Článek
Na rozdíl třeba od Itálie, Japonska nebo Německa nemáme tak výraznou pověst ve výrobě sportovních vozů. Je to vlastně logické, vždyť naše země byla dlouhá desetiletí součástí východního bloku, v němž pro výkonné sporťáky jednoduše nebylo místo.
Socialistické automobilky se věnovaly produkci hlavně „obyčejných“ vozidel, navíc měly často svoje vlastní problémy, které souvisely s hospodářskou situací zemí východního bloku.
A jasně, pokusy o produkci sportovních aut samozřejmě u známých značek socialistického východu najdeme, v Československu jde například o elegantní Škodu 110 R nebo třeba modely Garde a Rapid. Jenže tato auta sice sportovně vyhlížela, využívala však techniku standardních sériových vozů, takže ve výsledku moc sportovní ani výkonná nebyla.
Vznikaly u nás také zajímavé sportovní prototypy, ale že by alespoň malosériově vyráběl nějaký silný supersport, to bylo nemyslitelné. V roce 1989 však přišla změna režimu, která povzbudila různé podnikavce k tomu, že by se do výroby sportovních aut pustili.
Jedním z nejznámějších takových projektů je MTX Tatra V8, který sice má kořeny ještě v 80. letech, kdy vznikly první návrhy, ale realizace se dočkal až v letech devadesátých. Vzhled navrhl legendární designér Václav Král, technický základ pocházel z Tatry 613.
Ani tento pokus o supersport však nemůžeme považovat za úspěšný - v plánu totiž byla stokusová série, jenže nakonec v letech 1991 až 1993 vznikly jen tři kusy. Je ale možné, že se s odstupem let dočkáme ještě dalších exemplářů, firma MTX totiž nedávno oznámila, že postaví dalších 10 strojů, které budou prakticky totožné s originály. Stát mají do 10 milionů korun.
Právě na MTX Tatra V8 jsme si vzpomněli, když jsme nedávno na portálu ArtStation narazili na koncept Tatra T6000, za nímž stojí český 3D umělec Martin Vanek. Martin totiž navrhl studii právě supersportovní tatrovky.
A je to vážně pecka. Vůz kombinuje retro prvky s futuristický designem, je krásně uhlazený, placatý a široký. Na klasické tatry koncept navazuje například nádhernými koly, ploutvičkou na zádi nebo důrazem na co nejlepší aerodynamiku, kterou podtrhuje částečné zakrytování zadních kol.
Moderně zase působí karbonové aerodynamické prvky, difuzor nebo řešení zadních světlometů. O technice, kterou by si Martin Vanek u takového auta představoval, bohužel nic nevíme, vzhledem k přítomnosti výfukové soustavy ale jasně počítá s přítomností spalovacího motoru.