Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme, jestli Elon Musk nekecá: Tesla Model Y se dočkala nové verze s dojezdem až 600 km

Foto: Jiří Čermák

Není tomu dlouho, co Tesla oznámila uvedení nové konfigurace Modelu Y, která zahrnuje pohon zadních kol, ovšem s větším trakčním akumulátorem. Provedení Long Range RWD se tak rázem stalo dojezdovým lídrem této elektrické SUV modelové řady a my měli tu milou povinnost jej vyzkoušet a zjistit, kolik auto na jedno nabití skutečně zvládne.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Model Y od Tesly byl titulován jakožto nejprodávanější auto Evropy za rok 2023 (druhá byla Dacia Sandero) a zároveň nejprodávanější vůz světa. Letošní rok nicméně tak příznivý není, jelikož finanční výsledky Tesly jsou pod očekávání, na základě čehož severoamerická automobilka zlevnila výchozí Model 3 Highland o 50 000 Kč a krátce nato představila také Model 3 Highland Performance, což je taková malá elektrobestie.

Novinka se nevyhnula ani Modelu Y, okolo ní však ve světě internetu nebylo tolik povyku jako třeba v případě Cybertrucku, jejž odstaví z provozu na 5 hodin i obyčejná myčka.

Přitom jde o poměrně zásadní inovaci na poli tohoto elektrického SUV s obřím obchodním potenciálem. Konkrétně se bavíme o zástavbě jednoho elektromotoru navrženého Teslou, a to dozadu.

Jasně, toto řešení nabízí i základní provedení Modelu Y s LiFePO4 akumulátorem o využitelné kapacitě 57,5 kWh , toto nejnovější, pojmenované Long Range RWD (rear wheel drive = pohon zadních kol), se však pyšní větším trakčním lithium-iontovým akumulátorem o využitelné kapacitě 75 kWh.

Foto: Jiří Čermák

Velká baterka, jeden elektromotor a pohon zadních kol. To je nejnovější člen rodiny Y.

Podle údajů výrobce má vozidlo zvládnout 600 km na jedno nabití na 19palcových kolech a 565 km na 20palcových discích, ovšem jen v optimálních podmínkách, kterých je v reálném provozu velmi těžké dosáhnout.

A také je obrovský rozdíl, jestli jezdíte v zimě, či v létě, protože to spotřebu ovlivní klidně o 20 až 30 %, což ostatně dokázal náš jarní test Modelu 3 Highland. Ale co Model Y Long Range RWD na základních 19palcových kolech, jak ten si vedl?

Úsporný energetik

Byť jsme automobil dostali do rukou jen na pár dní, jezdili jsme ostošest. Především dálnice (nadpoloviční podíl), okresky a také města. Spotřeba se prvních pár set kilometrů držela lehce nad 14 kWh na sto, což by šlo považovat za zázrak, nicméně pak zaúřadovaly nižší venkovní teploty a průměrný energetický apetit vyletěl nahoru.

Vypozorovali jsme rovněž, že na letních devatenáctkách při předpisovém dálničním tempu a s okolní teplotou okolo šesti stupňů nad nulou jezdí Y Long Range RWD za 19 kWh na sto. A to není vůbec špatná hodnota.

Foto: Jiří Čermák

Kola ovlivňují dojezd, proto si klidně nechte základní 19palcové disky a ušetřete 59 600 Kč za volitelné černé dvacítky.

Každopádně za více než tisíc ujetých kilometrů se naše průměrná spotřeba ustálila na finálních 15,5 kWh na sto kilometrů, na základě čehož kombinovaný dojezd vychází nikoli na papírových 600 km, ale na reálných 483 km. Na druhou stranu snížit náš nadpoloviční podíl dálnic a srazit spotřebu na 15 kWh na sto by znamenalo mít k dispozici s plnou baterkou rovných 500 km.

Věříme, že by k lepším výsledkům pomohla i jízda setrvačností, nicméně volné plachtění Model Y neumožňuje. Nabídne sice tři režimy rekuperace, ovšem všechny jsou dost silné.

Foto: Jiří Čermák

Model Y je rozměrově podobný Enyaqu od Škodovky.

Navzdory tomu Model Y stále vychází proti segmentové konkurenci jako jedno z nejúspornějších elektro SUV. Přece jen musíte brát v potaz, že se bavíme o pětimístném automobilu velikosti Škody Enyaq.

Tím navazujeme na hmotnost, kdy Long Range RWD váží pohotovostně 1 959 kg, zatímco srovnatelný základní Enyaq se zadním pohonem a větší baterkou s využitelnou kapacitou 77 kWh má pohotovostní hmotnost nejméně 2 062 kg. A to je minimálně o 103 kg permanentní váhy navíc.

Foto: Jiří Čermák

Hmotnost, aerodynamika, efektivita. To vše hraje Tesle do karet.

Jenže není to jen o tom, jak moc je elektromobil těžký, k dalším faktorům patří jeho efektivita a hospodaření s uloženou energií. Tím, že má Tesla svůj software, svoje elektromotory a energetické řízení, navíc vše podtržené sběrem enormního množství dat od prakticky všech provozovaných vozidel značky, nabízí její pohonné ústrojí vysokou účinnost i efektivitu.

Svoji veledůležitou roli hraje rovněž aerodynamika, konkrétně koeficient odporu, který má podstatný vliv na spotřebu. Tesla Model Y má hodnotu 0,23 (čím nižší, tím lepší), zatímco třeba Škoda Enyaq SUV 0,27 a Škoda Enyaq Coupé 0,234.

Nejlepší z rodiny

Už by to vypadalo, že se na světě objevil takřka ideální SUV elektromobil, nicméně nesmíme zapomenout, že jde o severoamerickou Teslu. A ta si dělá vše po svém.

Vnější design vozu je pochopitelně subjektivní, nicméně kvůli jednoduchým tvarům se zavedený Model Y nelíbí úplně všem. V čerstvém Long Range RWD tedy není z hlediska exteriéru nic nového, snad kromě nyní adaptivních diodových světel.

Foto: Jiří Čermák

Zásadní novinkou pro (i starší) vozy Model Y i Model 3 je adaptivní funkce pro diodová světla.

Tady stojí za to zmínit, že i starší vozidla Model Y / Model 3 už byla hardwarově připravena na zhasínání jednotlivých světelných segmentů, nicméně chyběl software. A když software do aut nedávno dorazil, ve světelném podmenu těchto elektromobilů náhle přibylo nové volitelné políčko adaptivního osvětlení.

Přišlo nám, že u testovaného Modelu Y matrixová světla fungují malinko lépe (ve smyslu neoslnění ostatních) než u modernizovaného Modelu 3 Highland, proto případné ladění řídicího softwaru hlavního osvětlení bude asi už jen o drobnostech.

Foto: Jiří Čermák

Interiér platí za prostornou klasiku s velkým dotykovým displejem uprostřed.

Interiér je též beze změn, takže prostá designová stálice s možná až příliš širokými A sloupky a bez tradičního přístrojového štítu. Na rozdíl od faceliftovaného Modelu 3 Highland uvnitř současného Modelu Y najdete ještě páčky pro ovládání blinkrů, světel, stěračů a řazení, ovšem volant jako takový už od začátku vypadá a působí spíš jako z arkádového automatu. Modernizace na Juniper pro Model Y tedy bude vítanou změnou, kdy se SUV po vzoru Highlandu páček zbaví a dostane lepší „kormidlo“.

Mimochodem, když jsme u těch videoherních mašin, tak i tahle Tesla má svůj herní balíček včetně závodů, kde pro řízení můžete fyzicky využít volant (kola se točí mírně na místě) a brzdový pedál (plyn je automatický). Vyzkoušeli jsme si pár koleček a tuhle zábavnou hříčku pro vás natočili. Jestliže někde na někoho či něco (nabití) čekáte, tak plážovou rallye si příjemně zkrátíte dlouhou chvíli.

Závodní videohra integrovaná v infosystému Tesla Model Y.Video: Jiří Čermák

Za mega přednost Modelu Y obecně platí kromě královského životního prostoru zejména objem obou zavazadelníků činící celkem 971 litrů. Jestli skutečně potřebujete gigantický kufr, tak Model Y má vzadu 854litrovou Macochu, doplněnou 117litrovým předním kufrem.

O potenciálně pomalou akceleraci jednomotorového provedení se netřeba bát, protože z nuly na sto to tahle nejnovější varianta zvládne za necelých šest sekund (výchozí čtyřkolka je o 0,9 sekundy rychlejší) a maximálně to rozpálí na rychlost 217 km/h. U rychlonabíječky také nebudete stát dlouho, jelikož nejvyšší nabíjecí výkon činí až 250 kW, což je proti řadě přímých konkurentů terno (např. Enyaq 135/175 kW, Peugeot e-3008/5008 160 kW).

Svěží varianta Long Range RWD je tak za nás nejlepší volbou z modelové řady Y, protože nabídne vyvážený poměr mezi dojezdem, spotřebou a cenou. Jen musíte přežít fakt, že vozidlo nemá pohon 4 × 4. Dvakrát ročně při cestě do hor tak přibalte do kufru řetězy, případně pořiďte kvalitní zimáky.

Nejnovější přírůstek do rodiny Modelu Y aktuálně stojí 1 189 900 Kč, zatímco základní provedení rovněž s poháněnou zadní nápravou, ale s menší LiFePo4 baterkou vyjde na 1 094 900 Kč. Pakliže trváte na čtyřkolce, pak zaplatíte buď 1 284 900 Kč za standardní Long Range AWD provedení, nebo 1 408 900 Kč za čtyřkolku v dynamickém hávu Performance.

Technické údajeModel Y Long Range RWD
Motorsynchronní elektromotor
Výkon250 kW (340 k)
Točivý moment450 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 959 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,9 s
Maximální rychlost217 km/h
Dojezdaž 600 km
Kapacita baterievyužitelná 75 kWh
Typ baterielithium-iontová
NabíjeníAC 11 kW, DC 250 kW
Kola a pneumatiky255/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 751/1 921/1 625 mm
Rozvor2 890 mm
Světlá výška172 mm
Objem zavazadlového prostoru854 + 117 l
Načítám