Článek
Na rovinu? Je to zkrátka borec, ten Gordon Murray – směle se může měřit s dalšími velikány naší doby, jako je Horacio Pagani nebo Christian von Koenigsegg. Každý z nich však ke svému umění přistupuje trochu jinak, a v tom právě tkví celá ta krása. Sluší se podotknout, že Murray se původně neproslavil svojí vlastní automobilkou, firmu Gordon Murray Design totiž založil v době, kdy už si své ostruhy dávno vysloužil.
Dospěl k nim zhruba v rozmezí sedmdesátých až devadesátých let. Jeho snem bylo pracovat pro Lotus, ale tehdy zkrátka dříve přišla nabídka od stáje Brabham a poté, co se jistý Bernie Ecclestone stal majitelem týmu, jmenoval Murrayho vrchním návrhářem. Z této doby vzpomeňme monopost Brabham BT46-B, kterému nikdo neřekl jinak než Fan Car, tedy „Větrákové auto“. Díky větráku hned za zadním křídlem vůz generoval přítlak už při stání v boxech, za jízdy byl efekt pochopitelně ještě silnější. Niki Lauda s ním tehdy Velkou cenu Švédska s přehledem vyhrál. S takovým přehledem, že ostatní týmy se začaly bouřit a větrák byl následně zakázán.
Dalším velkým milníkem jeho kariéry byla stáj McLaren. Tam značně přepracoval koncepci vozu F1 a vlastně monopostů jako takových. Změnil jízdní pozici jezdce ze sedu na pozici vleže, čímž se snížilo těžiště a zlepšila se aerodynamika. McLaren typ MP4/4 se rázem stala jednou z nejúspěšnějších formulí historie. Když odešel ze závodního oddělení, navrhl Murray nadčasový supersport McLaren F1, který vydržel na postu nejrychlejšího silničního vozu světa celou jednu dekádu.
Věrní čtenáři už jistě ví, že nedávno Murray šokoval svět úchvatným GMA T.50 a okruhovým T.50s Niki Lauda, což je, jak sám říká, „logický“ nástupce McLarenu F1 a oživuje i myšlenku s větrákem. Murray však, jakožto vizionář, myslí hodně dopředu, a tak se rozhodl, že nesobecky využije své znalosti a odbornost k vývoji mnohem řekněme „masovějšího“ vozidla, než je exkluzivní hypersport za „bambilion“ liber.
Firma Gordon Murray Group nedávno učinila investici 300 milionů liber (8,9 miliardy českých korun) do vývoje flexibilní platformy, která se v budoucnu stane základem pro kompaktní elektromobil segmentu B – s největší pravděpodobností půjde o kompaktní SUV.
„V automobilovém průmyslu bude mít elektrifikace větší podíl na trhu, a je tedy zásadní, že vyvíjíme ten nejlehčí, nejefektivnější a nejpokrokovější elektromobil,“ prohlásil Murray. „Tato značná investice se postupně zhmotní spojením sil Gordon Murray Design a Gordon Murray Electronics.“
Murray potvrdil, že je evidentní, že vůz bude těžit ze zkušeností (zejména pak nespočtu řešení snižujících hmotnost) z vývoje hypersportu T.50, od čehož si slibuje, že zmírní, případně úplně eliminuje jeden z neduhů elektrických vozidel, tedy vysokou provozní hmotnost. Přesto nepůjde o úplně první elektromobil z pera Gordona Murrayho.
Před časem navrhl (již v rámci Gordon Murray Design) městské vozítko T.25 a jeho elektrickou verzi T.27 – takže starý mazák Murray už má zkušenosti i v této oblasti. „Vyvíjíme vůz poháněný motorem V12, dokud to jen regulace jen trochu dovolují, ale v budoucnu budeme schopni vyvíjet i svůj vlastní hybridní a elektrický pohon.“