Článek
Je páteční poledne, poprchává a my zrovna zakončujeme naše setkání s legendárním Lamborghini Diablo VT, na nějž během chvíle navazujeme dalším ikonickým supersportem z minulosti. Jmenuje se Ferrari Testarossa, a i kdybyste náhodou zapomněli jeho jméno, ten tvar a křivky poznáte na první dobrou. Je to ten italský supersport, jež v osmdesátkách i devadesátkách vzrušoval benzinové nadšence.
Osmdesátá léta byla v evropském automobilovém světě érou velkých kontrastů. V časech, kdy v Československu skončila výroba populární Škody Garde a z výrobní linky v Kvasinách začaly sjíždět první Rapidy, se jen o přibližně 750 kilometrů dál v Evropě začínala připravovat výroba dalšího supersportu snů. V italském Maranellu tehdy uváděli jedno z nejúspěšnějších Ferrari všech dob.
Jen málo sportovních aut ovlivnilo celou svou éru tak jako Ferrari Testarossa. Italská továrna jej odhalila na autosalonu v Paříži v říjnu 1984, když představila novou generaci modelů s plochým dvanáctiválcem. Testarossa, vzdávající hold legendárnímu závodnímu Ferrari 250 Testa Rossa, navazovala na předcházející Berlinettu Boxer, ale už při debutu se stala miláčkem milionářů i nadšenců.
Byla symbolem své éry a kultovní status získala i díky televizním obrazovkám nebo videohrám. Na první setkání s Testarossou si většina z nás vzpomene čistě a jasně, protože byla jedním z nejoblíbenějších autíček od italského Bburaga. Buď jste jej měli vy nebo vaše dítě. Nic však neumí vystihnout osobní setkání, protože Testarossa je naprosto ohromující. Ale bohužel není nezaměnitelná. Občas si jí totiž lidé pletou s novějším a obyčejnějším Ferrari 348.
Ferrari Testarossa přijelo na svět v dobách, kdy dvorním návrhářem Ferrari bylo designové studio Pininfarina. I když hlavním návrhářem byl šéfdesignér Leonardo Fioravanti, při vývoji by se neobešel bez svého týmu. Základní rysy Testarossy tehdy načrtl Emanuele Nicosia a Fioravanti je spojil se svými znalostmi aerodynamiky. Celkový tvar se totiž inspiruje studií „wing car“ vycházející z Formule 1.
Nejznámějším designovým rysem je spolu s vyklápěcími světlomety i charakteristické žebrování na bocích, zásobující motorový prostor a chladiče za kabinou čerstvým vzduchem. Návrháři Pininfariny byli zdrženlivější než konkurenti od Bertone, pracující pro Lamborghini, ale i tak vyvinuli pro Testarossu ikonický styling. Veřejnost navíc věřila, že je Testarossa hlavním rivalem Lamborghini Countach, ale oba italské supersporty jsou ve skutečnosti velmi odlišné.
Countach byl pobuřující, stísněný, hlučný a nepraktický. Testarossa byla promyšlená a kultivovaná. Ferrari ji vyvinulo jako okouzlující supersport pro každý den, protože měla moderní spolehlivý motor se vstřikováním paliva, ovládací prvky s relativně lehkými ovládacími silami i luxusní a komfortní interiér s přijatelným výhledem ven.
Ferrari Testarossa hvězdou Miami Vice
Legendární Ferrari Testarossa se stalo slavným zejména díky kultovnímu americkému kriminálnímu seriálu Miami Vice. V něm hlavní hrdina a detektiv Sonny Crockett nejprve jezdil nepříliš povedenou replikou Ferrari 365 GTS/4 „Daytona“, ale později tvůrci získali darem dvě černé Testarossy s béžovým interiérem. Filmaři je však nalakovali do charakteristické bílé barvy, aby byly výraznější při natáčení nočních scén. Víte, kdo byl štědrým dárcem? Sama továrna Ferrari, protože se na bizarní repliku asi už nedokázala koukat.
I kvůli tomu byla originální Testarossa obrovským komerčním úspěchem. V letech 1984 až 1991 se vyrobilo 7 177 kusů, a protože Testarossa byla prvním dvanáctiválcovým Ferrari od roku 1973, které bylo oficiálně legální pro prodej ve Spojených státech amerických, vzala Ameriku doslova útokem.
Ferrari Testarossa v Česku
Už brzy Ferrari Testarossa oslaví čtyřicáté jubileum, ale když se procházím okolo a nasávám její atmosféru, jen těžko věřím tomu, že ty roky uplynuly tak rychle. Zdá se mi to jako včera, když jsem jako dítě jezdil s její zmenšeninou po jídelním stole. V životě postupem času poznáváte nové lidi, měníte životní cíle, ale jen málokdy zapomenete na dětské sny.
A teď je tady. Ikonickou Testarossu jsem v životě viděl už mockrát, ale až dnes mám příležitost se kousek svézt, i když pouze jako spolujezdec. Je to jen pár okamžiků, co jsem vystoupil z modernějšího Diabla, ale Ferrari už při nastupování ukazuje svou lepší praktičnost. Má klasické dveře, namísto „nůžkových“ dveří Lamborghini, a nastupuje se do něj jako do normálního sportovního auta.
„Valis“ sahá po klíčku ve spínací skříňce, startuje a těsně za našimi zády se probouzí k životu srdce Testarossy. Je jím atmosféricky plněná 4,9litrová V12 s červenými ventilovými víky a suchou klikovou skříní, která se svou plochou konstrukcí podobá rozšířenějším boxerům, ale ve skutečnosti je tradičním vidlicovým motorem se 180stupňovým úhlem rozevření válců.
Sedíme v pozdním evropském modelu původní Testarossy, rozpoznatelném už zvenku podle uchycení kol pěti normálními šrouby namísto jedné centrální matice. Dvanáctiválec po repasi s originálními katalyzátory vyvíjí 370 koní (272 kW) a a 451 Nm. Dobová dokumentace pak uvádí, že Testarossa umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 290 km/h.
Jenže o bláznivé jízdě naplno a co nejvyšší rychlostí to už dneska není, protože když si kupujete klasické Ferrari, je to pro jeho nezaměnitelný charakter. A ten si skvěle užijete i ve středně dynamickém tempu, aniž byste ohrozili existenci své výnosné investice. A proto s Ferrari jedeme „rozumným“ sportovním tempem a užíváme si řev italského národního orchestru za zády.
Zkušenost s „konkurenčním“ Countachem bohužel nemám, ale i při srovnání s modernějším Diablem je Ferrari výrazně civilizovanější. I když se tohle srovnání zdá zavádějící, vzhledem k rozdílným érám konstrukce obou supersportů, je pravdou, že se evoluce Testarossy jménem 512 TR a 512 M (Modificata) vyráběly ještě začátkem devadesátých let. Tehdy se už začínalo prodávat Diablo.
Testarossa s nezávislým zavěšením všech kol je na typických českých okreskách poddajnější, a protože dovoluje lepší výhled z interiéru, máte více času soustředit se na samotnou jízdu než jen na sledování toho, co kde můžete očesat širokým zadkem. Ten na Testarosse měří dva metry, ale kam se vejdete vnějšími zpětnými zrcátky, tam se vejdete i celým autem.
Budu se cíleně opakovat. Ferrari Testarossa je dalším z důvodů, proč existují sny, a proč bychom je měli snít. Od osmdesátých let už Ferrari i další výrobci z Itálie nebo zbytku světa vyvinuli technicky pokročilejší i řidičsky přívětivější supersporty, ale tenhle je „to Ferrari“. To Ferrari z dětství, to Ferrari z hračkářství, to Ferrari z Need For Speed nebo to Ferrari z detektivky Miami Vice.
Jestli jste svým dětským snům věrní a jednou vyděláte dost peněz na to, abyste si je mohli dovolit, udělejte to. A pokud je vaším snem z dětství okouzlující Ferrari Testarossa, běžte a kupte si jej. Vedle těch nových sice potřebuje více řízení, ale přesně o tom to je. S moderními dvouspojkovou převodovkou vás nové Ferrari sfoukne jako svíčku, ale kdo bude mít radost z každého cvaknutí pětistupňového „dog leg“ manuálu v otevřené kulise? Vy.
Chcete legendární Ferrari Testarossa vidět naživo? Přijďte se na něj podívat na letošní motoristickou slavnost Legendy 2022 na výstavišti v pražských Holešovicích ve dnech 28. až 29. května.