Hlavní obsah

Mercedes-Benz GLA 250 udělá parádu i jako ojetina, prvotřídní kvalitu ale rozhodně nečekejte

Foto: Petr Jeřábek

Mercedes-Benz GLA je vstupenkou do světa prémiových crossoverů; zvenčí reprezentuje velmi hezky, ale jízdními zážitky jde spíše jen o průměr.

Mezi autaři koluje staré pořekadlo, že Mercedes začíná od „céčka“. V minulosti to samozřejmě platilo. Mercedes-Benz, to byly zejména sedany, které nesly na svých zádích písmena C, E a S. Pak se vyráběla i luxusní kupátka SEC (později CL) a sportovní „Superleicht“ neboli SL. Portfolio značky završil legendární teréňák označený písmenem G. Jenže svět se změnil a přinesl mnoho nových automobilových kategorií. Model GLA je jednou z nich.

Článek

Malé crossovery jsou oblíbená automobilová kategorie. A byla by samozřejmě chyba, kdyby Mercedes zaspal a menší levnější auta nenabízel. Vždyť je po nich na trhu velký hlad. Hvězda na chladiči automaticky znamená, že si auto svou vyšší cenovku obhájí. A na světě je recept na automobil, který dokážete jako výrobce prodávat se slušnou marží. Přesně takový dojem mám zpoza volantu pět let starého GLA 250, které mi zapůjčili v AAA Auto.

Foto: Petr Jeřábek

4Matic znamená u Mercedesu tradičně pohon všech kol, zde řešen připojením zadních kol přes mezinápravovou spojku, systém pro Mercedes tradičně vyvíjí rakouská firma Magna Steyr.

Příliš tvrdé a překvapivě i hlučné

Kdybych recenzoval levné auto, tak mu pochopitelně mnohé odpustím. Jenomže konkrétní takřka plně vybavené GLA 250 4Matic stálo jako nové bezmála jeden a půl milionu korun. Základní cena modelu GLA sice zůstávala někde těsně pod osmi sty tisíci, jenže lepší motorizace, výbava, pohon všech kol a další cenu nových aut prémiových značek značně šroubuje nahoru. To není zdaleka jen případ Mercedesu, ale samozřejmě i BMW a Audi. I dnes, po pěti letech, potřebujete minimálně půl milionu korun za nějaký ten ojetý kousek. Konkrétně zde si prodejce za vůz z roku 2016 s najetými 90 tisíci kilometry říká o 579 000 Kč.

Pod slupkou se skrývá technika modelu Mercedes-Benz třídy A, interiér pochází rovněž z malého áčka. S malým hatchbackem třídy A jsem v minulosti nějaké kilometry najezdil a musím říct, že na mě vždycky působil dobře. Byl dražší než VW Golf, ale v kabině jsem se cítil víc obklopený materiálem, řízení a celkové ovládání mi sedlo. U „nazvedaného“ GLA je těch věcí ke kritice bohužel víc. Auto je totiž až nesmyslně tvrdé a bohužel nemá ani příkladnou akustiku při jízdě po dálnici. Hluk od rámů oken i zpětných zrcátek je poměrně zřetelný a kvůli tomu u mě jízda s GLA ztratila mnoho kladných bodů. Největším zklamáním byl ale zejména podvozek auta.

Foto: Petr Jeřábek

Interiér odpovídá malému „áčku“, ale ve skutečnosti je velmi útulný a kvalitně zpracovaný, na bočnicích sedadel nebylo ani po 90 000 km znát žádné opotřebení.

Zpracování i infotainment jsou naopak velmi dobré

Abych jen nekritizoval. Na GLA si řidič poměrně rychle zvykne a ve skutečnosti v něm po několika dnech najde příjemného parťáka. Design přístrojové desky je velice pěkný, kruhové výdechy ventilace vypadají hodnotně a systém Command, který se ovládá přes točítko na středové konzoli, funguje podobně jako vynikající iDrive od BMW. Displej a grafika infotainmentu se sice za ta léta zase posunuly úplně někam jinam, ale s tím se u ojetého prémiového auta musí vždy počítat. Palubní elektronika zastarává vždycky jako první.

Čalounění bylo provedeno částečně v kombinaci kůže a látky, leštěný hliníkový dekor na palubní desce působil skutečně moc pěkně. V tomhle směru se malý Mercedes nemá zač stydět a je vidět, kde se utrácelo. Tohle auto má nabudit dojem, že je dokonce ještě dražší, než doopravdy je, a přilákat klientelu, která by nad lidovějšími značkami ohrnula nos. Musím přiznat, že ke konci týdne s GLA jsem už v něm byl zabydlený a pro mou tříčlennou rodinu (plus psa) by nakonec jeho skromnější vnitřní rozměry stačily. Jenže, pokud bych chtěl auto této velikosti, trochu nazvedané, ale ne terénní, mám na trhu i jiné a objektivně vzato výhodnější nabídky – třeba od Mazdy či Subaru.

Foto: Petr Jeřábek

Malý Mercedes má motor umístěný vpředu napříč, také může být poháněn ve většině verzí jen předními koly.

GLA je spolehlivé, ale prodělalo několik svolávacích akcí

Malý Mercedes nabízí techniku shodnou s třídou A. Vpředu je napříč uložený čtyřválcový turbomotor, buď naftový 0M651, anebo benzinový M270. V obou případech jsou to motory DOHC a v případě benzinového (testovaného) s proměnným časováním ventilů dokonce s vyvažovací hřídelí typu Lanchester. Jak dvoulitrový diesel, tak benzin se vyráběly hned v několika výkonových variantách a ty mohly být instalovány v motoru napříč (případ třídy A, CLA, GLA), nebo podélně (třída C, E a další). Benzinový motor v podélné konfiguraci má pak označení M274 a je spřažený s jinou převodovkou. GLA nemá totiž klasický měničový automat jako větší Mercedesy, ale sedmistupňovou převodovku dvouspojkového typu.

Problémy bývají právě v převodovkách. Vozy ze série vyrobené mezi listopadem 2015 a lednem 2016 šly na svolávací akci kvůli špatnému sváru obalu převodovky a je dobré se ujistit, že vaše vyhlédnuté auto (pokud bylo vyrobeno v tomto období) skutečně na svolávačku jelo. Motory jsou spolehlivé, ale limity jsou zejména v designu rozvodů. Diesel trpí na úniky oleje kolem těsnění napínáku řetězu a benzinové modely mají zase pro změnu poddimenzované rozvodové řetězy. Preventivní výměna rozvodů vás tu po ujetí zhruba 150–200 tisíc kilometrů určitě nemine. U benzinových motorů pak ještě rády odcházejí solenoidy na vačkových hřídelích, vozy s pohonem všech kol 4Matic trpí na hlučnost zadních diferenciálů.

Co se týče provozních vlastností a charakteristiky, tak jsou jak diesely, tak benziny v těchto autech velmi kultivované. Benzinový dvoulitr měl v testovaném voze maximální výkon 155 kW (211 koní) a vrchol točivého momentu 350 Nm dostupný dokonce už od 1250 otáček. V reálu se benzinový motor chová jako velmi kultivovaný turbodiesel. Převodovka jej zcela zřídka vytáčí přes tři tisíce otáček, to opravdu jen, když sešlápnete, jak se říká lidově, „podlahu“. Dynamika motoru je pak opravdu víc než dostačující. Dvouspojka je klidná, rozjezdy nejsou ucukané a na nejvyšší rychlostní stupeň točí auto při dálniční stotřicítce pouze 2500 otáček.

I díky tomu šlo udržet při běžném týdenním testu spotřebu na hranici 9,1 litru / 100 km, což je takový lepší průměr pro podobně výkonný motor v obdobných crossoverech. Jezdil jsem totiž dost ve městě a tady není GLA se čtyřkolkou a benzinovým turbomotorem příliš úsporné. Poklidná jízda mimo město by dokázala ukázat i hodnoty lehce pod sedm litrů, ale to už byste se museli velmi snažit.

Závěrečné hodnocení

Příliš jsem módní crossover od Mercedesu při kritice nešetřil. Cíleně si jej jako ojetinu dnes vybere především ten, komu se líbí a toto auto doopravdy chce. A já se nedivím. Zejména v modré metalíze vypadalo opravdu líbivě a jeho design stárne velmi pomalu. Tohle auto asi nebude ošklivé ani za dalších pět deset let. Není tak agilní a příjemně odpružené jako nižší a levnější hatchback třídy A s pohonem pouze předních kol, ale dodá vám při jízdě pocit, že sedíte v něčem dražším. A to je v podstatě hlavní poslání aut této kategorie – prémiovka, která umí reprezentovat styl majitele.

Pokud ovšem vybíráte ojetá auta racionálně, rozhodně se nedá GLA úplně doporučit. Stejnou službu a příjemnější komfort cestování nabídne levnější „áčko“, případně můžete zvážit klasiku v podobě VW Golf nebo mnoha dalších podobných aut. Ve třídě menších zánovních crossoverů vnímám jako premianta Mazdu CX-30 anebo Subaru XV. Pokud vás však GLA svým líbivým kabátem přitahuje, není to rozhodně špatná volba, jen si důkladně zkontrolujte jeho úplnou servisní historii. Některé pozáruční opravy mohou být totiž velice drahé a servisní hodinová sazba u autorizovaných dealerů Mercedes-Benz může nemile překvapit.

Mercedes-Benz GLA 250 4 Matic (2013–2019)
Motorřadový čtyřválec M270, DOHC, 16V, turbodmychadlo IHI
Objem válců1 991 cm3
Výkon155 kW (211 koní) při 5 500 otáčkách
Točivý moment350 Nm při 1 250–4 000 otáčkách
Převodovka a pohon kol7 st. typ DCT, pohon všech kol
Rozvor náprav2 699 mm
Rozměry4 417 mm x 1 804 mm x 1 494 mm
Pohotovostní hmotnost1 505 kg
Zrychlení 0–100 km/h7,1 sekundy
Maximální rychlost230 km/h
Spotřeba paliva v testu9,1 l/100 km
Cenaod 300 000 Kč za nejstarší exempláře, po cca 750 000 Kč za zánovní vozy po faceliftu, který proběhl v roce 2017
Související témata:
Mercedes-Benz GLA
Načítám