Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nový Espace je na trhu již pár měsíců a všechno vzrušení kolem jeho jména už opadlo, konečně se tak na nové SUV od Renaultu můžeme podívat střízlivým pohledem. A při detailním zkoumání tohoto francouzského soupeře Škody Kodiaq jsme našli jeho nejsilnější stránky, ale také odhalili jeho slabiny.
Plusy
Espace znamená prostor
Šestá generace Espace je aktuálně největší prodávaný model značky Renault – s celkovou délkou 4,7 metru na svého přímého předchůdce (alespoň jménem) sice ztrácí 13 cm, ale čtvrtou generaci zase přerostl o sedm centimetrů, takže v rámci rodiny Espace rozhodně nejde o žádného drobka.
Espace | Austral | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 722 mm | 4 510 mm | +212 mm |
Šířka | 1 843 mm | 1 825 mm | +18 mm |
Výška | 1 645 mm | 1 618 mm | +27 mm |
Rozvor | 2 740 mm | 2 667 mm | +74 mm |
Objem kufru | 777 l | 575 l | +290 l |
Nejsnáze si prostor Espace představíte při srovnání s Australem, z něhož Espace technicky vychází. Espace má protažený rozvor i celkovou délku, čímž se především nafoukl kufr (zadní lavice je navíc posuvná o 22 cm, takže si jeho objem můžete ještě zvětšit). Do něj se pak podařilo vmáčknout další dvě sklápěcí sedačky, Espace je tak oproti striktně pětimístnému Australu až sedmimístný.
Jako v pokojíčku
Kabina Espace vychází z Australu a má shodnou architekturu s ostatními moderními Renaulty. Ve středu pozornosti jsou tak dva displeje systému openR Link (12,3″ přístrojový štít a 12″ dotykový infotainment s možností doplnění o 9,3″ head-up displej) uspořádané do písmene „L“. K tomu pohodlné sedačky (s elektrickým ovládáním a možností masážní funkce) a spousta prostoru ve všech směrech, chytré úložné prostory (posuvná polička s indukčním nabíjením na středovém tunelu) a kvalitní čalounění (podle výbavy kombinující textilii s kůží) s povedenými dekory (látka, alcantara nebo pravé dřevo), to celé s podkresem hudby linoucí se z reproduktorů Harman Kardon, jejichž zvuk ladil samotný Jean-Michele Jarre, a zalité ambientním osvětlením s měnitelnými barvami. Budete si tu připadat jako v útulném pokojíčku.
Příjemný na dotyk
Infotainment je navíc jeden z těch nejlepších na trhu, díky základu Android Automotive je skvěle přehledný a intuitivní, navíc přináší vaše oblíbené aplikace (Google Maps, Spotify a na tři desítky dalších ke stažení z Google Play) přímo na ploše, takže nemusíte nutně zrcadlit svůj telefon (ačkoliv to jde také a bezdrátově). Na rozdíl od jiných moderních systémů, které umí pěkně pít krev, se s tímhle žije dost snadno a příjemně.
Pohodlně na jakékoliv trase
Espace plní roli vlajkové lodi s rodinným zaměřením, takže od něj na silnici nečekejte žádné divočiny. Podvozek dokáže být pohodlný i na 20palcových kolech (i když ostré příčné nerovnosti moc nemusí, stejně jako většina moderních aut), přitom nabízí v zatáčkách dost jistoty bez přehnaných náklonů, řízení je lehké a záda vám kryje celý zástup asistenčních systémů, na které je spoleh.
U takhle velkého vozu určitě oceníte i systém 4 Control, tedy natáčení kol zadní nápravy – ve vyšších rychlostech ve stejném směru jako přední pro lepší stabilitu, v nižších rychlostech v opačném směru pro lepší manévrovatelnost. Espace se tak otočí na 10,4 metru, což je menší průměr než u malého Clia.
Svižně a úsporně s elektrickým dopingem
Espace také přijíždí se zcela novým full-hybridním pohonem (tedy nabíjeným pouze jízdou), jehož srdcem je přeplňovaný tříválec 1,2 l produkující 130 koní a který je podporovaný elektromotorem s výkonem 68 koní a posíleným startér-generátorem, jenž vyhlazuje momenty přepínání pohonů a řazení šestistupňové multimódové převodovky (2 rychlostní stupně pro elektromotor, 4 pro spalovací motor).
V reálu se tak vždy rozjíždíte tiše a hladce na elektřinu, až pak se přidává spalovací motor. Síly máte vždy dost, těch 200 koní kombinovaného výkonu není jen pro parádu, ale většinu času v běžném provozu využíváte stejně jen zlomek a hodně toho oddře elektromotor získávající energii rekuperací (její míru si můžete nastavit pádly pod volantem), takže jezdíte vážně šetrně – tabulkovým méně než pěti litrům není problém se přiblížit (tedy pokud jen nebrázdíte dálnice, ale ani tady v rychlejším tempu si nebere víc než nějakých sedm litrů, což je pořád velmi snesitelné).
Minusy
Nedoladěný pohon
Bohužel ten zázračně silný a přitom úsporný hybrid má i své problémy. Spolupráce spalovací a elektrické části není zdaleka tak hladká, jak by měla být, přechodů si skutečně všimnete. I proto, že tříválec umí být docela hlasitý, částečně kvůli malému počtu rychlostí v převodovce (stejný problém má i slabší hybridní E-Tech v Cliu, Capturu nebo Arkaně, a samozřejmě i v daciích), částečně proto, že ho systém startuje o kvalt níž, tedy ve vyšších otáčkách.
Není to ale technický problém, spíš otázka kalibrace. A na tom se v Renaultu intenzivně pracuje. Třeba později testovaný Rafale se stejným pohonem byl už v souhře obou pohonů o znatelný kus dál. Ale tu obrovskou akcelerační díru, která se projevuje mezi 120 a 130 km/h, kdy se místo dalšího zrychlování čas na pár sekund jako by zastaví a nic se neděje, měl i on. Takže ladění pohonu evidentně bude chtít ještě nějakou péči.
Malá možnost výběru
A pokud náhodou nechcete hybrid, tak… máte smůlu. V nabídce není žádný diesel ani benzin, jen tenhle hybrid a pouze s pohonem předních kol (časem snad dorazí i 300koňový plug-in hybrid se čtyřkolkou z Rafalu). Vybírat dál můžete jen ze tří jasně definovaných výbav (každá z nich má pevně určené pojetí interiéru a velikost i design kol) a maximálně šesti barev laků, k tomu můžete přihodit jen pár balíčků výbavy navíc. A to je všechno. Pokud toužíte po individualizaci, chcete si hodiny hrát s konfigurátorem a ladit si svůj čtyřkolový sen, tak budete asi krapet zklamaní. Přitom jiné automobilky vám možnost volby pořád dopřejí.
Toho místa zase není tolik
Renault rád opakuje, že Espace znamená prostor, jenže to platilo pro původní MPV, nové SUV ho už tolik nemá. Tedy jako pětimístné auto funguje perfektně, vzadu je spousta místa a kufr má obrovský. Jenže třetí řada je jen pro děti a za ní už moc místa nezůstane. Pokud máte početnější rodinu, Espace vám už stačit nebude, budete vážně potřebovat dodávku.
Renault Espace tak v duchu svého jména trochu zklamává, ale jako vlajkové rodinné SUV funguje perfektně, přináší prostor, pohodlí, rozmazluje výbavou i celkovým pojetím kabiny, moc příjemně se v něm jezdí a hezky se s ním žije. Jen ještě potřebuje doladit jeho hybridní pohon, aby byl skutečně sametový. Pak z něj bude opravdu výborné auto.
Poslední výhodou Espace je, že nevyjde draho. Renault ho nabízí za akční cenu (s výkupním bonusem) 939 000 Kč v solidní výbavě Techno, případně za 1 009 000 Kč ve sportovně laděné Esprit Alpine nebo luxusní Iconic za 1 059 000 Kč. To sice není málo, ale na až sedmimístné SUV s 200koňovým hybridem je to velmi slušná nabídka.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 96 kW (130 k) při 4 500 ot./min. |
Točivý moment | 205 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 50 kW (68 k) a 205 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 147 kW (200 k) |
Převodovka | automatická multimódová |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 662 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,8 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 235/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 722/1 825/1 645 mm |
Rozvor | 2 738 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 777 l |