Hlavní obsah

DS 4 definuje novou éru francouzského luxusu. Sází na technologie, radost kazí zadní náprava

Foto: Tomáš Kopečný

DS 4 má dobře nakročeno, což potvrzuje i zvýšený zájem u nás

Značka DS Automobiles začínala jako luxusní divize Citroënu, nicméně po roce 2014 se vše změnilo a pod taktovkou automobilových umělců z Paříže začaly vznikat svěží a neméně atraktivní modely. Nejnovější z nich se jmenuje DS 4 a má slušně nakročeno k úspěšným zítřkům. Tušíte, proč?

Článek

Před půl rokem jsme v rámci světové premiéry usedli za volant hatchbacku DS 4 poprvé a po absolvování testovacích jízd byli příjemně překvapeni, jak Francouzi na svém potenciálně nosném produktu zapracovali.

Foto: Tomáš Kopečný

DS 4 má reálnou šanci uspět a stát se bestsellerem značky

Čas se hnul a auto dorazilo i na český trh, kde začalo dělat přesně to, co jsme si mysleli – sbírat objednávky. Chopili jsme se tedy volantu základní 130koňové motorizace a zjistili, čím vším DS 4 zaujme, jaké trumfy má na konkurenci a v čem pokulhává.

Začátkem nelze vynechat design, neb na něm výběr vozu kolikrát stojí či padá. Pokud jde o navrhování, tak tam byli Francouzi vždycky v popředí, vždyť se také v jejich zemi zrodila řada uměleckých směrů, zčásti rovněž avantgarda.

Foto: Tomáš Kopečný

Je vůz líbivý? Tak na tom nákupy dost často stojí, nebo padají

No a přesně ta se na vzhledu karoserie podepisuje v míře větší než velké. DS má totiž designové studio v Paříži a jeho pracovníci se častokrát nechávají inspirovat právě touto slavnou metropolí. Proto vůz vypadá, jak vypadá, takže někomu ladně padne do noty, zatímco jinému naopak příliš nesedne.

Pokud jde o vnější highlighty, pak zmíníme volitelné adaptivní Matrix LED diodové lampy (v úplném základu jsou klasické LED), vertikální denní světla spojená s blinkry, boční vysunovací kliky, designově řešené boční blinkry ve zpětných zrcátkách a zadní lampy s trojrozměrným efektem. Všechny tyto prvky pak utváří poměrně nezaměnitelný obraz, kdy na první pohled jasně poznáte, že jde o DS.

Foto: Tomáš Kopečný

Příď DS 4 si nelze splést, zejména díky diodovým světlům připomínajícím mamutí kly

Je jasné, že přemíra avantgardy nesedne každému, ale komu tenhle styl lahodí, může se těšit na skutečně obří porci pařížského umění.

Technologická laborka

Neméně jinak tomu je taktéž uvnitř, kde skutečně nabydete dojmu, že sedíte v kokpitu trochu jiného auta než běžně. Jasně, hlavní prvky typu digitální přístrojový štít, středová dotyková obrazovka nebo centrální tunel zůstávají stejné jako u jiných vozů, nicméně najdete tu i několik nevšedností.

Foto: Tomáš Kopečný

Ergonomická kabina je zaplavená luxusním čalouněním

Mezi ně řadíme např. head-up displej s možností zobrazení navigační mapy, což všeobecně patří mezi současné hi-tech vychytávky. Dále se bavíme o středovém tunelovém digitálním touchpadu, který přináší mimo psací funkce také nadstavbu ve formě zkratek. Totiž jednoduchým gestem přejdete třeba k vypnutí stop/startu, hudebnímu přehrávači anebo k nastavení sedadel (volitelně odvětrávaných, masážních).

Oba displeje (centrální, řidičův) jsou navíc konfigurovatelné, a to pomocí widgetů, jaké znáte třeba z mobilů. Vestavěná navigace už pracuje on-line a celkově se rychlost/odezva infosystému rapidně zlepšila, což platí i o panoramatickém parkovacím systému.

Foto: Tomáš Kopečný

Jestliže po DS 4 pokukujete, určitě ji kupte s povedeným head-up displejem

Abyste chápali souvislosti, předchozí modely DS měly/mají palubní rozhraní nepříjemně líné a rozlišení parkovací kamery neodpovídající současné době. Šlo o podstatnou bolístku této prémiové značky, nicméně ta je, zdá se, už vyřešena.

Dále musíme pochválit hluboké úložné prostory, protože ač se to nezdá, tak do středového tunelu a dalších přihrádek naskládáte poměrně dost věcí. Na centrálním panelu pracují také „neviditelné“ výdechy ventilace, které designově rozbíjí dosavadní interiérovou všednost.

Foto: Tomáš Kopečný

Touchpad slouží k psaní a k rychlému přístupu k předdefinovaným funkcím

Jste-li milovníky rozmanitých materiálů, pak vás útulná kabina patrně nadchne, protože kůži, Alcantaru či jiné čalounění zvolené dle provedení interiéru objevíte prakticky všude, rovněž na palubní desce.

V rámci navrhování ovšem nezbylo moc místa na ovládání bočních oken, protože onu čtveřici tlačítek najdete usazenou na výplni řidičových dveří. Pravda, nejde o příliš ergonomické řešení, na druhou stranu nestahujete okna každý den sedmkrát.

Jako SUV

Hatchback DS 4 se nabízí též ve variantě Cross, která má za pomoci designových prvků navodit dojem SUV/crossoveru. Výbavový paket totiž obsahuje černé lesklé střešní hagusy, střechu v barvě karoserie, černou lesklou masku chladiče, černé lesklé rámování oken, nápis Cross na předních dveřích, nárazníky ve stylu Cross a specifická hliníková 19’’ kola. Správně tipujete, že právě testovaný kousek na snímcích je tímto paketem vybaven.

Foto: Tomáš Kopečný

Přepracování se dočkal také volič automatické převodovky, který zabírá jen minimum místa. K tomu si přidejte příjemné ambientní podsvícení, důsledkem čehož se DS 4 stane příjemným místem k motoristickému životu. Navíc v zimě/chladu auto rychle topí, což spolu s vyhřívanými sedadly a volantem potěší nejenom teplomilné jedince.

Bude i elektrika

Po jízdní stránce se znovu bavíme o příjemném společníkovi, který se aktuálně nabízí ve třech zážehových motorizacích (130, 180 a 225 koní), v jedné dieselové (130 koní) a v jedné plug-in hybridní (225 koní), vždy však ve spojení s komfortní osmirychlostní automatickou převodovkou.

Foto: Tomáš Kopečný

Základní motorizací je tříválcová zážehová dvanáctistovka o výkonu 96 kW (přesněji 130,5 koně)

Za pochvalu stojí též odhlučnění, výhled z auta a pozice za volantem, slabé místo naopak spatřujeme v jednoduché (vlečené) zadní nápravě. Během jízdy po špatných cestách se odzadu linou klepavé zvuky pracujícího zadku, doplněné místy až mírným uskakováním. Prémiové auto typu DS 4 by si rozhodně zasloužilo plnohodnotné zadní nezávislé zavěšení a nejen obyčejnou „vlečku“.

Částečnou kompenzaci může poskytnout volitelné (standardní jen pro plug-in hybrid) adaptivní odpružení řízené kamerou, známé především z DS 7 Crossback, kdy příplatkový systém posune úroveň jízdního pohodlí/tlumení zase o pár stop výše.

Foto: Tomáš Kopečný

České zastoupení značky předpokládá, že DS 4 předběhne v prodejích dosavadní jedničku DS 7 Crossback

V této třídě neobvyklý, nicméně u DS 4 na přání dostupný, je systém pasivního nočního vidění, pracující na principu „termovize“. Ostatně podrobněji jsme se tematikou automobilových noktovizorů zabývali v tomto článku.

V každém případě jde o auto od píky nové, designově atraktivní, s vyhlídkou sedmi až osmileté životnosti. Prozatím se nabízí v širším portfoliu motorizací, které v roce 2024 doplní také plně elektrická verze.

DS 4 tedy nyní definuje novou éru francouzské avantgardy a vzhledem k rozmanitým možnostem provedení, výbav a startovní ceně od 720 000 Kč má reálný potenciál uspět i u nás, ba dokonce předehnat dosavadní tuzemský bestseller značky SUV DS 7 Cossback, jehož facelift však už klepe na dveře. Pozitiv vůz tedy nabídne poměrně dost, navíc potěší i pětiletou zárukou, takže jedinou větší bolístkou je ona jednoduchá zadní náprava, ozývající se na ne zrovna kvalitních cestách.

Technická dataDS 4 Cross Rivoli
Karoseriepětidveřová, hatchback
Motorpřeplňovaný řadový tříválec
Zdvihový objem1 199 ccm
Max. výkon96 kW (130 k) při 5 500 ot./min.
Max. točivý moment230 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Pohonpředních kol
Objem palivové nádrže52 l
Objem kufru430/1 240 l
Provozní hmotnost1 428 kg
Max. rychlost210 km/h
Zrychlení 0–100 km/hnedostupné
Průměrná spotřeba (WLTP)5,9–6,0 l/100 km
Délka/šířka/výška4 400/1 866/1 470 mm
Rozvor2 675 mm
Světlá výška189 mm
Základní cena720 000 Kč
Související témata:
Načítám