Hlavní obsah

Stylu má na rozdávání a z nádrže jen usrkává: Citlivě modernizovaný Lexus UX má stále co nabídnout

Foto: Lexus

Další kompaktní crossover od Lexusu? To zní povědomě! Jak se v nabídce japonské prémiové značky vedle sebe srovná zcela nové LBX s modernizovaným UX, jsme vyrazili zjistit do francouzského Bordeaux.

Článek

Nezapomněli jste ještě, že něco jako UX existuje? V záplavě žhavých novinek značky Lexus je to hodně snadné - po NX přišlo hned RX a hlavně nepřímý konkurent LBX (a nesmíme opomenout zmínit ještě velké LM), takže by se mohlo zdát, že po UX představeném již v roce 2018 neštěkne ani pes. Jenže ono pořád jde o jeden z nejprodávanějších modelů značky v Evropě. Ostatně proto se ho automobilka rozhodla decentně modernizovat, protože UX má světu ještě co nabídnout.

I když zazářit vedle nablýskané horké novinky bude těžké. Crossovery LBX a UX jsou podobně velké a cílí primárně na zmlsané městské zákazníky, oba mají stylu na rozdávání, prémiový feeling a úsporný hybrid k tomu.

LBXUX
Délka4 190 mm4 495 mm
Šířka1 825 mm1 840 mm
Výška1 550 mm1 540 mm
Rozvor2 580 mm2 640 mm
Objem kufru402 l486 l

Jenže menší LBX si musí vystačit s tříválcem a skromným kombinovaným výkonem 136 koní, zatímco nepatrně větší UX má výhodu tiššího a kultivovanějšího čtyřválce s kombinovaným výkonem 199 koní. Pokud tedy budete častěji vyrážet za hranice města a cestovat po dálnici, UX vám nabídne víc dynamiky i příjemnější projev.

Foto: Lexus

Lexus LBX (nahoře) je stylovka vonící novotou, ale UX (dole) má i díky modernizaci stále co nabídnout. Především čtyřválec a obecně dospělejší pojetí.

A přitom je podobně úsporné - nově integrovaný hybrid páté generace totiž přinesl nejen vyšší kombinovaný výkon (o 15 koní, proto se označení změnilo z 250h na 300h) a lepší akceleraci (zvlášť u verze se čtyřkolkou, jejíž zadní elektromotor posílil ze 7 koní a 55 Nm na 40 koní a 84 Nm), ale také přirozenější průběh akcelerace a mimořádnou efektivitu. Není problém jezdit v průměru za pět až šest litrů.

UX 300hUX 300h 4x4 E-FOUR
MotorŘadový čtyřválec 2,0 lŘadový čtyřválec 2,0 l
Výkon112 kW (152 k) a 190 Nm112 kW (152 k) a 190 Nm
Přední elektromotor83 kW (113 k) a 206 Nm83 kW (113 k) a 206 Nm
Zadní elektromotor31 kW (40 k) a 84 Nm
Kombinovaný výkon146 kW (199 k)146 kW (199 k)
Akcelerace 0-100 km/h8,1 s7,9 s
Maximální rychlost177 km/h177 km/h
Spotřeba (kombinace)4,6 l/100 km5,0 l/100 km

V Lexusu také zapracovali na odhlučnění kabiny (vyšší verze mají dokonce akustická skla), vyztužili karoserii, přepracovali naladění podvozku a řízení, takže UX jezdí ještě tišeji, pohodlněji a sebejistěji, i když moc zábavy za volantem z něj nevymáčknete ani v ostřejším sportovním režimu a s adaptivním podvozkem verze F Sport.

Foto: Lexus

UX funguje skvěle ve městě (častá rekuperace znamená víc elektrické energie a tedy menší zapojení spalovacího motoru), ale díky vyššímu výkonu nemá problém ani mimo něj. Při citlivé práci s plynem pluje po silnici skoro neslyšně, což podtrhává prémiový charakter vozu.

Někdo to rád elektrické

Modernizací prošlo nejen hybridní UX 300h, ale také čistě elektrické UX300e. To si už loni polepšilo díky nové baterii s kapacitou zvýšenou z 54,3 kWh na 72,8 kWh, takže dojezd poskočil z původních 310 km na mnohem použitelnějších 440 km. Problémem ale stále zůstává nabíjení, japonský konektor CHAdeMO by podle Lexusu bylo příliš drahé vyměnit za evropský CCS2, takže jste limitováni pouze na vybrané nabíjecí stanice (ty moderní už konektor CHAdeMO nenabízejí) a na výkon 50 kW. To při pořizovací ceně minimálně 1,3 milionu není žádná hitparáda.

Foto: Lukáš Kukla

Modernizovanému UX 300e se prodloužil dojezd na solidních 440 km, nabíjení konektorem CHAdeMO je však stále omezující.

UX je totiž jako správný Lexus hlavně o komfortu a pocitu výjimečnosti. Proto materiály a zpracování kabiny prošly jemnými úpravami, vybírat můžete z čalounění látkou, kůží nebo syntetickou kůží. Víc pozornosti však poutá nový 12,3palcový digitální přístrojový štít (s možností doplnění průhledovým displejem) a 12,3palcový dotykový displej infotainmentu (v základu má 8 palců) zcela nové generace s širokými online funkcemi (včetně cloudové navigace) a mobilní konektivitou (bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay).

Foto: Lexus

Kabina UX působí skutečně prémiově – výbava je rozsáhlá, materiály kvalitní a zpracování prvotřídní. Hlavními novinkami jsou virtuální kokpit a infotainment.

V rámci modernizace dostalo UX také nejnovější bezpečnostní systémy, především proaktivní asistent jízdy pomáhající řidiči s nouzovým úhybným manévrem v případě detekce překážky, varování při vystupování z auta do dráhy projíždějícího auta nebo cyklisty a kamerový systém monitorující bdělost a pozornost řidiče. Ruku v ruce s tím jde však také nezbytné varování při překročení rychlosti, které je trochu těžší ztlumit (asi pět kliknutí na dotykový displej), v případě rychlejší cesty ho vypnete i se čtením dopravních značek, což by vám v některých situacích mohlo chybět. Tady by ještě japonští inženýři měli zapracovat.

Celkově tedy UX modernizace po všech stránkách prospěla. Snad jen škoda, že se změny nepromítly i do exteriéru, design totiž zůstal prakticky stejný. Odlišit se tak můžete jen novým lakem Sonic Copper nebo Sapphire Blue pro variantu F Sport a dvoutónovým lakováním.

Vedle stylovějšího a novotou se blyštícího LBX tak modernizované UX trochu zapadá. Ale velikostně, motoricky, výbavově i zpracováním je UX přece jen o kus dál - navíc jezdí komfortněji, tišeji a hbitěji. Je to prostě o kus dospělejší auto.

Přitom není ani o tolik dražší, jak to při letmém porovnání ceníků vypadá. Hezké LBX vás totiž vyjde na 799 tisíc korun (Lexus Safety Sytem +3, 12,3" virtuální kokpit, 9,8" infotainment, elektricky ovládané víko kufru a další), ale stačí si přišetřit sto tisíc a máte pěkné UX s paketem F Sport design (Lexus Safety Sytem +3, 12,3" virtuální kokpit, 12,3" infotainment, indukční nabíjení, elektricky ovládané víko kufru, syntetická kůže a další) a výkonem 199 koní. To už stojí za zamyšlení…

Načítám