Hlavní obsah

Lexus RC F Track Edition: Velcí kluci si rádi udělají radost

Foto: Ondřej Kroutil

Lexusů RC F se u nás ve verzi Track Edition prodalo jen pár kousků; vidět takhle hezky dva pohromadě, navíc v černé metalíze a bílé perleti se jen tak nepodaří

Říká se, že malým dětem stačí malé hračky a ti velcí, no ti přeci potřebují pořádný kus železa, žádné angličáky. Když mi dobrý kamarád Michal prozradil, že přemýšlí o novém autě, ve kterém by se rád nejen dobře svezl, ale trochu i rozmazlil, netušil jsem jakou značku mu doporučit. Rozpočet byl více než štědrý. Michal současně jezdí jako amatér okruhové závody, absolvoval kurzy sportovní jízdy a za volantem mu to jde. Koho by napadlo hledat ono pravé auto zrovna v dealerství Lexusu?

Článek

Mezi plejádou hybridních SUV i luxusních sedanů se v rohu showroomu krčí kupátko s teatrálním černým zadním spoilerem. Říkají mu RC F Track Edition. Lexus jich zatím nevyrobil více než 400 kusů a kdoví kolik jich ještě z bran japonské továrny Tahara vyjede. S rozhodnutím, jestli tenhle extrovertní kousek s červenou kůží a alcantarou čalouněným interiérem koupit, kamarád raději neotálel.

V Česku jezdí momentálně jen pár kousků, přesto se nám podařilo sehnat klíčky i od černého předváděcího vozu přímo od importéra. Kamarád usedl zase do svého bílého, kterého mu v Lexusu slavnostně předali zkraje září, a jeli jsme si obě raritní auta společně vyfotit. Porovnali jsme i naše dojmy ze svezení. Michal mi trošku záviděl fakt, že já už černý kousek nemusím zajíždět, má na tachometru již více než dostatečný počet kilometrů, a spíš tedy vyzvídal, jaké to je, když sešlápnu plyn až na červený kobereček.

Foto: Petr Jeřábek

V Lexusu stále bije atmosférické osmiválcové srdce; takové motory se již takřka nevyrábějí; jediné další auto na trhu s pětilitrovou V8 (bez turbodmychadel) je Ford Mustang

Pod kapotou osmiválcový klenot

Lexus RC F si potřebujete ideálně vyzkoušet na delší čas. Je jedním z aut, která neohromí hned na první dojem, vztah k autu se bude totiž postupně vyvíjet. Srdcem vozu je osmiválcový motor Toyota 2UR-GSE, který má hlavy válců s rozvodem DOHC vyvinuté u Yamahy, proměnné časování a zdvih ventilů a poměrně vysokou kompresi 12,3:1. Na atmosféricky plněný motor má z pěti litrů objemu fantastický výkon 341 kW při 7 100 otáčkách a velmi slušných 520 newtonmetrů točivého momentu. Ten přichází až ve 4 800 otáčkách.

Foto: Ondřej Kroutil

Karbonové zadní křídlo, kterému na bocích prosvítá jasné logo „F“, které znamená Flagship, čili vlajkovou loď je příslibem nevšedních zážitků za volantem

Onen druhý údaj napovídá, že hra s tímto „železem“ bude zcela jiná, než jsme u silných sportovních gétéček evropské produkce zvyklí. Zatímco BMW, Alfa Romeo, Audi i Mercedes-Benz sází na přeplňované motory, Toyota, potažmo Lexus nám nabízí stále atmosférický plněný motor. Zajímavostí je, že přesně tento motor s úpravami pohání i dakarský speciál Toyota Hilux vyvinutý od Gazoo Racing.

Když to zkrátím… První pořádnější sešlápnutí plynu neudělá takové divadlo, jaké byste zažili jinde. Jenže to nejlepší motor ze sebe zvukově i projevem vydává nad pěti tisíci otáčkami, kde začne výkon nádherně gradovat, zvuk zhrubne a já se jen radostně šklebím. Motor sám je velmi silný argument, proč si vůz Lexus RC F koupit a dát mu přednost před konkurencí. Podobné motory už totiž žádná automobilka do budoucna vyrábět neplánuje.

Foto: Ondřej Kroutil

Lexus RC F Track Edition jsme si s kamarádem zajeli nafotit na pražský Strahov, kde je krásná vyhlídka, ovšem pro pěkné svezení jsme zamířili na jih, kde naleznete krásné silnice

Čím rychleji jedu, tím lépe se Track Edition ovládá

První dálniční kilometry signalizovaly spíš rozpačité dojmy. Auto mi po ergonomické stránce sedlo naprosto výborně, dokonce i jeho specifický japonský design interiéru si rychle získal moje sympatie. Nepůsobí jako dnešní nejmodernější auta, ale na rozdíl od nich je tu všechno správně. Velký otáčkoměr, tlačítková ovládání, konzervativnější pojetí vzhledu, ale vše provedené naprosto kvalitně a přesně v duchu hodnot, které Lexus vyznává. Ona přívětivá japonská pohostinnost a současně touha po dokonalé práci se v autě výborně zrcadlí. Jenže nutno říci, že interiér opravdu potěší jen fanouška starších sportovních aut, naopak zájemce o moderní interiéry tvořené obrovským tabletem jakožto ústředním motivem palubní desky zklame. Nenabízí designové finesy jako v případě vlajkové lodi značky, Lexusu LC, a zpočátku se hůř chápe jeho poměrně vysoká cena.

Kam ony peníze šly, mi dochází pár kilometrů za sjezdem z dálnice na mém oblíbeném okreskovém úseku, kde naštěstí nebyl prakticky žádný provoz. Je odpoledne běžného všedního dne a já mám celý zhruba patnáctikilometrový úsek plný různorodých typů zatáček spolu se serpentinami, které překlenují jisté malebné údolí, takřka pro sebe. Musím se pochopitelně držet ve svém pruhu a neřezat zatáčky. Nikdy nevíte, kdy narazíte na motoristu jedoucím prostředkem silnice proti vám. To ovšem nevadí, i tak si jízdu mimo závodní okruh můžete v bezpečí užít. Být to uzavřená trať, pojede se s Track Editionem o mnoho rychleji a to se jemu a jeho řidiči bude pochopitelně moc líbit.

Foto: Ondřej Kroutil

Přední kapota, střecha i dalších mnoho dílů jsou zde vyrobené z uhlíkových vláken; celé auto je pak zhruba o osmdesát kilogramů lehčí než standartní RC F

Překvapení z prvního průjezdu oblíbeným úsekem znamenalo, že jsem to otočil a šel pálit benzin znovu a pak zase znovu. Čím více jsem si na Track Edition zvykal, tím větší důvěru v kontrolu nad autem jsem měl a tím víc mě jízda bavila.

RC-F je totiž typické japonské sportovní auto. Japonští konstruktéři se rádi drží koncepce motoru vpředu, umístěného co nejvíc do středu auta, vyvážení mezi nápravami bývá padesát na padesát a používají vzadu samosvorné diferenciály typu torsen. Je radost tahle auta řídit. Vlastně mi RC-F připomíná Toyotu GT86 jen ve větším provedení a tentokrát už s motorem pro opravdu velké kluky.

Osmiválec dychtivě zatahuje za hranicí 5 500 otáček a dere se velkým fofrem k červenému poli někde u 7 300. Kdyby to šlo, točil bych ho dál. I převody automatu se sekvenčním řazením nejsou přehnaně dlouhé a na členitých úsecích většinou řadíte mezi dvojkou, trojkou, na rovinkách dáváte maximálně čtyřku. Ostatní rychlosti jsou vhodné jen na dálnici anebo je využijete na delších rovinkách závodních okruhů.

Kouzlo Track Editionu tkví v detailech

Foto: Ondřej Kroutil

Brzdy jsou od Bremba a jde o šestipístkové třmeny s karbon keramickými kotouči; vidíte, že vpředu se do devatenáctipalcových kol sotva vejdou; brzdí fenomenálně

Na vyzkoušení jemných tónin audia od Mark Levinson jako v případě testování kabrioletu LC 500 vážně nedošlo. To auto je o něčem zcela jiném. Ve zpětném zrcátku civím na černý karbonový spoiler s logem „F“, zkratku pro „flagship“, tedy vlajkovou loď. Nechce se mi jet jen tak na pohodu, poslouchat skvělou audioaparaturu a nechat auto polykat kilometr za kilometrem. A rozhodně by to nebyl žádný problém. S tímhle Lexusem můžete jezdit dálky v úplně zenovém klidu. Jenomže inženýři, kteří na autě pracovali, vycházeli z poznatků a zkušeností z vytrvalostních závodů a naladili tohle RC-F tak, abyste s ním chtěli jezdit rychle, dokonce tak rychle, že si vážně zaslouží vzít ho na závodní okruh, a tam potrápit sadu sportovních pneumatik na odlehčených devatenáctipalcových kolech od BBS.

Track Edition je rychlý i hravý současně. Odlehčení proběhlo na klíčových komponentech snižujících hmotnost zejména na neodpružených místech. Ta kola BBS jízdním vlastnostem rozhodně výrazně pomohla. Zrovna tak tu najdete odlehčené díly zavěšení, karbonovou kapotu, střechu a sadu karbonových spoilerů, které opravdu výrazně vylepšují aerodynamiku i přítlak ve vysokých rychlostech. Oproti standardnímu RC F má Track Edition také jiný diferenciál. Místo systému s aktivním vektorováním točivého momentu najdete zmíněný čistě mechanický samosvorný typu torsen. A to jsem se ani nerozepsal o fantasticky účinných karbon keramických brzdách Brembo.

Za exkluzivitu se platí

Lexus s cenami RC F Track Edition netroškaří. Oněch ceníkových 3 499 000 Kč je pořádná pálka za auto, které není z pohledu modelové řady ani zdaleka novinkou. Jenomže když si nakonfigurujete plně vybavené BMW M4 Competition, rozjedete své vášně v konfigurátoru Alfy Romeo Giulia QV anebo se podíváte do ceníků řad RS od Audi či AMG od Mercedesu, zjistíte, že jsou na tom v zásadě podobně. A u Lexusu už se za nic dalšího nepřiplácí. Navíc nízký počet vyrobených Track Editionů zajišťuje velmi zajímavou exkluzivitu.

Kamarád si vybral dobře. Víte, mohl bych argumentovat příliš vysokou hmotností, faktem, že si mohl počkat na zbrusu nový Lotus Emira, a také zmínit skutečnost, že automatická převodovka bývá v RC F Track Edition trošku svéhlavá. Ale to jen tehdy, když autu nešlapete po krku a řadíte z nějakých středních otáček, tady má tendenci lehce kopnout. Za pár dní jsem se s ní ovšem sladil tak, že jsme se stali kamarády. Neberu to jako vadu, ale vlastnost. Špičkové vozy LC 500 mají už modernější desetistupňový automat Aisin, který funguje přeci jen přesněji, rychleji, je bez debat lepší.

RC F má ale svou duši. Nabízí charakter sportovních aut, která znám dobře ještě z devadesátých let. Při jízdě v RC F jsem si barvitě vzpomněl si na můj rok s hravou Toyotou GT86 a uvědomil si, že RC F má pro mě neopakovatelný charakter, který je mi nesmírně sympatický. Lexus to má ovšem docela těžké, protože podobné pocity bude při zkušební jízdě či při usazení se do kokpitu v showroomu zažívat jen málokdo. Musíte být opravdový blázen do aut, abyste to cítili.

Ono je to stejně vedlejší, protože pokud přesně toto auto chcete, máte již jen malou šanci, že se vám povede nějaké další, zbrusu nové do Česka ještě dovézt. Tady se na kvantitu nehraje. Track Edition zůstává exkluzivním zbožím pro nadšence do řízení, kteří tak trochu kašlou na luxus i prestiž prémiových automobilek a chtějí zažít ještě trochu automobilového punku. A kdo by si býval tipnul, že ho naleznou právě u značky Lexus, kde vám na designově luxusním podnose servírují ke kávě zahřátý navlhčený ručník, croissant a vodu v křišťálově čisté skleničce.

Lexus RC F Track Edition
Motorvidlicový osmiválec, rozvod DOHC, uložený vpředu podél
Zdvihový objem4 969 cm3
Výkon341 kW (464 k) při 7 000 ot./min.
Točivý moment520 Nm při 4 800 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 715 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,3 s
Maximální rychlost270 km/h
Spotřeba (kombinace)11,3 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kola a pneumatikypřední 255/35 R19, zadní 275/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 710/1 845/1 390 mm
Rozvor2 730 mm
Objem zavazadlového prostoru340 l
Načítám