Článek
Jestliže si pokládáte otázku, proč na ulicích nepotkáváte vícero lexusů řady LC 500, odpovíme jedním slovem – exkluzivita. O tohle auto je přitom takový zájem, že je takřka až do skočení svého produkčního období, které se však nezadržitelně blíží, absolutně vyprodané.
Neznamená to však, že byste si jej nemohli koupit. Mezi objednávkami nejsou jen vozy pro konkrétní osoby, ale rovněž zásoby pro evropské autosalony.
Položili jsme si tedy otázku, co kupce motivuje k tomu vytáhnout ze svých účtů tři miliony korun a utratit je za koncepčně starší auto? Aby se nám lépe přemýšlelo, vypůjčili jsme si jako pomůcku předmětný Lexus LC 500, ovšem rovnou v provedení Convertible nahoře bez.
Procházka vlastní cestou
Pokud už nakráčíte do salonu Lexusu se zájmem o LC 500, tak buď o značce něco víte, anebo si o její filosofii necháte vyprávět prodejcem. Tak či onak se dozvíte, že vývoj vozu měli na starost lidé stojící za ikonickým LFA, že jej vyrábí elitní dělníci Takumi, kteří před započetím směny složí origami levou rukou anebo že část produkce má status ruční práce.
Takovou symfonii umí ocenit zejména lidé ze strojírenství či z umělecké nebo architektonické branže, protože ti tyto aspekty vnímají malinko jinak než my ostatní. Pro nás je tedy podstatná informace, že je vůz vyrobený kvalitně, jeho karoserie svařovaná laserem a že veškerou kompletaci řeší jen zkušení pracovníci.
Dalším faktorem je rozhodně exkluzivita, protože divoce tvarovaných pětistovek od Lexusu nejezdí po silnici tolik jako pětistovek od Fiatu. Tím, že je vozů relativně málo, si drží status určité výjimečnosti. Nečekejte ovšem záplavy davů a fanynek, jako kdybyste někam přijeli otevřeným Huracánem. Lexus stále není mainstreamová značka, takže se za jeho okázalým kabrioletem kdekdo otočí, ale tím to končí.
Svým způsobem hrají svoji roli i použité materiály nebo výbava. Ono přece jen za takový balík peněz chcete automatickou klimu, adaptivní tempomat, komfortní sedadla s výhřevem i ventilací, prémiové audio, kvalitní čalounění všude v kabině, adaptivní odpružení, asistenční systémy, diodové lampy, head-up displej a navigaci.
No a všechno tohle vám LC 500 umí nabídnout, a navíc přidat elegantně řešené ovládací prvky, mnohdy ovšem odrážející určitou zastaralost celého konceptu – některé ovladače totiž poznáváme i z deset let starých toyot. A pokud jde o samotný infosystém?
Máme zde pomalejší a celkem neintuitivní rozhraní řízené poněkud hloupým touchpadem. Ale co, když snížíte jeho citlivost na minimum a potrénujete, brzy dosáhnete kýžených výsledků. S čím však nic neuděláte je archaická navigace, která ještě pamatuje Dominika Haška v bráně.
Takže pokud chcete reálně cestovně fungovat, musíte akceptovat výhradně kabelové spojení s osvědčeným Apple CarPlay/Android Auto.
Co vás však naprosto dostane? Přístrojový štít s posuvným (plovoucím) centrálním budíkem! Jednak jde o odkaz na mnohými zbožňované LFA a jednak systém poskytne hodně užitečných řidičských dat. V neposlední řadě je to zkrátka stylovka, jakou nikdo jiný nemá.
To však stále není to, proč byste LC 500 měli zařadit do seznamu svých řidičských přání. Jistě už vám nejspíš došlo, že se tady na nafrněnost nehraje. Zde má hlavní slovo úplně jiná nota, ba dokonce jiný pěvecký sbor.
Několikanásobné potěšení
Vpředu zastavěný pětilitrový vidlicový osmiválec spalující benzin tvoří celé gró „lexusího pětikila“. Kdykoli se digitální ručička otáčkoměru přehoupne přes čtyři tisíce, motor znatelně změní zvuk a chytne druhý, daleko mocnější dech.
Mít pod pravou nohou 464 lineárně dávkovaných koní se na klikaté okresní silnici začne pocitově rovnat divokému večírku. Pokud vás řízení aspoň trochu baví, budete z projevu otevřené LC 500 nadšeni. Jestliže jste zkušení benzinový maniaci, přijde masivní exploze emocí.
A tím to neskončí, jelikož jakmile objevíte, jak snadno si lze hrát s desetirychlostní automatickou převodovkou skrze plynový pedál, vyvrcholíte znovu. Pakliže navolíte nejostřejší jízdní režim Sport S+ a zjistíte, že adaptivní odpružení sice ztuhlo, ale jízda je stále komfortní (neuskákaná), nastane ten blažený pocit zase.
LC 500 jako málokteré auto dá skutečně fyzicky pocítit to precizní naladění podvozku i pohonného agregátu. A co teprve řízení? Přesné na milimetry! S každým svižně projetým úsekem objevujete nepoznané jako Vasco da Gama v 15. a 16.století.
A to všechno si prosím můžete dopřát i bez střechy, čímž se řidičský požitek ještě více zintenzivní. Chcete se nechat ovívat proudícím vzduchem při 200 za hodinu? Můžete! Máte náladu se kochat krajinou a nasadit couravé tempo? S chutí do toho, o motoru ani nebudete vědět a spotřeba klesne pod devět na sto.
Toužíte poslouchat symfonický orchestr ve formě vytočené vidlicové osmičky a nažhaveného sportovního výfuku? Shoďte střechu, vytáhněte okna a drťte tu nejklikatější okresku jako Jackie Chan svoje protivníky.
O tomhle Lexus LC 500 Convertible je. O silných emocích, o otevřeném nebi nad hlavou, o nefalšované radosti z řízení, o precizně naladěném pohonném ústrojí, které symbioticky splyne s ostatními vozidlovými komponenty i se samotným řidičem. V Mazdě tomuhle souznění říkají jinba ittai, v Lexusu jej převádí ze slov do skutečností.
Exodus osmiválců
Každá pohádka jednou končí, takže výjimkou není ani tato japonská nirvána pro vyvolené a finančně zabezpečené nadšence. Poeovo kyvadlo v jámě dokmitá nejpozději do roku 2025, a až se tak stane, skončí tato dvoudvéřová radost s pohonem zadních kol v síni zasloužilých automobilových klenotů. A přirozeně dýchající benzinový motor V8? Ten si pochopitelně vezme s sebou.
Místo ní dorazí jiný vrchol, mladý, technologicky nadupaný, leč nejspíše plně elektrický. Otevře se zase nová kapitola, budeme skrze volant číst neprobádané zážitky a testovat, jak chutnají plody evoluce odstartované právě supersportovním LFA.
Jestliže nemáte 2,8 milionu korun na základní LC 500 kupé, ba dokonce neschrastíte 3,1 milionu korun na kabriolet, nepropadejte úplnému zoufalství. Nová generace levnějšího sportovního Lexusu RC sice do Evropy nepřijde, nicméně české zastoupení nám potvrdilo, že současné osmiválcové RC F (2,6 milionu) dostane ještě menší vylepšení v rámci nového modelového roku a ještě tu s námi nějakou dobu pobude. Dokonce bychom se měli dočkat zajímavé limitované edice, byť v omezeném počtu kusů.
Ale pokud nyní dumáte nad vyhotovenou nabídkou od prodejce Lexusu na nové LC 500 a jste absolutní maniak do řízení, radíme, abyste neváhali.
Takové vozy jako LC 500 už totiž nebudou. Přijdou jiné, okázalejší, výkonnější a lepší. Ale ty nejspíš nedokážou nahradit ten intenzivní pocit maximálního uspokojení, jaký produkuje orchestrální zpěv velkoobjemové atmosférické vidlicové osmičky mířící za hranici sedmi tisíc otáček za minutu. Přinesou něco nového a my se jsme zvědaví, co to vlastně bude.
Technické údaje | Lexus LC 500 Convertible |
---|---|
Karoserie | dvoudveřová, kabriolet |
Míst k sezení | 4 |
Motor | atmosférický vidlicový osmiválec |
Zdvihový objem | 4 969 ccm |
Max. výkon | 341 kW (464 k) při 7 100 ot./min. |
Max. točivý moment | 530 Nm při 4 800 ot./min. |
Palivo | bezolovnatý benzin N95 |
Převodovka | desetirychlostní, automatická |
Pohon | zadních kol |
Max. rychlost | 270 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 5,0 s |
Kombinovaná spotřeba | 11,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 82 l |
Délka | 4 770 mm |
Šířka | 1 920 mm |
Výška | 1 350 mm |
Rozvor náprav | 2 870 mm |
Doba otevírání střechy | 15 s |
Doba zavírání střechy | 16 s |
Provozní hmotnost | 2 110–2 130 kg |
Objem kufru | 149 l |
Disky a pneu vpředu | 21", 245/40 RF21 |
Disky a pneu vzadu | 21", 275/35 R21 |
Specifikace | Cena |
Luxury | 3 090 000 Kč |
Luxury Top | 3 290 000 Kč |
Sport+ | 3 490 000 Kč |
Hokkaido | 3 490 000 Kč |
Inspiration | 3 690 000 Kč |