Hlavní obsah

Je exkluzivní, okázalý, a hlavně absolutně vyprodaný. S odchodem Lexusu LC 500 končí i motory V8

Foto: Tomáš Kopečný

Nemáte na Lexus LFA? Měli bychom pro vás cenu útěchy ve formě otevřeného LC 500 s pětilitrovým osmiválcem

Nic netrvá věčně a každé auto ve výrobě jednou skončí. U většiny kusů vám to bude patrně fuk, ovšem jsou modely, jejichž odchod ze scény s sebou vezme také něco, co milujeme, obdivujeme a chceme. Do konečné stanice se nyní řítí Lexus LC 500 a s ním i atmosférické motory V8.

Článek

Jestliže si pokládáte otázku, proč na ulicích nepotkáváte vícero lexusů řady LC 500, odpovíme jedním slovem – exkluzivita. O tohle auto je přitom takový zájem, že je takřka až do skočení svého produkčního období, které se však nezadržitelně blíží, absolutně vyprodané.

Foto: Tomáš Kopečný

Lexus LC 500 patří mezi exkluzivní motoristické zboží

Neznamená to však, že byste si jej nemohli koupit. Mezi objednávkami nejsou jen vozy pro konkrétní osoby, ale rovněž zásoby pro evropské autosalony.

Položili jsme si tedy otázku, co kupce motivuje k tomu vytáhnout ze svých účtů tři miliony korun a utratit je za koncepčně starší auto? Aby se nám lépe přemýšlelo, vypůjčili jsme si jako pomůcku předmětný Lexus LC 500, ovšem rovnou v provedení Convertible nahoře bez.

Foto: Tomáš Kopečný

Lexus označuje svůj kabriolet jako CV, tedy Convertible

Procházka vlastní cestou

Pokud už nakráčíte do salonu Lexusu se zájmem o LC 500, tak buď o značce něco víte, anebo si o její filosofii necháte vyprávět prodejcem. Tak či onak se dozvíte, že vývoj vozu měli na starost lidé stojící za ikonickým LFA, že jej vyrábí elitní dělníci Takumi, kteří před započetím směny složí origami levou rukou anebo že část produkce má status ruční práce.

Takovou symfonii umí ocenit zejména lidé ze strojírenství či z umělecké nebo architektonické branže, protože ti tyto aspekty vnímají malinko jinak než my ostatní. Pro nás je tedy podstatná informace, že je vůz vyrobený kvalitně, jeho karoserie svařovaná laserem a že veškerou kompletaci řeší jen zkušení pracovníci.

Foto: Tomáš Kopečný

Lexus stále sází na ruční řemeslnou výrobu, tedy na obor, na nějž mnohé automobilky už dávno zanevřely

Dalším faktorem je rozhodně exkluzivita, protože divoce tvarovaných pětistovek od Lexusu nejezdí po silnici tolik jako pětistovek od Fiatu. Tím, že je vozů relativně málo, si drží status určité výjimečnosti. Nečekejte ovšem záplavy davů a fanynek, jako kdybyste někam přijeli otevřeným Huracánem. Lexus stále není mainstreamová značka, takže se za jeho okázalým kabrioletem kdekdo otočí, ale tím to končí.

Svým způsobem hrají svoji roli i použité materiály nebo výbava. Ono přece jen za takový balík peněz chcete automatickou klimu, adaptivní tempomat, komfortní sedadla s výhřevem i ventilací, prémiové audio, kvalitní čalounění všude v kabině, adaptivní odpružení, asistenční systémy, diodové lampy, head-up displej a navigaci.

Foto: Tomáš Kopečný

Lexus = Luxus? Ano, dá se to tak říct

No a všechno tohle vám LC 500 umí nabídnout, a navíc přidat elegantně řešené ovládací prvky, mnohdy ovšem odrážející určitou zastaralost celého konceptu – některé ovladače totiž poznáváme i z deset let starých toyot. A pokud jde o samotný infosystém?

Máme zde pomalejší a celkem neintuitivní rozhraní řízené poněkud hloupým touchpadem. Ale co, když snížíte jeho citlivost na minimum a potrénujete, brzy dosáhnete kýžených výsledků. S čím však nic neuděláte je archaická navigace, která ještě pamatuje Dominika Haška v bráně.

Foto: Tomáš Kopečný

Ovládací touchpad je… No ne úplně optimální řešení

Takže pokud chcete reálně cestovně fungovat, musíte akceptovat výhradně kabelové spojení s osvědčeným Apple CarPlay/Android Auto.

Co vás však naprosto dostane? Přístrojový štít s posuvným (plovoucím) centrálním budíkem! Jednak jde o odkaz na mnohými zbožňované LFA a jednak systém poskytne hodně užitečných řidičských dat. V neposlední řadě je to zkrátka stylovka, jakou nikdo jiný nemá.

Foto: Tomáš Kopečný

Plovoucí budík je něco famózního, co si ihned zamilujete

To však stále není to, proč byste LC 500 měli zařadit do seznamu svých řidičských přání. Jistě už vám nejspíš došlo, že se tady na nafrněnost nehraje. Zde má hlavní slovo úplně jiná nota, ba dokonce jiný pěvecký sbor.

Několikanásobné potěšení

Vpředu zastavěný pětilitrový vidlicový osmiválec spalující benzin tvoří celé gró „lexusího pětikila“. Kdykoli se digitální ručička otáčkoměru přehoupne přes čtyři tisíce, motor znatelně změní zvuk a chytne druhý, daleko mocnější dech.

Foto: Tomáš Kopečný

Odpověď na otázku proč hledejte pod kapotou

Mít pod pravou nohou 464 lineárně dávkovaných koní se na klikaté okresní silnici začne pocitově rovnat divokému večírku. Pokud vás řízení aspoň trochu baví, budete z projevu otevřené LC 500 nadšeni. Jestliže jste zkušení benzinový maniaci, přijde masivní exploze emocí.

A tím to neskončí, jelikož jakmile objevíte, jak snadno si lze hrát s desetirychlostní automatickou převodovkou skrze plynový pedál, vyvrcholíte znovu. Pakliže navolíte nejostřejší jízdní režim Sport S+ a zjistíte, že adaptivní odpružení sice ztuhlo, ale jízda je stále komfortní (neuskákaná), nastane ten blažený pocit zase.

Foto: Tomáš Kopečný

Ostrou jízdu v LC 500 CV lze emočně přirovnat k divokému večírku, a to bez nějakého přehánění

LC 500 jako málokteré auto dá skutečně fyzicky pocítit to precizní naladění podvozku i pohonného agregátu. A co teprve řízení? Přesné na milimetry! S každým svižně projetým úsekem objevujete nepoznané jako Vasco da Gama v 15. a 16.století.

A to všechno si prosím můžete dopřát i bez střechy, čímž se řidičský požitek ještě více zintenzivní. Chcete se nechat ovívat proudícím vzduchem při 200 za hodinu? Můžete! Máte náladu se kochat krajinou a nasadit couravé tempo? S chutí do toho, o motoru ani nebudete vědět a spotřeba klesne pod devět na sto.

Foto: Tomáš Kopečný

Chcete se kochat? Do toho! Spotřeba padne pod devět na sto

Toužíte poslouchat symfonický orchestr ve formě vytočené vidlicové osmičky a nažhaveného sportovního výfuku? Shoďte střechu, vytáhněte okna a drťte tu nejklikatější okresku jako Jackie Chan svoje protivníky.

O tomhle Lexus LC 500 Convertible je. O silných emocích, o otevřeném nebi nad hlavou, o nefalšované radosti z řízení, o precizně naladěném pohonném ústrojí, které symbioticky splyne s ostatními vozidlovými komponenty i se samotným řidičem. V Mazdě tomuhle souznění říkají jinba ittai, v Lexusu jej převádí ze slov do skutečností.

Foto: Tomáš Kopečný

Fyzické souznění auta s řidičem není jen blábol. Musíte jen najít ten správný model

Exodus osmiválců

Každá pohádka jednou končí, takže výjimkou není ani tato japonská nirvána pro vyvolené a finančně zabezpečené nadšence. Poeovo kyvadlo v jámě dokmitá nejpozději do roku 2025, a až se tak stane, skončí tato dvoudvéřová radost s pohonem zadních kol v síni zasloužilých automobilových klenotů. A přirozeně dýchající benzinový motor V8? Ten si pochopitelně vezme s sebou.

Místo ní dorazí jiný vrchol, mladý, technologicky nadupaný, leč nejspíše plně elektrický. Otevře se zase nová kapitola, budeme skrze volant číst neprobádané zážitky a testovat, jak chutnají plody evoluce odstartované právě supersportovním LFA.

Foto: Tomáš Kopečný

Honbu za řidičským vrcholem odstartovalo LFA, pár let na to přebralo štafetu LC a to ji bude předávat nejspíše plně elektrickému nástupci

Jestliže nemáte 2,8 milionu korun na základní LC 500 kupé, ba dokonce neschrastíte 3,1 milionu korun na kabriolet, nepropadejte úplnému zoufalství. Nová generace levnějšího sportovního Lexusu RC sice do Evropy nepřijde, nicméně české zastoupení nám potvrdilo, že současné osmiválcové RC F (2,6 milionu) dostane ještě menší vylepšení v rámci nového modelového roku a ještě tu s námi nějakou dobu pobude. Dokonce bychom se měli dočkat zajímavé limitované edice, byť v omezeném počtu kusů.

Ale pokud nyní dumáte nad vyhotovenou nabídkou od prodejce Lexusu na nové LC 500 a jste absolutní maniak do řízení, radíme, abyste neváhali.

Takové vozy jako LC 500 už totiž nebudou. Přijdou jiné, okázalejší, výkonnější a lepší. Ale ty nejspíš nedokážou nahradit ten intenzivní pocit maximálního uspokojení, jaký produkuje orchestrální zpěv velkoobjemové atmosférické vidlicové osmičky mířící za hranici sedmi tisíc otáček za minutu. Přinesou něco nového a my se jsme zvědaví, co to vlastně bude.

Technické údajeLexus LC 500 Convertible
Karoseriedvoudveřová, kabriolet
Míst k sezení4
Motoratmosférický vidlicový osmiválec
Zdvihový objem4 969 ccm
Max. výkon341 kW (464 k) při 7 100 ot./min.
Max. točivý moment530 Nm při 4 800 ot./min.
Palivobezolovnatý benzin N95
Převodovkadesetirychlostní, automatická
Pohonzadních kol
Max. rychlost270 km/h
Zrychlení 0–100 km/h5,0 s
Kombinovaná spotřeba11,7 l/100 km
Objem palivové nádrže82 l
Délka4 770 mm
Šířka1 920 mm
Výška1 350 mm
Rozvor náprav2 870 mm
Doba otevírání střechy15 s
Doba zavírání střechy16 s
Provozní hmotnost2 110–2 130 kg
Objem kufru149 l
Disky a pneu vpředu21", 245/40 RF21
Disky a pneu vzadu21", 275/35 R21
SpecifikaceCena
Luxury3 090 000 Kč
Luxury Top3 290 000 Kč
Sport+3 490 000 Kč
Hokkaido3 490 000 Kč
Inspiration3 690 000 Kč
Načítám