Článek
Temperamentní osmiválec burácivě řve, unikátní fialová Viola Pasifae ve světle západu slunce okouzluje svým šarmem a ten malý klučina stojí u silnice a zírá na to s pusou dokořán. Tohle je Lamborghini! A taky styl, jakým má Lamborghini ohromovat svou přítomností. Zdá se, jako by to byl legendární Countach, ale ve skutečnosti jde o model, který zaplatil vznik jeho moderního nástupce. Italská továrna slaví úspěchy a vděčí za ně tomuhle SuperSUV.
Ruku na srdce, Lamborghini nikdy nebylo pro lidi s rodinou. Tedy až donedávna. Kdysi dokonce prošlo érou, kdy jedním z ideálních zákazníků pro italskou továrnu byl ultimativní playboy s láskou k večírkům, modelkám a exkluzivním autům. Frank Sinatra dokonce řekl: „Když si koupíte Ferrari, chcete být někdo. Když si koupíte Lamborghini, jste někdo.“ Jenže co když se životní priority zákazníků změnily, chtějí se usadit a nově chtějí i praktičtější auta pro rodinu?
Lamborghini tedy pomohlo založit nový trend rychlých luxusních SUV, když jako historicky první „rodinný“ model uvedlo brutální SuperSUV jménem Urus, pojmenované po divokém předkovi domácího skotu. Je opravdovým rodinným autem i čistokrevným Lamborghini, nebo pouze dokonalým plodem úspěšného byznysu pro dnešní dobu? Minimálně je geniálním obchodním nástrojem, ale to nejdůležitější musíme teprve zjistit.
„Když jste poprvé v Urusu a znáte nejnovější Audi, budete v něm nacházet známé prvky,“ říká mi český šéf prodeje Lamborghini při předávání vozu. „Za chvíli na to ale zapomenete, lambo je hlavně o jedinečném zážitku.“ Italská továrna je v portfoliu německého koncernu téměř 25 let, takže na prvky z Audi v jejích modelech bychom měli být už zvyklí. Jenže je až překvapující, jak čistě Italové umí spojit techniku vlajkových Audi s originálním designem. Vypadá to skvěle.
Automobilka netají, že Urus vychází z SUV Audi Q8 a je sourozencem vrcholné RS Q8. Svého základu využívá naplno. V interiéru najdete známou architekturu s trojicí displejů a známými ovladači, kterou Lamborghini přizpůsobilo svému charakteristickému šestiúhelníkovému designu. Svérázným zlepšením je spolu s novým interiérem i startovací tlačítko s červenou krytkou, inspirované zbraňovou spouští ve stíhačkách, a absence klasického voliče převodovky.
Ani při vývoji masového modelu nechtějí inženýři Lamborghini zaprodat značku s rozzuřeným býkem a přenášejí její DNA i do extrémního SUV. Když nastartujete, režim D v převodovce zařadíte zatáhnutím za pravé „plusové“ pádlo pod volantem. Stejně tomu je i v moderních supersportech Lamborghini. V Urusu tak zařadíte automatický režim, manuální režim pak aktivujete tlačítkem M vedle startovacího.
Tím probudíte spící bestii. Srdcem nejpraktičtějšího býka je koncernový přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec o 650 koních (478 kW) a brutálních 850 newtonmetrech. Urusu pomohl k tomu, aby byl v časech uvedení na trh vůbec nejrychlejším produkčním SUV na světě. Novější konkurence jej sice už o maličko překonala, jenže zrychlení na stovku za 3,6 sekundy, dvoustovku za 12,8 sekundy a maximální rychlost 305 km/h jsou impozantní i teď.
Jsou to ohromující parametry a Urus je šíleně rychlý! Přečkejte krátkou „turbodíru“, a jakmile dvě turbodmychadla začnou plnit osm válců naplno, zatají se vám dech. Bláznivé SUV z Itálie se doslova splaší, vystřelí vstříc horizontu a varuje okolí hlasitým řevem továrně montovaných volitelných výfuků Akrapovič. Ty zintenzivňují zvuk, který se vám v nejostřejším módu Corsa doslova prořezává pod kůži.
Když se následně zklidníte a přepnete volič jízdních režimů Anima zpět do základní cestovní Strady, uvědomíte si, že tohle surové Lamborghini můžete půjčit i vaší ženě, aby s ním odvezla vaše děti do školy. V závislosti na konfiguraci zadních sedadel je Urus čtyř- nebo pětimístný a s rozumným řidičským přístupem a klidnou nohou na plynu se s ním jezdí jako s každým jiným moderním luxusním SUV.
Lamborghini spojením DNA supersportů a SUV vyvinulo SuperSUV dvou tváří. S nejkomfortnějším nastavením, nebo individualizovaným režimem EGO, si při jízdě ani neuvědomujete, že sedíte v kdysi hulvátském Lamborghini. Jakmile ale začnete nastavovat sportovnější režimy a budete sprostí na plynu, Urus se začne chovat jako pravé moderní lambo. S výbušným osmiválcem budete na rovinkách jezdit balistickou rychlostí a v zatáčkách vám pomůže sofistikovaná technika.
Urus naživo vypadá menší než skutečně je, ale stále váží 2,2 tuny. Italové tedy museli využít nejmodernější technologie německé platformy a nastavit je tak, aby Urus podržely za všech okolností. Standardní výbavou všech Urusů je adaptivní vzduchový podvozek, pohon všech kol s vektorováním točivého momentu, přenášející až 87 procent síly na zadní kola, i aktivní stabilizátory. Ty v zatáčkách svými elektromotory „tlačí“ proti přetížení, omezují náklony karoserie a virtuálně snižují těžiště vozu.
A pak jsou tady i největší karbon-keramické brzdy na světě. S černými brzdiči sice tak nevyniknou, ale přední kotouče mají průměr 440 milimetrů a brzdovou destičku na ně tlačí 10 pístů! Vzadu má pak Urus kotouč o 370 milimetrech s jedním velkým pístem. To vše spolupracuje tak, abyste se i s velkým rodinným SuperSUV mohli přiřítit do zatáčky, brzdit naplno, rychle ji projet a s klouzajícím zadkem při powerslidu vyjet vstříc další pasáži. Beze srandy, tohle Urus vážně umí.
Je to až absurdní ukázka dnešních automobilových technologií. Je to extrémní SUV, co umí odvézt vaší rodinu i ztrapnit čistokrevná sportovní auta. V showroomech Lamborghini navíc ani nevypadá nepatřičně. Je duchovním nástupcem legendárního „rambo lamba“, offroadu LM002, a sám Ferruccio Lamborghini navíc preferoval pohodlná každodenní auta před bláznivými supersporty.
A o úspěchu Lamborghini Urus svědčí i prodejní čísla. Během zhruba čtyř let zvládla automobilka předat zákazníkům více než 20 tisíc vozů, přičemž z většiny jsou tito šťastlivci úplně novými klienty značky. Když si dnes objednáte svůj vůz, budete na něj čekat přibližně dva roky. Automobilka dokonce dodává, že kdyby dnes spustila další výrobní linku, během chvíle zvládne vyprodat její kapacitu.
Lamborghini trefilo hřebíček na hlavičku. Díky Urusu vydělává dost peněz na vývoj nových exkluzivních supersportů a zákazníci jsou nadšení. I díky Urusu bude mít nástupce vlajkového Aventadoru nový vidlicový dvanáctiválec, ačkoli s hybridní technologií. Urus je geniálním produktem vydělávajícím na klukovské sny, ale je pravým Lamborghini? Upřímně, musíte si jej v něm najít. A já jej v něm našel.
Italské Lamborghini v Evropě prodává své vozy s platbou výhradně v eurech. Základní cena testovaného Urusu je 188 926 Euro (4,7 milionu korun) bez DPH, přičemž u českého prodejce Lamborghini Praha můžete zaplatit i v korunách. Výše vaší platby bude přepočítána dle kurzu České národní banky v době naskladnění vozu.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový, vidlicový osmiválec, 2x turbodmychadlo, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 3 996 cm3 |
Výkon | 478 kW (650 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 850 Nm při 2 250–4 500 ot./min. |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 197 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,6 sekundy |
Maximální rychlost | 305 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 15,5 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 85 litrů |
Kola a pneumatiky | 285/35 R23 vpředu, 325/30 R23 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 112/2 181/1 638 milimetrů |
Rozvor náprav | 3 003 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 616 litrů (5 míst), 574 litrů (4 místa) |