Článek
Před půl rokem jsme v rámci světové premiéry usedli za volant hatchbacku DS 4 poprvé a po absolvování testovacích jízd byli příjemně překvapeni, jak Francouzi na svém potenciálně nosném produktu zapracovali.
Čas se hnul a auto dorazilo i na český trh, kde začalo dělat přesně to, co jsme si mysleli – sbírat objednávky. Chopili jsme se tedy volantu základní 130koňové motorizace a zjistili, čím vším DS 4 zaujme, jaké trumfy má na konkurenci a v čem pokulhává.
Začátkem nelze vynechat design, neb na něm výběr vozu kolikrát stojí či padá. Pokud jde o navrhování, tak tam byli Francouzi vždycky v popředí, vždyť se také v jejich zemi zrodila řada uměleckých směrů, zčásti rovněž avantgarda.
No a přesně ta se na vzhledu karoserie podepisuje v míře větší než velké. DS má totiž designové studio v Paříži a jeho pracovníci se častokrát nechávají inspirovat právě touto slavnou metropolí. Proto vůz vypadá, jak vypadá, takže někomu ladně padne do noty, zatímco jinému naopak příliš nesedne.
Pokud jde o vnější highlighty, pak zmíníme volitelné adaptivní Matrix LED diodové lampy (v úplném základu jsou klasické LED), vertikální denní světla spojená s blinkry, boční vysunovací kliky, designově řešené boční blinkry ve zpětných zrcátkách a zadní lampy s trojrozměrným efektem. Všechny tyto prvky pak utváří poměrně nezaměnitelný obraz, kdy na první pohled jasně poznáte, že jde o DS.
Je jasné, že přemíra avantgardy nesedne každému, ale komu tenhle styl lahodí, může se těšit na skutečně obří porci pařížského umění.
Technologická laborka
Neméně jinak tomu je taktéž uvnitř, kde skutečně nabydete dojmu, že sedíte v kokpitu trochu jiného auta než běžně. Jasně, hlavní prvky typu digitální přístrojový štít, středová dotyková obrazovka nebo centrální tunel zůstávají stejné jako u jiných vozů, nicméně najdete tu i několik nevšedností.
Mezi ně řadíme např. head-up displej s možností zobrazení navigační mapy, což všeobecně patří mezi současné hi-tech vychytávky. Dále se bavíme o středovém tunelovém digitálním touchpadu, který přináší mimo psací funkce také nadstavbu ve formě zkratek. Totiž jednoduchým gestem přejdete třeba k vypnutí stop/startu, hudebnímu přehrávači anebo k nastavení sedadel (volitelně odvětrávaných, masážních).
Oba displeje (centrální, řidičův) jsou navíc konfigurovatelné, a to pomocí widgetů, jaké znáte třeba z mobilů. Vestavěná navigace už pracuje on-line a celkově se rychlost/odezva infosystému rapidně zlepšila, což platí i o panoramatickém parkovacím systému.
Abyste chápali souvislosti, předchozí modely DS měly/mají palubní rozhraní nepříjemně líné a rozlišení parkovací kamery neodpovídající současné době. Šlo o podstatnou bolístku této prémiové značky, nicméně ta je, zdá se, už vyřešena.
Dále musíme pochválit hluboké úložné prostory, protože ač se to nezdá, tak do středového tunelu a dalších přihrádek naskládáte poměrně dost věcí. Na centrálním panelu pracují také „neviditelné“ výdechy ventilace, které designově rozbíjí dosavadní interiérovou všednost.
Jste-li milovníky rozmanitých materiálů, pak vás útulná kabina patrně nadchne, protože kůži, Alcantaru či jiné čalounění zvolené dle provedení interiéru objevíte prakticky všude, rovněž na palubní desce.
V rámci navrhování ovšem nezbylo moc místa na ovládání bočních oken, protože onu čtveřici tlačítek najdete usazenou na výplni řidičových dveří. Pravda, nejde o příliš ergonomické řešení, na druhou stranu nestahujete okna každý den sedmkrát.
Jako SUV
Hatchback DS 4 se nabízí též ve variantě Cross, která má za pomoci designových prvků navodit dojem SUV/crossoveru. Výbavový paket totiž obsahuje černé lesklé střešní hagusy, střechu v barvě karoserie, černou lesklou masku chladiče, černé lesklé rámování oken, nápis Cross na předních dveřích, nárazníky ve stylu Cross a specifická hliníková 19’’ kola. Správně tipujete, že právě testovaný kousek na snímcích je tímto paketem vybaven.
Přepracování se dočkal také volič automatické převodovky, který zabírá jen minimum místa. K tomu si přidejte příjemné ambientní podsvícení, důsledkem čehož se DS 4 stane příjemným místem k motoristickému životu. Navíc v zimě/chladu auto rychle topí, což spolu s vyhřívanými sedadly a volantem potěší nejenom teplomilné jedince.
Bude i elektrika
Po jízdní stránce se znovu bavíme o příjemném společníkovi, který se aktuálně nabízí ve třech zážehových motorizacích (130, 180 a 225 koní), v jedné dieselové (130 koní) a v jedné plug-in hybridní (225 koní), vždy však ve spojení s komfortní osmirychlostní automatickou převodovkou.
Za pochvalu stojí též odhlučnění, výhled z auta a pozice za volantem, slabé místo naopak spatřujeme v jednoduché (vlečené) zadní nápravě. Během jízdy po špatných cestách se odzadu linou klepavé zvuky pracujícího zadku, doplněné místy až mírným uskakováním. Prémiové auto typu DS 4 by si rozhodně zasloužilo plnohodnotné zadní nezávislé zavěšení a nejen obyčejnou „vlečku“.
Částečnou kompenzaci může poskytnout volitelné (standardní jen pro plug-in hybrid) adaptivní odpružení řízené kamerou, známé především z DS 7 Crossback, kdy příplatkový systém posune úroveň jízdního pohodlí/tlumení zase o pár stop výše.
V této třídě neobvyklý, nicméně u DS 4 na přání dostupný, je systém pasivního nočního vidění, pracující na principu „termovize“. Ostatně podrobněji jsme se tematikou automobilových noktovizorů zabývali v tomto článku.
V každém případě jde o auto od píky nové, designově atraktivní, s vyhlídkou sedmi až osmileté životnosti. Prozatím se nabízí v širším portfoliu motorizací, které v roce 2024 doplní také plně elektrická verze.
DS 4 tedy nyní definuje novou éru francouzské avantgardy a vzhledem k rozmanitým možnostem provedení, výbav a startovní ceně od 720 000 Kč má reálný potenciál uspět i u nás, ba dokonce předehnat dosavadní tuzemský bestseller značky SUV DS 7 Cossback, jehož facelift však už klepe na dveře. Pozitiv vůz tedy nabídne poměrně dost, navíc potěší i pětiletou zárukou, takže jedinou větší bolístkou je ona jednoduchá zadní náprava, ozývající se na ne zrovna kvalitních cestách.
Technická data | DS 4 Cross Rivoli |
---|---|
Karoserie | pětidveřová, hatchback |
Motor | přeplňovaný řadový tříválec |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Max. výkon | 96 kW (130 k) při 5 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | osmirychlostní, automatická |
Pohon | předních kol |
Objem palivové nádrže | 52 l |
Objem kufru | 430/1 240 l |
Provozní hmotnost | 1 428 kg |
Max. rychlost | 210 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | nedostupné |
Průměrná spotřeba (WLTP) | 5,9–6,0 l/100 km |
Délka/šířka/výška | 4 400/1 866/1 470 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Světlá výška | 189 mm |
Základní cena | 720 000 Kč |