Článek
Co si budeme povídat, Peugeot 205 GTi zkrátka „slíznul více smetany“, jak se lidově říká. Ve verzi s motorem 1,9l byl stejně rychlý, zároveň však kompaktnější, tudíž mrštnější a možná i zábavnější. Všichni, kteří se s ním tehdy svezli, pěli jen ódy – pokud ho tedy vrátili vcelku…
Není tajemstvím, že se menší 205 GTi velmi ráda přetáčela, zejména na brzdách a při prudkém ubrání plynu. Na vině byl samozřejmě poměrně velký motor vpředu, na svou dobu dost silný, což nedělalo dobrotu v kombinaci s krátkým rozvorem a velmi lehkou zadní částí auta. Proslýchá se, že zejména jezdci rallye koncem 80. let volili raději právě „třistadevítku“, protože díky lépe rozložené hmotnosti byla stabilnější, a díky delší karoserii i vyšší rychlosti byla na rovinkách o dobrých 8 km/h rychlejší, ačkoliv 205 pro změnu lépe zrychlovala z klidu na stovku, byť jen o dvě desetiny vteřiny, tedy přesně za 8 vteřin.
Aukční síň Baron’s Auctions, kde se před pár měsíci dražila červená 309 GTi, se nechala na svých webových stránkách slyšet, že sběratelé se doslova předháněli v přihazování na tento neobvykle zachovalý kus, který měl najeto jen 131 mil, tedy nějakých 210 kilometrů. Technicky vzato šlo o nové auto, úplně jako ze showroomu!
309 GTi byla poměrně nenápadná, vlastně šlo o takový takříkajíc „sleeper“, auto, které svůj potenciál zpočátku nedává na odiv a rádo využije momentu překvapení. Jinými slovy – vlk v rouše beránčím.
Přesto tu bylo několik indicií, jak byste jej od běžné 309 rozeznali. Zaprvé, GTi se dělala pouze ve dvoudveřovém provedení. Potom tu byly rudé pruhy v náraznících, které auto opticky rozšiřovaly. Vpředu pak po vzoru vozů z rallye číhaly přídavné mlhovky. Když kolem vás takováto 309 profrčela, „zamávala“ vám pak decentním spojlerem, pod kterým nenápadně vykukovalo označení modelu.
V očích veřejnosti tedy zářila 205, ale v motorsportu věděli svoje. Mezi profesionálními jezdci si 309 vysloužila dobrou reputaci pro svou rychlost a zároveň stabilitu, což 205 nabídnout neuměla. Závodní verze 309 koneckonců pomohla odstartovat úspěšnou, avšak bohužel krátkou kariéru legendy rallye, Brita Richarda Burnse.
Tuto konkrétní 309 GTi v rudé barvě vlastnil bezmála tři desetiletí britský nadšenec, který však pracoval v zahraničí, a údajně tak neměl dost času na to, aby si mohl svůj vůz užít. Díky tomu auto zůstalo v podstatě ve stavu předváděcího vozu – a možná i lepším. Znalci z Baron’s Auctions odhadovali cenu někde mezi 8 a 11 tisíci liber, tedy mezi 227 a 312 tisíci korun.
Jenže chyba lávky, o vůz byl nakonec takový zájem, že se prodal za 14 tisíc liber, tedy za téměř 400 tisíc korun! Na stejné akci se tehdy dražil i bratr 205 GTi, také s motorem 1,9l. Ten se však vydražil za podstatně nižších 6 160 liber, tedy za 185 tisíc korun – i když pravda, svou roli jistě hrál i vyšší nájezd auta. Inu, kdoví. Třeba se historie nakonec ve věci dluhů vůči 309 GTi srovná…