Článek
Dongfeng Aeolus Shine je sedan velikosti Octavie liftback, který je na našem trhu poměrně krátce a nabízí zajímavý kompromis mezi rozměry, designem a cenou vozu. V redakčním TESTU nám model s atmosférickou patnáctistovkou vyšel v podstatě jako auto za rozumné peníze, co je načančané, viditelně se na něm šetří, ale nejezdí úplně zle.
Nyní jsme osedlali sportovně vyhlížející derivát nazvaný E3, a to ve formě homologačního kusu, který úspěšně složil potřebné zkoušky. Vypadá vážně dynamicky, slibuje slušný výkon a působí jako taková čínská Škoda Octavia RS, ale jaký je vůz ve skutečnosti?
Aeolus Shine E3 od čínského státního podniku Dongfeng se v provedení E3 pyšní ještě dynamičtějším vzhledem, než jaký nabídne základní provedení E1. Sportovně působící příď s podsvícenou přední lištou navazující na světla denního svícení utváří moderní dojem celku, který je nicméně určený primárně pro čínský trh, což se na něm podepisuje.
Ostře sečené tvary jsou poněkud neevropské, zejména zadní část, kde se vyjímají čtyři falešné koncovky výfuku, za nimiž je vyveden výfuk opravdový. Zadní diodové lampy jsou umístěny výše, takže na silnici auto působí spíše atletičtěji. No a zadní křídlo, to je jasný sportovní identifikátor.
Poněkud divočeji je vyveden interiér, v němž vyčnívají sytě žluté dekory. Čalounění kombinuje umělou kůži a látku, sedadla bez bederní opěrky výrobce navrhl do sportovního designu s integrovanými hlavovými opěrkami.
Řidičovo kormidlo je sice čalouněné umělinou, částečně perforovanou, ale poměrně dobře se drží. Snad jen prošívání by mohlo být řešené jemnějšími nitěmi.
Přístrojový štít je plně digitální, nabídne dvě barevná schémata (modré, červené), jednoduchý palubní počítač a vlevo umístěnou nápovědu pro ovládání tempomatu. Ten totiž aktivujete tlačítky na levém rameni volantu, ovšem těm chybí piktogramy.
Centrální vertikálně orientovaný displej nabídne jen pár základních funkcí a ovládání klimatizace. Teplotní stupnice opět neodpovídá evropskému standardu, nicméně tímto neduhem trpí třeba i čínské MG4.
Ikonka vlevo vedle displeje sice naznačuje přítomnost navigace, ovšem továrně není nainstalovaná. Konektivita Apple CarPlay / Android Auto chybí, namísto toho Dongfeng nasadil aplikaci CarbitLink-EasyConnection. Ta umí jen to, že drátově nebo bezdrátově přenese obraz z vašeho mobilu (nesmí mít zhasnutý displej) na hlavní obrazovku, nicméně ne vždy zcela spolehlivě (spojení občas vypadává).
Z hlediska asistentů je automobil vybaven například sledováním slepého úhlu, provozu za vozidlem, panoramatickým parkovacím systémem bez vodicích čar a vypínatelnou elektronickou stabilizací podvozku.
Alespoň nežere
Pohonným srdcem E3 je čtyřválcová patnáctistovka nadopovaná turbodmychadlem, díky čemuž nabídne výkon 190 koní a točivý moment 300 Nm posílaný skrze šestirychlostní dvouspojkový automat výhradně na přední nápravu.
Motorizace má citelný a slušný zátah, ale jen zhruba od cirka dvou tisíc do pěti tisíc otáček za minutu. Potom už jednotka hučí, méně táhne a spíše spaluje nazdařbůh benzin. Samotná převodovka je náladová, někdy řadí hladce jako ukázková dvouspojka a jindy z nepochopitelných důvodů pracuje podobně jako starší robotická převodovka. Tedy řazení je znát i skrze krátkodobou lehkou ztrátu výkonu motoru.
Co nicméně lze ocenit, je průměrná spotřeba. Zatímco atmosférická patnáctistovka Shine E1 jezdila v průměru okolo sedmi litrů na sto, E3 s turbobenzinem nám v kombinaci ukázal 6,3 litru na sto. A to jsme ho místy vůbec nešetřili.
Od takto sportovně laděného vozu byste čekali i sebejistý podvozek, ale ne v případě E3 Shine. Jízda je komfortní, ale v ostřejších zatáčkách rozhodně nemáte pocit, že by vás auto podrželo. Stejně tak ve vyšších rychlostech. Spodek auta zkrátka tolik neodpovídá dynamicky střiženému vršku.
Další stížnost míří k celkem tupému řízení bez odezvy. Opět u základní E1 s jízdními vlastnostmi Dacie to vesměs očekáváte, ale u výkonnější, dražší a sportovněji šmrncnuté E3? Tam by bylo namístě soustavu přepracovat. Čekali jsme prostě víc.
Nakonec zmíníme ještě nepříjemný aerodynamický svist znatelný už od 100 km/h, nicméně základní E1 na něj netrpěla, takže zde může jít (a nejspíš tomu tak bude) o nějaký neduh homologačního kusu E3.
Spíše Sportline
Spíše tedy než čínská Octavia RS by se Aeolus Shine E3 dal nazvat čínskou Octavií Sportline, jelikož sportovně sice vypadá, ale reálně takový není. Přestože model nabídne přeplňovaný motor o 190 koních s příznivou spotřebou, podvozek platí za průměr a samočinná převodovka za občas náladovou.
A že až exoticky poutavý Dongfeng nejezdí úplně tak, jak by se dle vzhledu předpokládalo? To na pohled nikdo nepozná. Výrobce se skutečně snažil o designovou atraktivitu, ale nejspíš se právě kvůli udržení přijatelné ceny rozhodl i okatě šetřit, což se na celkovém výsledku zákonitě projevilo.
Ovšem pokud od vlastností Shine E3 nečekáte kdovíjaké „hogo-fogo“, ale zajímá vás především vzhled a spotřeba, mohla by vás potěšit cena. Vrcholový sedan s automatem totiž startuje od 599 900 Kč, popřípadě od 629 890 Kč včetně líbivé šedé prémiové barvy jako na snímcích.
Technické údaje | Aeolus Shine E3 |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 476 cm³ |
Výkon | 140 kW (190 k) při 5 200 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 2 000–4 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 285 kg |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Spotřeba (naměřená) | 6,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 205/50 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 660/1 812/1 490 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 454 l |