Hlavní obsah

L88: Nejbrutálnější Corvette všech dob?

Foto: Bring a Trailer

Chevrolet Corvette je jednou z těch několika málo ikon, které tu s námi jsou už pěkných pár dekád. Od první generace z padesátých let se vyvinula přes chlapácký „muscle car“ až po pravověrný supersport. První dvě generace jsou navíc velmi ceněné, přičemž zachovalé kusy z první série dnes mění majitele i za sumy v řádech milionů dolarů. My se dnes zaměříme speciální edici třetí generace C3, která má ke statusu legendy slušně našlápnuto.

Článek

Tradice a výkon. Tak by se daly shrnout základní pilíře ikony jménem Chevrolet Corvette, který v padesátých letech začal jako komfortní sportovní kabriolet a v následující dekádě se změnil v trhače asfaltu. Žraločí generace C3 už těžila z úspěchů svých dvou předchůdců a lákala své zákazníky kromě vyklápěcích světel, které zdědila po C2, také na pestrou nabídku motorů.

Foto: Bring a Trailer

Chevrolet Corvette generace C3 se vyráběl poměrně dlouho, takže se i dnes dá sehnat za slušné peníze. Ovšem v případě limitované edice L88 už je to trochu jiná písnička

Třetí generaci Chevroletu Corvette jste totiž mohli mít s osmiválcem o objemu 5 litrů, 5,4 litru, 5,7 litru, 7 litrů a dokonce existovaly i verze s motory o objemu 7,4 litru. Dané kubatury navíc byly dostupné v několika variantách a označeních, takže se vůz v průběhu let vyráběl se zhruba dvacítkou motorů.

Výhodou (a částečně i nevýhodou) u C3 je také fakt, že se vyráběla relativně dlouho – od roku 1967 do roku 1982. Takže na trhu je stále z čeho vybírat a ceny rostou jen pomalu. Opravdový investiční potenciál tedy mají buď opravdu zachovalé kusy, nebo speciální edice. Jako například tato Corvette C3 s přídomkem L88.

Verze L88 měly už tehdy hliníkové hlavy válců, což na konci šedesátých let byl vrchol technologie, i přesto však byly motory velmi odolné. Musely být – kompresní poměr byl i na dnešní dobu velmi vysokých 12,5:1. Výrobce tehdy udával výkon motoru 430 koní, je však veřejným tajemstvím, že byl při nejmenším o stovku vyšší.

Foto: Bring a Trailer

Ohromný sedmilitr měl údajně výkon 430 koní. V reálu však tato hodnota byla minimálně o stovku vyšší

Jelikož šlo v podstatě o závodní motor, byla verze L88 o na svou dobu dost mastných 948 dolarů dražší než standardní Corvette, která tehdy stála 4 663 dolarů. L88 se dodávala výhradně se čtyřstupňovou manuální převodovkou, neboť ta jediná byla schopna dlouhodobě ustát ohromný výkon motoru. Vhod rozhodně přišly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech a upravené zavěšení pro větší přilnavost. Přitom po vizuální stránce na verzi L88 nic neupozorňovalo – až na vyboulenou kapotu a širší kola vypadala stejně jako standardní Corvette C3.

Výsledkem je, že Corvette L88 byla ve své době opravdová střela – zrychlení na stovku trvalo jen 4,5 sekundy a údajně pokračovala až k (na konec šedesátých let těžko uvěřitelné) maximální rychlosti 290 km/h. Při závodech ve sprintu, oblíbené motoristické kratochvíli za velkou louží, tak ve své době jen málokdy našla přemožitele.

Ceny pěkných Corvette C3 se dnes pohybují okolo 30 tisíc dolarů (circa 675 tisíc Kč), takže jsou na poměry uznávaného veterána stále relativně dostupné – dají se však sehnat i do půl milionu. Speciální verze L88 však vznikla jen v osmdesáti exemplářích, jde tedy o patrně nejvzácnější Corvette C3, která kdy vznikla, a ceny tak často překračují i částku 500 tisíc dolarů (přes 11 milionů korun), ovšem kus, který vidíte na fotografiích, se letos vydražil za 610 tisíc dolarů, tedy 13,7 milionu korun.

I přes mastnou cenovku není C3 L88 zdaleka nejdražší verzí Corvette – pěkné kousky první a druhé generace se už prodávají za nikoliv statisíce, ale za miliony dolarů. Například předchozí Corvette C2 s motorizací L88 se nedávno prodala za těžko uvěřitelných 2,45 milionu dolarů, tedy za omračujících 55 milionů korun.

Načítám