Článek
Krásným příkladem je i crossover Mokka od Opelu, jehož malý čtyřválcový turbodiesel si na dálnici jen tichounce chrochtá blahem, zatímco z nádrže usrkává skromných pět litrů každých ujetých sto kilometrů. Jakmile pak z dálnice sjedete na okresky, srazíte tuto hodnotu až k hranici čtyř litrů, ti nejšikovnější (nebo nejpomalejší) i lehce pod ni. To při nádrži s objemem 41 litrů dává dojezd magických 1 000 kilometrů!
Kupujte, nebudou!
Automobilky postupně vyškrtávají malé diesely ze své nabídky. Jednak tím šetří své náklady (zjednodušení nabídky), především ale šetří peněženky – „očištění“ těchto motorů podle požadavků emisních norem by prostě bylo moc drahé a zákazník by často nechtěl tolik připlácet. Poslední hřebík do rakve malým dieselům nejspíš zarazí chystaná emisní norma Euro 7.
Motor je přitom dost kultivovaný a tichý, do kabiny proniká minimum vibrací a ani při dálničním tempu nebudete muset zvyšovat hlasitost rádia, abyste ho přehlušili. Síly má také dostatek, takže nebudete na silnici za loudu ani s plně naloženým autem – stačí ho jen trochu popohnat pákou manuálního řazení, která má sice trochu nešikovně hranatou hlavici, ale nabízí přesný chod a rozumně rozložené rychlosti. Dieselový pohon vám tak pohodový zážitek z cestování v Opelu Mokka určitě kazit nebude.
Druhá káva od Opelu
Na úspěšnou první generaci Mokky navázala před dvěma lety generace druhá – ta již stojí na technických základech koncernu Stellantis (konkrétně jde o modulární platformu CMP), takže nabízí nejmodernější technologie a pohony, přitom se však musí obejít bez pohonu všech čtyř kol (v téhle třídě ho stejně kupuje minimum zákazníků).
Díky sdílené technice se v Opelu mohli zaměřit víc na design, který je skutečně vyšperkovaný – od vycizelované masky Visor přes kontrastní detaily (v exteriéru i interiéru) až po propojené displeje palubních přístrojů a infotainmentu před řidičem (přitom stále má samostatný ovládací panel klimatizace, takže funkce rozhodně není podřízená formě). Tohle kafe si prostě vychutnáte.
Jen se dobře zamyslete, jestli diesel opravdu potřebujete. A rovnou si do ruky vezměte i kalkulačku, protože těch 40 tisíc, které budete muset oproti benzinovému tříválci připlatit, jen tak neprojezdíte – zvlášť při současných cenách paliva. Benzinový motor sice žere o litr a půl víc, jenže bude ještě o trochu kultivovanější a tišší a na rozdíl od dieselu ho můžete mít s moderním osmistupňovým automatem, který bude pro komfort cestování přeci jen přínosnější (akorát za něj musíte přihodit 70 tisíc, za které ale dostanete 130koňovou verzi motoru).
Jinak Opelu Mokka není moc co vytknout – je to stylový a dobře vybavený crossover, kterému je snadné propadnout hned na první pohled. Pokud se vám to přihodí, tak vás nejspíš nebude trápit, že na zadních sedačkách je místo jen pro děti (což je standard této třídy) nebo že řadu konkurentů pořídíte laciněji. Jestli se vám líbí, tak ji prostě budete chtít. Třeba i s dieselem.
A když už jsme u těch cen, Mokka začíná na opticky vysoké částce 579 990 Kč (na tolik vyjde 1,2 Puretech 110 k, za diesel 1,5 CDTI musíte ještě 40 tisíc připlatit), jenže taky má dost širokou základní výbavu obsahující dlouhou řadu prvků, za které byste u konkurence museli tučně připlácet. Takže je to vlastně docela dobrá nabídka.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) při 3 750 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 295 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,8 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 41 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 151/1 791/1 534 mm |
Rozvor | 2 557 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 350 l |