Článek
Se zajímavou statistikou přišel bazar Auto ESA, kde si půjčujeme ojetá auta k některým testům.
Z bazarových statistik vyplývá, že Češi se zase vrátili k tradičním ojetým vozům. Škoda Octavia s naftovým motorem v karoserii kombi je prostě česká klasika a statistiky to znovu potvrzují. Nejenže byla v loňském roce auta o něco dostupnější, ale do karet zájemcům o ojetý diesel hrála i dlouhodobě výhodná cena nafty.
Naproti tomu výrazně poklesl zájem o elektromobily, a to o více než 50 %. Je dost dobře možné, že se po počátečním nadšení trh nasytil a uklidnil. Kdo si chtěl elektromobil vyzkoušet, zřejmě tak už učinil. A nových zájemců nepřibývá. Můžeme spekulovat, čím to je, ale chybějící veřejná infrastruktura, obava o spolehlivý dojezd a také hrozba vysokých cen nových baterií (často i převyšující zůstatkovou cenu vozu) v tom určitě budou hrát roli.
Dieselový kombík znovu nejoblíbenější
„V loňském roce jsme prodali 25 000 vozidel, což představuje roční nárůst 13 %. Považuji to za velmi dobrý výsledek,“ říká Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA. „Proti předchozímu roku, ve kterém vládly menší benzinové vozy, se zákazníci v roce 2023 jednoznačně více zajímali o větší automobily s dieselovým motorem. Důvodem byl rozdíl cen mezi naftou a benzinem, který se v některých měsících pohyboval až šest korun za litr ve prospěch nafty. Meziročně výrazně poklesl zájem o bateriová elektrická vozidla. Průměrné stáří prodaných vozů drobně vzrostlo, naopak klesla průměrná cena vozidel,“ doplňuje.
Vedle dlouhodobě výhodné ceny nafty ale za zvýšením zájmu o ojeté diesely může stát možná i uklidnění zájemců, že to s moderními naftovými motory není po stránce spolehlivosti tak špatné, jak se mnohdy předpokládalo. I z komentářů pod našimi články vidíme, že se mnozí obáváte nespolehlivosti a vysokých nákladů na opravy dieselů Euro 6 a novějších vybavených dalšími emisními složitostmi (zejména okruh SCR a nutnost doplňování aditiva AdBlue). Zdá se ale, že prozatím s těmito systémy velké potíže nejsou. Takže i moderní nafťáky mohou fungovat spolehlivě a stále existuje dost lidí, kteří toho najezdí tolik, že se jim vyplatí.
Asi není žádným překvapením, že i trhu ojetých aut vévodí domácí značka Škoda. Dle statistik Auto ESA bylo 31 % prodaných vozů právě této značky, druhý je Volkswagen s 12% podílem a třetí Ford s podílem 9,5 %. Následují značky Renault, Hyundai, Peugeot, Citroën, Opel, Kia a Dacia. Pokud jde o karoserie, tak skoro třetina (31 %) prodaných aut jsou kombíky, klasické hatchbacky si vybralo 27 % zákazníků, na kategorii SUV připadá 13 % a na MPV 11 % trhu.
Vedle zavedené klasiky i kuriozity
Zajímavé je, že trh ojetých vozů poměrně věrně kopíruje statistiky registrací nových aut, snad s výjimkou lepšího postavení prémiových a luxusních značek, které na náš trh míří hlavně ze zahraničí. Podle očekávání jsou nejprodávanějšími ojetými auty modely Škoda Octavia a Škoda Fabia.
Když to rozdělíme na jednotlivé generace, tak Octavia II stále vede, a to s podílem 5,7 %, na třetí generaci populární škodovky připadá 4,9 %. První generace modelu Fabia pořád láká svou nízkou cenou, jednoduchostí a spolehlivostí, drží se třetího místa s podílem 4,6 %.
V Auto ESA ale v loňském roce prodali i opravdové kuriozity. Například nejstarším prodaným autem v roce 2023 byla historická Škoda 105 s nájezdem 80 000 km z roku 1982, která si našla nového majitele jen za 15 200 Kč. Opačným extrémem pak bylo jedno prodané Porsche Panamera z roku 2017 za dva miliony korun, což byl nejdražší vůz z celého roku vůbec.
Levnější, ale také více ojetá
Proti turbulentnímu roku 2022 zase došlo ke korekci cen a průměrná cena prodaných ojetých aut meziročně klesla o zhruba 10 000 Kč na 190 673 Kč. Vzrostlo ovšem průměrné stáří prodaných vozů z 11,5 na 11,7 roku. Zvýšil se i průměrný nájezd prodaných aut, a to o 6000 km na 158 000 km.
Po výpadcích na trhu a nedostatku nových vozidel (případně extrémně dlouhých čekacích lhůtách) se situace podle všeho stabilizuje a nabídka ojetých aut se zase zvyšuje. Je ale potřeba pečlivěji vybírat a nedržet se zažitých polopravd a mýtů, jako že třeba u nás hezká vozidla nejsou a že nejlepší ojetiny jsou z Německa. Už to dávno není obecná pravda.