Článek
Takřka každoroční prestižní tuzemská anketa Auto roku 2024 v ČR (pořádá Svaz dovozců automobilů) otevírá i letos svou náruč dvacítce nominovaných porotců z oblasti automotive, kteří rozhodnou o tom, který vůz si odnese toto národní automobilové ocenění.
Dosavadním držitelem ocenění je Honda Civic, která si putovní pohár přebírala od BMW i4 – jasného vítěze dvojročníku 2021/2022. Soupiska pro jubilejní 30. ročník 2024 však odhaluje zesilující trend elektromobility a elektrifikace, jelikož modely s motory bez elektromotoru jsou ve znatelné menšině.
Nominované vozy | Typ pohonu/motoru |
---|---|
Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 | plug-in hybrid |
Audi Q8 e-tron | elektro |
BMW řady 5 | mild-hybrid, plug-in hybrid |
Citroën C4 X | spalovací |
Ford Bronco | spalovací |
Honda CR-V | hybrid, plug-in hybrid |
Hyundai Ioniq 6 | elektro |
Hyundai Kona Electric | elektro |
Jeep Avenger | spalovací, elektro |
Kia EV9 | elektro |
Lexus LM | hybrid |
Lexus RX | hybrid, plug-in hybrid |
Lexus RZ | elektro |
Mercedes-Benz třídy E | mild-hybrid, plug-in hybrid |
MG4 Electric | elektro |
Mitsubishi ASX | spal., mild, plug-in hyb., hyb. |
Opel Astra ST GSE | plug-in hybrid |
Porsche Cayenne | spalovací, plug-in hybrid |
Renault Espace | hybrid |
Subaru Crosstrek | hybrid |
Toyota Prius Plug-in Hybrid | plug-in hybrid |
Kouknete-li do tabulky nominovaných, pak nikoho moc nepřekvapí, že Alfa Romeo nominovala plug-in hybridní Tonale. S vidinou šance na úspěch se účastní též BMW s řadou 5. Citroën se tentokrát vytasil zvětšenou C4 označenou X, zatímco Ford vyslal do boje ryzí šestiválcové Bronco, přičemž Honda chce obhájit tentokrát za pomoci hybridního CR-V.
Některé automobilky jmenovaly přímo model s konkrétním pohonem (Alfa, Audi), zatímco jiné mají jeden model kvůli pohonu rozdělený na dva samostatné (např. C4 X/ë-C4 X, BMW 5/i5 aj.), čemuž jsme přizpůsobili i naši tabulku typů pohonů.
Hyundai jede typicky na elektrické vlně Kona/Ioniq, Kia chce překvapit obřím elektromobilem EV9, zatímco Lexus vytasil eso jménem luxusní hybridní MPV LM za 3,3 milionu korun.
Trochu nečekaně nám po boku čínského MG4 chybí Dongfeng, jehož import byl o tuzemské anketě SDA několikrát informován, ale neúčastní se. Bylo by jistě zajímavé vidět na soupisce spalovací SUV T5 Evo nebo praktické MPV U-Tour. Čínský vůz v anketě 2024 tak bude pouze jeden, a to ještě k tomu elektrický.
Neméně zajímavá je i poslední čtveřice nominovaných počínaje Porsche Cayenne, následovaným Renaultem Espace, modelem Subaru Crosstrek (dříve XV) a Toyotou Prius Plug-in Hybrid.
Přestože by měly co nabídnout, chybí třeba Škoda Auto, Volkswagen, Volvo, Nissan, Cupra. V rámci nečlenů SDA by mohla kartami zamíchat třeba Tesla, SsangYong či čínské SWM. Důvody neúčastí mohou být různé, a to od nesplnění podmínek ankety přes nemožnosti dodat auto na testovací jízdy až po případnou nevoli zastoupení se akce účastnit.
A jak to tedy bude probíhat? Už 28. listopadu 2023 se uskuteční první testovací jízdy, z nichž vzejde obvykle pětice finalistů, kteří se představí 5. prosince 2023. Hned zkraje roku 2024 budou testovací jízdy druhého kola a 6. února 2024 dojde k slavnostnímu vyhlášení vítězů. Cenu vítězi pak předá sám ministr dopravy Martin Kupka.
I my se vás každý rok ptáme a necháváme v naší anketě rozhodnout, který z nominovaných vozů by měl dle vás získat cenu Auto roku 2024 v ČR. A ani ročník 2024 nebude výjimkou. Hlasujte proto v anketě níže pro vašeho favorita Auto roku 2024 v ČR podle čtenářů Garáž.cz, jejž vyhlásíme spolu s vítězem tradiční SDA ankety Auto roku 2024 v ČR.