových vozů.

Článek

Původně českobudějovická firma Mach Motors, která čerstvě expandovala do Prahy, se zaměřuje primárně na prodej a servis aut prémiových značek. Kromě nich společnost nabízí také zbrusu nové vozy SsangYong s atraktivním poměrem ceny a hodnoty. Jak to vlastně celé začalo? V novém pražském showroomu jsme vyzpovídali ředitele společnosti Lubomíra Macha. Jak sám říká, koupit si nové auto je snem každého chlapa. „My jsme jeden takový měli s tátou v devadesátkách. Když se po revoluci otevřely hranice, hned jsme vyrazili do Německa.“

Jak nákup auta v zahraničí tehdy probíhal?

Bavíme se o době před internetem, která byla diametrálně odlišná. Brzy ráno jsme koupili noviny, projeli všechny zajímavé inzeráty a vyrazili. Tehdy se nám zalíbil Opel Kadett, ale shodou náhod jsme skončili u úplně jiného prodejce, který nám nabídl starší BMW. Táta se projel, netrvalo dlouho a už jsme ho s úsměvem od ucha k uchu vezli domů. Začalo to jako veliká rodinná vášeň.

Tak to šlo jako po másle…

Je to tak. A pokračovalo v mých šestnácti, kdy jsem namísto randění dělal klempíře a autolakýrníka. Vyzkoušel jsem si údržbu auta i nejrůznější opravy. Už tehdy se mi v hlavě začal rýsovat plán na byznys dovozu aut. A do Německa jsme začali jezdit stále častěji…

Foto: Mach Motors

Zákazníci si na prodejnách Mach Motors mohou prohlédnout všechny SsangYongy. Včetně zcela nového Torrese.

Vzpomenete si na první vůz dovezený na vlastní pěst?

Nebylo mi ani osmnáct a pořídil jsem Toyotu Tercel s poškozeným motorem. Ani jsem netušil, jak rozsáhlé opravy by vůbec mohly být potřeba. Ale naštěstí šlo o drobnou a snadno opravitelnou závadu na rozvodech. Vůz jsem prodal po roce a půl ježdění, a to pořád se ziskem. Tím se podnik začal pomalu rozjíždět.

Do toho jste se začal věnovat prémiovým vozům…

Osudovým autem se v polovině devadesátých let stalo BMW 850, krásný kousek s vyklápěcími světly. Ve Švýcarsku se ani nenamáhali jej opravit, my ho přivezli a pustili se do práce. Nebylo to úplně hned, vždyť nový nárazník stál tenkrát jako půlka Golfu! Po půl roce šel vůz do světa a přinesl první větší výdělek. Tím jsme vstoupili do kategorie dražších aut a měli výhodu, protože firem s podobným zaměřením u nás nebylo mnoho. O čtyři roky později jsme otevřeli první showroom v Českých Budějovicích.

Foto: Mach Motors

Petr Škutina a Lubomír Mach během slavnostního otevření nové pobočky Mach Motors v Praze. Zákazníci sem mohou zavítat od loňského listopadu.

A dnes je vaše pole působnosti ještě rozmanitější.

Postupem času jsme uzavřeli partnerství s Volvem a otevřeli zastoupení motorek Triumph. V roce 2019 jsme se stali autorizovaným partnerem značek Jaguar a Land Rover. A ve stejném roce na český trh shodou okolností znovu vstupovala značka SsangYong. Vize a cenová politika Petra Škutiny (Country Manager SsangYong pro Českou a Slovenskou republiku) nám dávala velký smysl, a tak netrvalo dlouho a stali jsme se prvním autorizovaným dealerem značky u nás.

Tolik k Budějovicím, dneska ale sedíme v hlavním městě.

V průběhu let přišlo několik pobídek, abych prémiové vozy nabídl také v Praze. Jenže přetrvávaly obavy z toho, jak by se takový byznys řídil na dálku. Když tu ale před dvěma lety hledal SsangYong druhého partnera, začalo to celé dávat smysl. Rostoucí renomé značky, poměr cena/hodnota, zájem zákazníků… Velmi rychle jsme našli společnou řeč. A co bych to byl za obchodníka, kdybych k tomu nepřidal ty své prémiovky?

Foto: Mach Motors

Pražskou pobočku Mach Motors najdete v ulici Za Opravnou.

A když dnes lidé přijdou okouknout prémiové auto, stane se, že je třeba zaujme některý SsangYong?

Ano, vždyť celý automobilový svět je velmi úzce propojený. Často se stává, že takový zákazník shání auto pro manželku, rodiče nebo třeba do firmy. A my mu ho díky SsangYongu umíme nabídnout. Přišli za námi i kupci, kteří přesedli z Volva nebo BMW do Rextonu, protože se jim rozrostla rodina a potřebovali větší vůz.

Prodejním tahounem značky je dlouhodobě Korando, ale jaké jsou reakce na extravagantní novinku Torrese?

Měli jsme zákazníka, který šel na jistotu pro Korando, ale nakonec ho svým prostorem přesvědčil právě Torres. I díky tomu, že vybavené Korando a základní Torres dnes přijdou na podobné peníze. Dokonce jeden zájemce o Rexton na showroomu zjistil, že Torres je pro něj velikostně dostačující a cenově zajímavější. Velký zájem o model Torres pociťujeme především na naší nové pobočce na Praze 5. Vzhledem k velikosti zavazadlového prostoru a prostornosti interiéru si však tento model dobře hledá své zákazníky nejen ve velkých městech.

Foto: Mach Motors

Pro českého zákazníka netypický pohled - vozy značky SsangYong a prémiová auta na jednom place.

No a brzy dorazí jeho elektrická verze. Jak se na příchod elektromobility připravujete vy?

Podobně jako všichni ostatní. Školíme zaměstnance a pořizujeme speciální vybavení pro servisy. Na showroomech musíme zajistit hlavně nabíjení a mít alespoň jeden wallbox, abychom celý proces zákazníkovi ukázali přímo na místě. Má to svá specifika, importéři třeba mohou mít konkrétní požadavky na počet a výkon dobíječek, ale to se řeší individuálně.

Když se ještě vrátíme na úplný začátek. Vzpomenete si na nejzajímavější auto, které vám prošlo rukama?

Nedá mi to, musím se znovu vrátit k ikonickému BMW 850. Když bylo tátovi 70 let, v Německu jsem koupil to samé a jako dárek ho zrestauroval do původní podoby. Je to pro nás oba symbolická připomínka toho, kterak začínal náš byznys. Ale samozřejmě mám vždycky radost, když se povede prodat nějaký supersport nebo nevšední klasiku. Osobně tíhnu ke starším modelům – v garáži mám zaparkované třeba BMW Z8. To je nádhera!

Načítám