Článek
A aby držel krok s konkurencí, prošel po čtyřech letech decentní modernizací.
Modernizace? Jaká modernizace, já nic nového nevidím.
Právě proto záměrně neříkám faceliftem, protože vizuálně se mnoho nezměnilo. Design tohohle zvýšeného prcka je stále svěží, takže žádná radikální plastická operace ani nebyla třeba. Znalci si však mohou povšimnout nového zeleného laku Urban Green, který ve vzorníku vystřídal výraznou zlatou Tuscan Gold.
To je škoda, ta zlatá se mi líbila víc.
Nám také, ale další změny určitě uvítáte. V interiéru je jasně vidět nový 12,3palcový digitální přístrojový panel (nižší verze však stále mají analogové budíky se 7palcovým displejem uprostřed) a větší infotainment (9 nebo 10,5 palce) nejnovější generace, který nabízí cloudovou navigaci, streamované audio, bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay nebo mobilní aplikaci se vzdáleným přístupem s možností digitálního klíče.
Digitální klíč? To je k čemu?
Třeba kdyby někdo z vaší rodiny potřeboval odjet s autem, od kterého máte klíčky v kapse vy a právě nejste doma. Nemusíte mu fyzicky dodat klíček, ale stačí mu ho poslat do telefonu a je po problému.
To je šikovné, to by se mohlo hodit.
Asi nejdůležitější novinka je pak ukryta pod kapotou. Jde o novou verzi hybridního pohonu kombinujícího silnější elektromotor a novou převodovku z hybridů páté generace, takže dokáže jezdit na elektřinu častěji a rychleji. Navíc má o 14 koní vyšší kombinovaný výkon a o 44 Nm silnější zátah, na stovce je tak o půl sekundy rychleji.
Ale pořád má jen tříválec, co?
To má, v Toyotě se však snažili drobnými úprava snížit jeho vibrace (nově má dynamický tlumič na levé straně motoru) i hlučnost (silnější izolace motorové přepážky a akustická skla).
A pomohlo to?
Ehm, moc ne. Když spalovák vytočíte, tak je pořád docela hlučný a vyplňuje kabinu monotónním lomozem. A vytáčet ho musíte, protože toho výkonu je jen tak akorát – zvlášť na dálnicích, ale také na okreskách. Při pohybu ve městě však hybrid funguje perfektně, plachtění a poskakování na elektřinu je krásně tiché a s elektrickým dopingem dokáže být i docela hbitý. Především je ale úsporný.
Jak moc úsporný?
Ve městě se na ukazateli spotřeby ukazují čísla začínající čtyřkou, ale klidně i trojkou. Okresky umí kolem pěti a dálnice za šest, takže jezdit v průměru za pět litrů i méně není vůbec žádný problém. Zvlášť když vás Yaris Cross hlukem motoru aktivně nabádá, abyste nohu na plynu trochu povolili…
Také to asi nebude žádný sportovec, co?
V ulicích města je příjemně živý a je docela zábava proplétat se s ním hustým městským provozem. Na okreskách a dálnici působí jistě a bezpečně, i když za cenu tvrdšího podvozku, který si s českými povrchy plnými děr a hrbolů zase tolik nerozumí. Není nepohodlný, jenže nedokonalosti asfaltu ani nijak nemaskuje. To ale trápí většinu aut této kategorie.
Ještě něco bych měl vědět?
Toyota také vylepšila bezpečnost, nově tak Yaris Cross na dálnicích mění rychlost na tempomatu nejen podle dopravy, ale i podle aktuálních rychlostních limitů, ještě aktivněji pomáhá zabránit drobným ťukancům v městských rychlostech, v případě indispozice řidiče sám nouzově zastaví a varuje posádku, aby ze zaparkovaného auta nevystoupila pod kola projíždějícího auta. A samozřejmě také pípá při překročení povolené rychlosti. Kvůli vypnutí se bohužel musíte ponořit do palubního menu a chvilku scrollovat – tohle mohla Toyota vyřešit lépe…
Tak povedl se nový Yaris Cross, nebo ne?
Je to tak trochu mix dobrých a horších zpráv. Digitalizace kabině rozhodně prospěla, stejně tak výkonnější hybrid je vítaným krokem vpřed, obojí z něj dělá ještě příjemnější auto, se kterým bude větší radost žít. Ale také by snesl ještě trochu víc kultivovanosti a komfortu a snazší vypínání varování kvůli rychlosti. A pokud nechcete hybrid, tak by vás mohl zamrzet pohled do ceníku…
Z něj totiž zmizela varianta pouze se spalovákem (už seženete jen poslední skladovky s cenou pod půl milionu), což zároveň zvýšilo základní cenu. Nejlevnější Yaris Cross (115koňový hybrid v základní výbavě Active) tak pořídíte za akčních 599 000 Kč (s bonusem za výkup dokonce za 574 000 Kč), silnější hybrid je v nabídce až od výbavy Style s cenou 689 000 Kč (resp. 664 tisíc včetně bonusu za výkup). Nejdražší verze se pak snadno přehoupnou přes osm set tisíc… a v takovém případě už má smysl uvažovat o lepším a pohlednějším Lexusu LBX.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 490 cm³ |
Výkon | 68 kW (88 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 120 Nm při 3 600 - 4 800 ot./min. |
Elektromotor | 83 k a 185 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 130 k a 185 Nm |
Převodovka | s plynule měnitelným převodem |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 260 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,7 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 36 l |
Kola a pneumatiky | 215/50 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 180/1 765/1 560 mm |
Rozvor | 2 560 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 397 l |