Hlavní obsah

Lamborghini Urus je impozantní SuperSUV pro každý den i děsně rychlá šílenost, co se líbí dětem

Foto: Lukáš Volšický

I nejslavnější výrobci aut snů už začínají přicházet na vzkvétající trh s luxusními a exkluzivními SUV, ale je to opravdu tak špatně, jak tvrdí pravověrní benzinoví nadšenci? Lamborghini Urus ukazuje, že i praktičtější model pro rodiny umí být skutečným „lambem“, a navíc pomáhá vydělat peníze na to nejlepší, co umí italská automobilka s býkem ve znaku nabídnout.

Článek

Temperamentní osmiválec burácivě řve, unikátní fialová Viola Pasifae ve světle západu slunce okouzluje svým šarmem a ten malý klučina stojí u silnice a zírá na to s pusou dokořán. Tohle je Lamborghini! A taky styl, jakým má Lamborghini ohromovat svou přítomností. Zdá se, jako by to byl legendární Countach, ale ve skutečnosti jde o model, který zaplatil vznik jeho moderního nástupce. Italská továrna slaví úspěchy a vděčí za ně tomuhle SuperSUV.

Ruku na srdce, Lamborghini nikdy nebylo pro lidi s rodinou. Tedy až donedávna. Kdysi dokonce prošlo érou, kdy jedním z ideálních zákazníků pro italskou továrnu byl ultimativní playboy s láskou k večírkům, modelkám a exkluzivním autům. Frank Sinatra dokonce řekl: „Když si koupíte Ferrari, chcete být někdo. Když si koupíte Lamborghini, jste někdo.“ Jenže co když se životní priority zákazníků změnily, chtějí se usadit a nově chtějí i praktičtější auta pro rodinu?

Foto: Lukáš Volšický

Nic pro introverty. Minimálně svým zevnějškem umí Urus přitahovat pozornost jako opravdové Lamborghini. Spojením agresivních linií a fialového odstínu Viola Pasifae z individualizačního vzorníku Ad Personam je všude středem pozornosti

Lamborghini tedy pomohlo založit nový trend rychlých luxusních SUV, když jako historicky první „rodinný“ model uvedlo brutální SuperSUV jménem Urus, pojmenované po divokém předkovi domácího skotu. Je opravdovým rodinným autem i čistokrevným Lamborghini, nebo pouze dokonalým plodem úspěšného byznysu pro dnešní dobu? Minimálně je geniálním obchodním nástrojem, ale to nejdůležitější musíme teprve zjistit.

„Když jste poprvé v Urusu a znáte nejnovější Audi, budete v něm nacházet známé prvky,“ říká mi český šéf prodeje Lamborghini při předávání vozu. „Za chvíli na to ale zapomenete, lambo je hlavně o jedinečném zážitku.“ Italská továrna je v portfoliu německého koncernu téměř 25 let, takže na prvky z Audi v jejích modelech bychom měli být už zvyklí. Jenže je až překvapující, jak čistě Italové umí spojit techniku vlajkových Audi s originálním designem. Vypadá to skvěle.

Foto: Lukáš Volšický

Nejmodernější design Lamborghini zakládá na šestiúhelníkových tvarech a Urus pochopitelně není výjimkou. Sériovou variantu dokončil aktuální šéfdesignér značky Mitja Borkert

Automobilka netají, že Urus vychází z SUV Audi Q8 a je sourozencem vrcholné RS Q8. Svého základu využívá naplno. V interiéru najdete známou architekturu s trojicí displejů a známými ovladači, kterou Lamborghini přizpůsobilo svému charakteristickému šestiúhelníkovému designu. Svérázným zlepšením je spolu s novým interiérem i startovací tlačítko s červenou krytkou, inspirované zbraňovou spouští ve stíhačkách, a absence klasického voliče převodovky.

Ani při vývoji masového modelu nechtějí inženýři Lamborghini zaprodat značku s rozzuřeným býkem a přenášejí její DNA i do extrémního SUV. Když nastartujete, režim D v převodovce zařadíte zatáhnutím za pravé „plusové“ pádlo pod volantem. Stejně tomu je i v moderních supersportech Lamborghini. V Urusu tak zařadíte automatický režim, manuální režim pak aktivujete tlačítkem M vedle startovacího.

Foto: Lukáš Volšický

Lamborghini Urus zakládá na koncernovém SUV Audi Q8, ale v interiéru to poznáte jen podle povědomých displejů, jejich grafiky a ovládacích prvků. Italové si vyvinuli vlastní palubní desku bez klasického voliče převodovky

Tím probudíte spící bestii. Srdcem nejpraktičtějšího býka je koncernový přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec o 650 koních (478 kW) a brutálních 850 newtonmetrech. Urusu pomohl k tomu, aby byl v časech uvedení na trh vůbec nejrychlejším produkčním SUV na světě. Novější konkurence jej sice už o maličko překonala, jenže zrychlení na stovku za 3,6 sekundy, dvoustovku za 12,8 sekundy a maximální rychlost 305 km/h jsou impozantní i teď.

Jsou to ohromující parametry a Urus je šíleně rychlý! Přečkejte krátkou „turbodíru“, a jakmile dvě turbodmychadla začnou plnit osm válců naplno, zatají se vám dech. Bláznivé SUV z Itálie se doslova splaší, vystřelí vstříc horizontu a varuje okolí hlasitým řevem továrně montovaných volitelných výfuků Akrapovič. Ty zintenzivňují zvuk, který se vám v nejostřejším módu Corsa doslova prořezává pod kůži.

Foto: Lukáš Volšický

Aktivní stabilizátory pracující proti náklonům karoserie, řízení všech kol, adaptivní vzduchový podvozek i vektorování točivého momentu… Lamborghini Urus využívá nejmodernější technologie k tomu, aby zkrotilo svou váhu i na českých okreskách

Když se následně zklidníte a přepnete volič jízdních režimů Anima zpět do základní cestovní Strady, uvědomíte si, že tohle surové Lamborghini můžete půjčit i vaší ženě, aby s ním odvezla vaše děti do školy. V závislosti na konfiguraci zadních sedadel je Urus čtyř- nebo pětimístný a s rozumným řidičským přístupem a klidnou nohou na plynu se s ním jezdí jako s každým jiným moderním luxusním SUV.

Lamborghini spojením DNA supersportů a SUV vyvinulo SuperSUV dvou tváří. S nejkomfortnějším nastavením, nebo individualizovaným režimem EGO, si při jízdě ani neuvědomujete, že sedíte v kdysi hulvátském Lamborghini. Jakmile ale začnete nastavovat sportovnější režimy a budete sprostí na plynu, Urus se začne chovat jako pravé moderní lambo. S výbušným osmiválcem budete na rovinkách jezdit balistickou rychlostí a v zatáčkách vám pomůže sofistikovaná technika.

Foto: Lukáš Volšický

Pokud Lamborghini máte v srdci, Urus rychle vezmete na milost. Pomáhá automobilce vydělat peníze na to, aby i nadále mohla vyrábět desetiválcové i dvanáctiválcové supersporty

Urus naživo vypadá menší než skutečně je, ale stále váží 2,2 tuny. Italové tedy museli využít nejmodernější technologie německé platformy a nastavit je tak, aby Urus podržely za všech okolností. Standardní výbavou všech Urusů je adaptivní vzduchový podvozek, pohon všech kol s vektorováním točivého momentu, přenášející až 87 procent síly na zadní kola, i aktivní stabilizátory. Ty v zatáčkách svými elektromotory „tlačí“ proti přetížení, omezují náklony karoserie a virtuálně snižují těžiště vozu.

A pak jsou tady i největší karbon-keramické brzdy na světě. S černými brzdiči sice tak nevyniknou, ale přední kotouče mají průměr 440 milimetrů a brzdovou destičku na ně tlačí 10 pístů! Vzadu má pak Urus kotouč o 370 milimetrech s jedním velkým pístem. To vše spolupracuje tak, abyste se i s velkým rodinným SuperSUV mohli přiřítit do zatáčky, brzdit naplno, rychle ji projet a s klouzajícím zadkem při powerslidu vyjet vstříc další pasáži. Beze srandy, tohle Urus vážně umí.

Foto: Lukáš Volšický

Multimediální systém Urusu vychází z nejmodernějšího infotainmentu Audi, přičemž představuje upravenou grafiku s tématikou italského SuperSUV

Je to až absurdní ukázka dnešních automobilových technologií. Je to extrémní SUV, co umí odvézt vaší rodinu i ztrapnit čistokrevná sportovní auta. V showroomech Lamborghini navíc ani nevypadá nepatřičně. Je duchovním nástupcem legendárního „rambo lamba“, offroadu LM002, a sám Ferruccio Lamborghini navíc preferoval pohodlná každodenní auta před bláznivými supersporty.

A o úspěchu Lamborghini Urus svědčí i prodejní čísla. Během zhruba čtyř let zvládla automobilka předat zákazníkům více než 20 tisíc vozů, přičemž z většiny jsou tito šťastlivci úplně novými klienty značky. Když si dnes objednáte svůj vůz, budete na něj čekat přibližně dva roky. Automobilka dokonce dodává, že kdyby dnes spustila další výrobní linku, během chvíle zvládne vyprodat její kapacitu.

Foto: Lukáš Volšický

Startovací tlačítko se v Lamborghini Urus ukrývá pod červenou krytkou, inspirovanou zbraňovou spouští ve stíhačkách

Lamborghini trefilo hřebíček na hlavičku. Díky Urusu vydělává dost peněz na vývoj nových exkluzivních supersportů a zákazníci jsou nadšení. I díky Urusu bude mít nástupce vlajkového Aventadoru nový vidlicový dvanáctiválec, ačkoli s hybridní technologií. Urus je geniálním produktem vydělávajícím na klukovské sny, ale je pravým Lamborghini? Upřímně, musíte si jej v něm najít. A já jej v něm našel.

Italské Lamborghini v Evropě prodává své vozy s platbou výhradně v eurech. Základní cena testovaného Urusu je 188 926 Euro (4,7 milionu korun) bez DPH, přičemž u českého prodejce Lamborghini Praha můžete zaplatit i v korunách. Výše vaší platby bude přepočítána dle kurzu České národní banky v době naskladnění vozu.

Technické údaje
Motorzážehový, vidlicový osmiválec, 2x turbodmychadlo, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon478 kW (650 koní) při 6 000 ot./min.
Točivý moment850 Nm při 2 250–4 500 ot./min.
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 197 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h3,6 sekundy
Maximální rychlost305 km/h
Spotřeba (kombinovaná)15,5 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže85 litrů
Kola a pneumatiky285/35 R23 vpředu, 325/30 R23
Rozměry (délka/šířka/výška)5 112/2 181/1 638 milimetrů
Rozvor náprav3 003 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru616 litrů (5 míst), 574 litrů (4 místa)
Načítám