Článek
Co víc člověk potřebuje? Většina lidí si pořizuje velká SUV, přitom v autě jezdí většinou sami a přepravují pouze vzduch. A trh na to slyší, automobilky rády vyrábějí větší a dražší auta, protože je snáz prodají a víc na nich vydělají. Ale vážně by vám nestačil docela obyčejný Golf?
Má totiž přesně tu správnou velikost, abyste do něj vmáčkli čtyři pasažéry a jejich bagáž (380 litrů kufru není úplně málo), když potřebujete vyrazit na výlet, přitom je dost kompaktní, abyste se v něm necítili nepatřičně, když cestujete sami (a také snáz zaparkujete).
Výbavy si do něj můžete také naporoučet, co hrdlo ráčí, ale už základ je dost slušný (automatická klimatizace, 10,25“ digitální kokpit, 10“ infotainment, adaptivní tempomat, parkovací senzory vzadu, zimní paket s vyhříváním sedadel a další) a stačí si připlatit za pár drobností a máte opravdu pěkné auto, u kterého vám nebude nic moc chybět.
Za volantem navíc na rozdíl od crossoverů nebudete mít pocit, že jedete v autě na chůdách – Golf je příjemně přilepený k silnici, nízká hmotnost pomáhá agilitě a nízké těžiště zvyšuje obratnost, řízení je přirozené, podvozek je poddajný, přitom stabilní, takže ve vinglech necítíte nejistotu ani náklony. Můžete si jízdu pěkně užít, jak to jen ve spotřebním autě jde.
A ten tříválec? No, mně fakt nevadil. Vlastně většinu času ani nedokážete odhadnout, co se pod kapotou ukrývá – při běžném tempu a nízkém zatížení je motor totiž docela tichý a skvěle odhlučněný, ani vibrací se nedočkáte. Až při plném plynu a vyšších otáčkách uslyšíte typicky nakřáplé vrčení, ale není nijak rušivé. A pokud jste na to vyloženě citliví, snad vám to vyváží aspoň radost, s jakou se kurážný „tříhrnek“ vytáčí.
A hlavně se vám bude líbit, jak je úsporný. 48voltové mild-hybridní ústrojí pomáhá snižovat spotřebu rekuperací kinetické energie, která pak pohání palubní systémy (takže na stop/start vydrží motor zhasnutý na delší dobu), nebo vypomáhá spalovacímu motoru při akceleraci (takže má brysknější reakce na plyn). Výsledkem je vynikající spotřeba kolem 5,5 litru.
Faktem ale je, že s podobně nízkou spotřebou jezdí i tříválec bez mild-hybridu (tabulkově slibuje mHEV ústrojí úsporu 0,2 litru) a čtyřválcové 1,5 TSI (se 130 nebo 150 koni) také není kdovíjak rozežrané. Takže když si vystačíte s manuální převodovkou (mHEV u VW spolupracuje pouze s automatem DSG), můžete při nákupu ušetřit (1,0 TSI s manuálem stojí o 56 tisíc méně) nebo si o válec přilepšit (150koňové 1,5 TSI s manuálem stojí zhruba stejně) – případně obojí (130koňové 1,5 TSI s manuálem je o 30 tisíc levnější). Volba je na vás…
Každopádně Golf zůstává i v nejnovější osmé generaci důvěrně známým parťákem na čtyřech kolech. Ano, pořád ho trápí původní nemoci spojené s osmou generací (nešikovný infotainment, viditelná úsporná opatření), ale v jádru je to stále ten uživatelsky přátelský, úsporný a spolehlivý všeuměl, kterému skoro není co vytknout – dokonce i s tříválcem, jenž ho nijak nekazí. Co víc tedy potřebujete? No dobře, možná praktičtější kombík…
Volkswagen Golf 1,0 eTSI DSG Life má uvedenou základní cenu 688 900 Kč, což však vyvažuje bohatou základní výbavou. Zcela základní 1,0 TSI bez elektrifikace, s manuálem a stejnou výbavou pořídíte již za ceníkových 632 900 Kč. A kdyby vás to zajímalo, za kombík Variant budete muset připlatit 35 tisíc.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo + 48 mHEV |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 200 Nm při 2 000-3 000 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 381 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,5 s |
Maximální rychlost | 202 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 284/1 789/1 441 mm |
Rozvor | 2 619 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |