Článek
Nezapomněli jste ještě, že něco jako UX existuje? V záplavě žhavých novinek značky Lexus je to hodně snadné - po NX přišlo hned RX a hlavně nepřímý konkurent LBX (a nesmíme opomenout zmínit ještě velké LM), takže by se mohlo zdát, že po UX představeném již v roce 2018 neštěkne ani pes. Jenže ono pořád jde o jeden z nejprodávanějších modelů značky v Evropě. Ostatně proto se ho automobilka rozhodla decentně modernizovat, protože UX má světu ještě co nabídnout.
I když zazářit vedle nablýskané horké novinky bude těžké. Crossovery LBX a UX jsou podobně velké a cílí primárně na zmlsané městské zákazníky, oba mají stylu na rozdávání, prémiový feeling a úsporný hybrid k tomu.
LBX | UX | |
---|---|---|
Délka | 4 190 mm | 4 495 mm |
Šířka | 1 825 mm | 1 840 mm |
Výška | 1 550 mm | 1 540 mm |
Rozvor | 2 580 mm | 2 640 mm |
Objem kufru | 402 l | 486 l |
Jenže menší LBX si musí vystačit s tříválcem a skromným kombinovaným výkonem 136 koní, zatímco nepatrně větší UX má výhodu tiššího a kultivovanějšího čtyřválce s kombinovaným výkonem 199 koní. Pokud tedy budete častěji vyrážet za hranice města a cestovat po dálnici, UX vám nabídne víc dynamiky i příjemnější projev.
A přitom je podobně úsporné - nově integrovaný hybrid páté generace totiž přinesl nejen vyšší kombinovaný výkon (o 15 koní, proto se označení změnilo z 250h na 300h) a lepší akceleraci (zvlášť u verze se čtyřkolkou, jejíž zadní elektromotor posílil ze 7 koní a 55 Nm na 40 koní a 84 Nm), ale také přirozenější průběh akcelerace a mimořádnou efektivitu. Není problém jezdit v průměru za pět až šest litrů.
UX 300h | UX 300h 4x4 E-FOUR | |
---|---|---|
Motor | Řadový čtyřválec 2,0 l | Řadový čtyřválec 2,0 l |
Výkon | 112 kW (152 k) a 190 Nm | 112 kW (152 k) a 190 Nm |
Přední elektromotor | 83 kW (113 k) a 206 Nm | 83 kW (113 k) a 206 Nm |
Zadní elektromotor | – | 31 kW (40 k) a 84 Nm |
Kombinovaný výkon | 146 kW (199 k) | 146 kW (199 k) |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,1 s | 7,9 s |
Maximální rychlost | 177 km/h | 177 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,6 l/100 km | 5,0 l/100 km |
V Lexusu také zapracovali na odhlučnění kabiny (vyšší verze mají dokonce akustická skla), vyztužili karoserii, přepracovali naladění podvozku a řízení, takže UX jezdí ještě tišeji, pohodlněji a sebejistěji, i když moc zábavy za volantem z něj nevymáčknete ani v ostřejším sportovním režimu a s adaptivním podvozkem verze F Sport.
Někdo to rád elektrické
Modernizací prošlo nejen hybridní UX 300h, ale také čistě elektrické UX300e. To si už loni polepšilo díky nové baterii s kapacitou zvýšenou z 54,3 kWh na 72,8 kWh, takže dojezd poskočil z původních 310 km na mnohem použitelnějších 440 km. Problémem ale stále zůstává nabíjení, japonský konektor CHAdeMO by podle Lexusu bylo příliš drahé vyměnit za evropský CCS2, takže jste limitováni pouze na vybrané nabíjecí stanice (ty moderní už konektor CHAdeMO nenabízejí) a na výkon 50 kW. To při pořizovací ceně minimálně 1,3 milionu není žádná hitparáda.
UX je totiž jako správný Lexus hlavně o komfortu a pocitu výjimečnosti. Proto materiály a zpracování kabiny prošly jemnými úpravami, vybírat můžete z čalounění látkou, kůží nebo syntetickou kůží. Víc pozornosti však poutá nový 12,3palcový digitální přístrojový štít (s možností doplnění průhledovým displejem) a 12,3palcový dotykový displej infotainmentu (v základu má 8 palců) zcela nové generace s širokými online funkcemi (včetně cloudové navigace) a mobilní konektivitou (bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay).
V rámci modernizace dostalo UX také nejnovější bezpečnostní systémy, především proaktivní asistent jízdy pomáhající řidiči s nouzovým úhybným manévrem v případě detekce překážky, varování při vystupování z auta do dráhy projíždějícího auta nebo cyklisty a kamerový systém monitorující bdělost a pozornost řidiče. Ruku v ruce s tím jde však také nezbytné varování při překročení rychlosti, které je trochu těžší ztlumit (asi pět kliknutí na dotykový displej), v případě rychlejší cesty ho vypnete i se čtením dopravních značek, což by vám v některých situacích mohlo chybět. Tady by ještě japonští inženýři měli zapracovat.
Celkově tedy UX modernizace po všech stránkách prospěla. Snad jen škoda, že se změny nepromítly i do exteriéru, design totiž zůstal prakticky stejný. Odlišit se tak můžete jen novým lakem Sonic Copper nebo Sapphire Blue pro variantu F Sport a dvoutónovým lakováním.
Vedle stylovějšího a novotou se blyštícího LBX tak modernizované UX trochu zapadá. Ale velikostně, motoricky, výbavově i zpracováním je UX přece jen o kus dál - navíc jezdí komfortněji, tišeji a hbitěji. Je to prostě o kus dospělejší auto.
Přitom není ani o tolik dražší, jak to při letmém porovnání ceníků vypadá. Hezké LBX vás totiž vyjde na 799 tisíc korun (Lexus Safety Sytem +3, 12,3" virtuální kokpit, 9,8" infotainment, elektricky ovládané víko kufru a další), ale stačí si přišetřit sto tisíc a máte pěkné UX s paketem F Sport design (Lexus Safety Sytem +3, 12,3" virtuální kokpit, 12,3" infotainment, indukční nabíjení, elektricky ovládané víko kufru, syntetická kůže a další) a výkonem 199 koní. To už stojí za zamyšlení…