Hlavní obsah

VW Golf Cabrio je zajímavá ojetina bez střechy, kterou můžete provozovat celý rok

Foto: Dalibor Žák

No dobře, na demonstraci schopností Golfu Cabrio jakožto auta na celý rok jsme si měli počkat do prosince. Ačkoli ale tahle auta občas sklízejí od odborné veřejnosti posměch, Golf Cabrio má něco do sebe a někomu určitě nebude vadit ani diesel pod kapotou.

Článek

Věděli jste, že dříve auta neměla pevnou střechu, protože to bylo levnější a jednodušší vyrobit? Z kabrioletů se ale stala módní záležitost a dnes se za ně naopak připlácí. „Já jsem tak chudý, že jezdím autem, které má jen dvě sedačky a ani nemá střechu, jím jen plesnivé sýry a piju jen staré víno,“ tak můžeme říkat pouze žertem.

Auta se stahovací či skládací střechou sice považuje mnoho lidí automaticky za sportovní, ale když se podíváme na nabídku, tak většina takových aut jsou spíše obyčejné modely, které ke sportovní jízdě moc nesvádějí. Těch opravdu sportovních otevřených aut je relativně málo, mají zpravidla jen dvě sedačky a pohon zadních kol.

Golf Cabrio spadá do kategorie aut, které vycházejí z běžných modelů. V době, kdy vznikl, byly oblíbené ale kabriolety s pevnou skládací střechou, jejímž průkopníkem byl Mercedes s modelem SLK. Golf Cabrio ale ukazuje, že tradiční látková střecha kabrioletu má své kouzlo a také mnoho výhod.

Nemívají málo najeto

Na test jsme si v Auto ESA půjčili kabriolet Volkswagen Golf v trochu kontroverzní motorizaci 1.6 TDI s manuální převodovkou. Vůz z roku 2012 měl v době testu najeto už 115 000 km, což je na sezónní automobil docela dost, a prodejce za něj chtěl 242 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Když se v inzerátech objeví Golf Cabrio, mívá najeto docela dost, což dokládá, že i jako sezónní automobil bývá hojně vytěžován, pravděpodobně i do zimy a sychravého počasí. Testovací auto s nájezdem 115 000 km tak nebyla žádná výjimka, jsou i kusy s nájezdy přes 200 000 km

Golfů Cabrio na našem trhu ojetin pár je a ceny se pohybují mezi 200 a 300 000 Kč. Většina vozů má pod kapotou benzinový motor 1.4 TSI, diesel ale není úplně vzácnost. Docela slušná nabídka je i za hranicemi, takže s výběrem velmi specifické verze (například 2.0 TSI) si budete muset dát trochu více práce.

Ačkoli by povaha auta naznačovala, že je to sezónní záležitost, tak prodávané Golfy Cabrio za sebou mívají docela vysoké nájezdy, aspoň tedy na poměry otevřených aut. Nejsou výjimkou kusy s nájezdem přes 200 000 km.

Alternativně lze uvažovat třeba i o Volkswagenu Eos s pevnou skládací střechou, který ale bývá o něco dražší. Cenově podobně je na tom třeba i Audi A3 rovněž s látkovou střechou, větší Audi A5 Cabrio se dá v podobném stáří sehnat do 400 000 Kč, ale většinou jen se čtyřválcem. Šestiválce, stejně jako třeba u BMW 3/4 Cabrio či Mercedesu E Cabrio, stojí tak od 450 tisíc nahoru.

A jak si ojeté kabriolety stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Kombinace kabriolet a diesel může někomu připadat zvláštní, ale naftové motory mají mezi kabriolety asi 15% podíl. I když se jedná o okrajový segment, který tvoří asi 1,3 % v nabídce osobních vozů, ukazuje se, že i v tomto segmentu je o naftové vozy zájem. Kabriolety na rozdíl od uzavřených osobních vozů mají navíc jedno kritické místo, a tím je skládací střecha. Při nákupu je důležité věnovat pozornost stavu mechanismu a těsnosti. Anebo ještě lépe, koupit ojetý kabriolet u prodejce, který může nabídnout nějakou formu záruky. Opravy totiž mohou být poměrně finančně náročné. Co se týká cenového srovnání, tak novější kabriolety jsou obvykle dražší než uzavřené modely. S věkem vozidla se však rozdíl zmenšuje nebo se stírá a o ceně více rozhoduje celkový stav. Vzhledem k malému počtu kabrioletů na českém trhu nelze jednoznačně říci, že ceny rostou před sezónou a klesají po sezóně. Letos registrujeme, že ceny kabrioletů kopírovaly vývoj cen modelů s uzavřenou karoserií.“

Některým ten diesel vadit nebude

Já vás některé slyším: „No fuj! Kabriolet v dýzlu! A ještě v předokolce!“ Jenže tohle nikdy nebylo auto určené pro sportovní jízdu. Ostatně, který z obyčejných Golfů kdy byl? V rámci kategorie kabrioletů založených na modelech segmentu C s předním pohonem také není Volkswagen jediný s naftovým motorem. Diesel nabízel každý výrobce, který prodával kabriolet nebo kupé-kabriolet. A to i o segment výše.

Foto: Dalibor Žák

Kdo plánuje s autem dojíždět denně a občas si chce udělat cestou z práce zajížďku a zpříjemnit si odpoledne, může mu tohle auto dávat smysl i s dieselem. Díky zadním sedačkám, kam se vměstná i dospělý jedinec, je to celkem použitelné auto

Tady jde o něco jiného a ten pocit z jízdy bez střechy nad hlavou má prostě něco do sebe. Ačkoli bych osobně chtěl spíše benzinový motor, tak dovedu pochopit, že si někdo koupí Golf Cabrio s dieselem. Ostatně, nájezdy ojetých aut ukazují, že s těmito vozy se jezdí hodně, klidně celý rok. A znovu je potřeba připomenout, že v zemích, kde se auta dodatečně daní podle emisí CO2 (tedy spotřeby paliva), je pro některé kupce rozhodující, kolik zaplatí ročně dodatečně na daních. Golf s malým dieselem a nízkou tabulkovou spotřebou tak dával pro některé smysl. U nás tohle (zatím) neřešíme.

A vůbec, Golf Cabrio je auto, se kterým je nejlepší „jezdit na pohodu“. I když můžete mít pod kapotou silný benzinový dvoulitr z verze GTI, tak o více než 200 kg vyšší hmotnost kabrioletu stejně dynamiku otupí a auto nikdy nebude jezdit tak pěkně jako uzavřené GTI. Kdo chce vymetat v neděli v pět hodin ráno prázdné okresky, ten si prostě koupí jiné auto. A kdo se chce s partnerem či partnerkou projet odpoledne k vodě a nikam nepospíchá, tak tomu asi bude jedno, co zrovna vrčí pod kapotou vpředu. Já bych si koupil benzin, klidně obyčejnou 1.4 TSI o výkonu 90 kW bez kompresoru. Ale jestli vám nevadí diesel, tak vám ho rozhodně nezakazuju.

Foto: Dalibor Žák

Interiér je známý z Golfů a je velmi příjemný. Překvapivě auto ani po letech a kilometrech nevydává otravné pazvuky a vůz působí velmi bytelně a kvalitně. Na kostkách a velmi špatné silnici se sice logicky třese jako drahý pes, ale to je daň za uříznutou střechu

Foto: Dalibor Žák

Ačkoli většina majitelů bude asi zadní sedadla používat jen jako odkládací prostor (navíc se přes ně dá natáhnout větrný deflektor), tak si sem sedne i dospělý a přežije pár desítek kilometrů

Foto: Dalibor Žák

Pro děti je to vzadu zcela akceptovatelné, takže byste si tohle auto dokázali obhájit i v rodině. Jinak Golf Cabrio je, stejně jako všechna srovnatelná auta, oficiálně čtyřmístný

Všichni se pak můžou těšit z příjemné ergonomie Golfu jako takového, slušné kvality zpracování i materiálů a velmi kvalitní a dobře izolující střechy. Ta se dá stahovat i za jízdy (podle podmínek až do 50 km/h), ale vždycky je lepší si v klidu zastavit, protože mechanismu střechy to nikdy nedělalo moc dobře, když se s ním pracovalo za jízdy na zvlněné silnici. Ručně tu nemusíte nic odjišťovat, prostě jen přidržíte tlačítko. Hezká je také funkce rychlého stahování či vyjíždění všech bočních oken jedním tlačítkem.

Foto: Dalibor Žák

Střecha a okna se ovládají jedním tlačítkem, nikde nemusíte nic odjišťovat. U testovaného auta nešlo střechu stahovat nebo nasazovat na dálku, ale je to funkce, která se dá dodělat. Zdá se to jako „blbost“, ale kdo máte kabriolet, určitě se vám někdy stalo, že jste nechali třeba u kavárny auto stát se střechou dole a pak, když přišla přeháňka nebo jiný důvod auto zavřít, museli jste potupně k vozu, startovat, natahovat střechu… Takovou činnost je lepší udělat na dálku ovladačem

Velmi dobře vyřešenou má Golf Cabrio také aerodynamiku. Ano, do kabrioletu fouká. Ale zajímavé je, že tohle auto se dá celkem dobře provozovat i bez větrného deflektoru nad zadními sedačkami (ověřte, jestli ho kupovaná ojetina má a jestli není rozlámaný!) a se spuštěnými bočními okny. Na rychlé dálniční přesuny to už není ono, ale do nějakých 90 km/h je uvnitř relativní pohoda.

Foto: Dalibor Žák

Aerodynamika Golfu Cabrio je vyřešená velmi dobře a do zhruba 90 km/h se dá jezdit i bez větrného deflektoru za sedadly a s okny dole. Střechou se dá hýbat i za jízdy, ale vždycky je lepší zastavit a nechat ji v klidu dosednout

Ve srovnání s konkurenčními kupé kabriolety s pevnou střechou je Golf příjemnější, pocitově lehčí, obratnější a hezčí (i když to je subjektivní dojem). Myslím, že je lepší než příbuzný VW Eos. Já měl tohle auto vždycky rád a jestli bych chtěl nějaký obyčejný kabriolet se čtveřicí sedaček, díval bych se právě i po tomto Golfu. Samozřejmě pokud jde člověku o řidičské zážitky, tak lepší bude vždycky Mazda MX-5, BMW Z4, zmíněný Mercedes SLK nebo třeba Porsche Boxster. Ale to už se dostáváme do jiných cenových relací.

Pozor na známé problémy (a na střechu)

Pokud jde o spolehlivost, tak základní mechanické skupiny sdílí Golf Cabrio s běžným Golfem včetně motorů a převodovek. Podstatným rozdílem je jen ta střecha. Jako kupec ojetiny byste se právě na funkci a stav střechy měli zaměřit.

Foto: Dalibor Žák

Že se diesel pod kapotu kabrioletu nehodí? Prodeje ukazují, že zájem o taková auta je. Motor 1.6 TDI potřebuje trochu péče navíc a hlídání některých choulostivějších věcí, ale umí to být spolehlivá jednotka

Látková střecha se dá samozřejmě kvalitně opravit, takže hlavně kontrolujte stav mechanismu, těsnění oken a uložení zadního okna. Při manipulaci nesmí střecha váznout a škubat. Chod elektromotorů je samozřejmě slyšet, ale celý ten proces otevírání a zavírání musí být plynulý. Střecha musí dosednout rovně do okenního rámu, zapadnout a okna musí zajet přesně pod těsnění. Jakékoli jiné projevy značí, že auto mohlo být ošklivě nabourané a neodborně opravené. Právě větší bouračky bývají pro kabriolety často fatální, neboť se doslova ohnou do banánu.

Při běžném dešti dovnitř neteče, ale když vezmete auto na ruční myčku a trysku wapky namíříte přímo na hranu okna, tak se nemůžete divit, že dovnitř nateče. Ten tlak vody je obrovský a není to konstrukční vada auta. To je spíše „konstrukční vada“ mozku někoho, kdo namíří trysku s tlakem vody 200 barů na roh skla a pak se diví, že má za oknem v autě louži. Osobně jsem se ale nesetkal s Golfem Cabrio, do které by při normálním dešti teklo. Jediná auta, do kterých normálně teče, jsou kabriolety Mini a skoro všechny Citroëny.

Foto: Dalibor Žák

Mechanismus střechy dobře prověřte. Bývá spolehlivá a prakticky se na ní nemá co rozbít, ale neopatrná manipulace, zanedbaná údržba, nehoda nebo vandalismus ji mohou samozřejmě poškodit. Hlavně opatrně s čistící chemií! Na střechou jsou potřeba speciální přípravky. Mycí program s voskem z automatické myčky na ní udělá špatně odstranitelné mapy

Když zůstaneme u testovaného auta, tak motor 1.6 TDI je sice mechanicky spolehlivý (za předpokladu dodržování servisních zásad), ale má pár choulostivých míst. Nejznámější jsou asi problémy s EGR ventilem, kdy se časem zadře pohon klapky od servomotorku a bohužel lze objednat jen celý díl, nikoli samotný pohon. A pak vás to stojí skoro deset tisíc.

Další známý problém se týká vstřikovačů, které jsou choulostivé na kvalitu nafty. Nafta, která málo maže, způsobuje zadírání vstřikovačů. Špatně rozprašující vstřikovač může v důsledku propálit píst, tak pozor na to. Doporučujeme tedy tankovat kvalitní naftu a klidně i používat vlastní aditivum. S částicovým filtrem ale u dobře fungujících aut problémy nebývají, běžně vydrží přes 300 000 km. Je ale potřeba s autem jezdit delší trasy, aby se filtr dobře regeneroval. Jinak se bude z nedokončených častých regenerací olej ředit naftou.

Olej měňte každý rok nebo nejpozději po 20 000 km. A to i když toho najedete málo, třeba jen do 10 000 km ročně. Používá se olej 5W-30 plnící normu VW 507.00, v motoru je ho 4,3 l. Z běžných servisních úkonů je potřeba myslet na řemenové rozvody (sice se mají měnit až po 210 000 km, ale do 10 let nebo 120 000 km bychom je nechali vyměnit) a spolu s nimi na pohon řemenu příslušenství včetně výměny choulostivé napínací kladky. Ta občas nefunguje, řemen pak neplní svou funkci, netočí alternátorem a auto nedobíjí.

Motor 1.6 TDI byl součástí skandálu Dieselgate a výrobce nabízel úpravu za cílem snížit emise NOx. Motor dostal mechanickou i elektronickou modifikaci, ale po nich častěji regeneruje DPF a více se zatěžuje okruh EGR. Praxe ukazuje, že u starších aut je lepší, když touto úpravou neprošla. I neupravená auta jsou stále legální a lze je bez omezení provozovat.

Foto: Dalibor Žák

Nejlepší motory dostal Golf až na konci svého životního cyklu. V roce 2015 v rámci faceliftu dorazily jednotky 1.2 TSI a 1.4 TSI generace EA 211, které jsou velmi spolehlivé, dynamicky příjemné a mají rozumnou spotřebu. Takových ojetin je ale na trhu velmi málo

Motory 2.0 TDI by byly dobré, kdyby jim uživatelé dopřávali včasný servis. Právě zdegradovaný olej kontaminovaný naftou z nedokončených regenerací DPF stojí za zadíráním a kolapsy těchto jinak slušných motorů s potenciálem najet klidně půl milionu kilometrů. Zatímco motor 1.6 TDI byl dostupný jen s manuálem, tak k motoru 2.0 TDI šlo mít i automat DSG se šesti rychlostmi (interval výměny oleje v automatu DSG je 60 000 km nebo tři roky). Automat 6DSG mohl být i u motorů 1.4 TSI a 2.0 TSI.

Benzinové motory začínaly u jednotky 1.2 TSI, zde ještě s řetězovými rozvody. Raději hledejte modely vyrobené od roku 2012 dál, už mají modifikovaný řetěz, který by měl vydržet. Zůstala jen choulostivost na řadění oleje benzinem při trvalých krátkých trasách, občas se zanese karbonem škrtící klapka nebo přestane fungovat vysokotlaké palivové čerpadlo. Ale jinak je to slušný a docela spolehlivý motor.

Dynamicky zajímavá je jednotka 1.4 TSI, stačí ve verzi 90 kW. Ta má jen jednoduché turbo, silnější verze 118 kW má navíc kompresor s rizikovým pohonem kompresoru, jehož součástí je občas tekoucí vodní pumpa. I tady jsou choulostivější řetězové rozvody. Vylepšené verze motorů 1.2 TSI a 1.4 TSI s řemenovými rozvody dostal Golf Cabrio až v rámci faceliftu v roce 2015. Ty samozřejmě můžeme doporučit jako optimální pohon z hlediska dynamiky, spolehlivosti a nákladů. V bazarech jich je ale ještě velmi málo.

Foto: Dalibor Žák

Nechte auto prověřit pomocí diagnostiky, a pokud kupujete verzi s převodovkou DSG, zaměřte se i na ní. Manuál bude možná jistější volba, ale chápeme, že k uvolněnému kabrioletu se automat hodí

Motor 2.0 TSI jede už moc pěkně, ale lepší bude poslední verze s výkonem 162 kW a motorem CULC, který má systém duálního vstřikování, tedy přímé i nepřímé. Nebude tedy náchylný k zanášení sání karbonem. Zajímavý je samozřejmě i vrcholný motor 2.0 TSI z Golfu R, který zde mohl mít výkon 188 nebo až 195 kW. Už to ale bude servisně dost náročný pohon.

Ačkoli Golf Cabrio patří mezi auta, které se dají provozovat celoročně, nebývá to typický zanedbaný služebák, kterému uživatelé dávají za uši. Na druhou stranu někteří majitelé nejsou „autaři“ a vůbec nechápou nezbytnost pravidelného servisu pro spolehlivý provoz auta, takže i na to trochu pozor. Vozy s velmi nízkým nájezdem tak nemusí znamenat zcela bezproblémové a bezrizikové auto.

Jestli se ale na Golfech Cabrio něco řešilo systémově tak snad jen úniky oleje mezi motorem a převodovkou od roku 2013 kvůli chybné montáži setrvačníku (je potřeba to přetěsnit, dát nové šrouby, ale musí ven převodovka, takže obvykle se vyplatí udělat rovnou s výměnou celé spojky a setrvačníku), vrzání volantu (je potřeba určité segmenty promazat) a alarm žijící si vlastním životem (nefunkční čidla a chyba v jednotce).

Na podvozku se tu řeší jen klepající táhla stabilizátoru vpředu, u déle stojících aut pak koroze brzd (hlavně těch zadních) a běžný bývá také vybitý akumulátor, který nepřežije třeba půlroční odstavení přes zimu.

Pokud o Golfu uvažujete, určitě to bude chtít pro něj najít nějaké slušné parkovací místo, ať nestojí v trávě a pod stromem. Ptačí trus, prach a odpad ze stromů nemají na střechu blahodárný vliv, takže pokud víte, že auto bude stát venku, investujte do nějaké kvalitní krycí plachty. Případně mu najděte trvalé stání pod střechou.

Celkové hodnocení: Ojetý VW Golf Cabrio 1.6 TDI

Já vám rozhodně naftový motor pod kapotou kabrioletu nerozmlouvám, protože stejně se asi budete rozhodovat podle celkového stavu auta a svých potřeb. Ono je celkem jedno, jestli vpředu chrochtá diesel nebo vrčí malý benziňák, protože otevřený Golf nikdy nebude vyloženě sportovní auto ale spíše příjemný společník na víkendové nebo odpolední projížďky. A když potřebujete něco na dojíždění do práce a odpoledne si chcete cestu domů trochu zpříjemnit a třeba si i trochu zajet, je takové auto vlastně skvělý nápad. Mezi srovnatelnými kabriolety s látkovou a kupé-kabriolety s pevnou střechou rozhodně tenhle Golf patří mezi nejlepší auta.

Načítám