Hlavní obsah

Tento Peugeot 309 GTi z 80. let je jako nový

Foto: Baron's Auctions

Tento konkrétní Peugeot 309 GTi za celý život najel jen těžko uvěřitelných 131 mil, tedy přibližně 200 kilometrů!

Peugeot 309 GTi byl ve své době takový univerzální voják. Díky zážehovému motoru 1,9l o výkonu 128 koní uměl být svižný, ale díky prostorné karoserii i praktický. Měl snad jen jednu chybu – nikdy nedokázal vystoupit ze stínu svého menšího, hravějšího, a nutno podotknout že zákeřnějšího bratra, 205 GTi. Ale kdoví, třeba se to nakonec změní.

Článek

Co si budeme povídat, Peugeot 205 GTi zkrátka „slíznul více smetany“, jak se lidově říká. Ve verzi s motorem 1,9l byl stejně rychlý, zároveň však kompaktnější, tudíž mrštnější a možná i zábavnější. Všichni, kteří se s ním tehdy svezli, pěli jen ódy – pokud ho tedy vrátili vcelku…

Není tajemstvím, že se menší 205 GTi velmi ráda přetáčela, zejména na brzdách a při prudkém ubrání plynu. Na vině byl samozřejmě poměrně velký motor vpředu, na svou dobu dost silný, což nedělalo dobrotu v kombinaci s krátkým rozvorem a velmi lehkou zadní částí auta. Proslýchá se, že zejména jezdci rallye koncem 80. let volili raději právě „třistadevítku“, protože díky lépe rozložené hmotnosti byla stabilnější, a díky delší karoserii i vyšší rychlosti byla na rovinkách o dobrých 8 km/h rychlejší, ačkoliv 205 pro změnu lépe zrychlovala z klidu na stovku, byť jen o dvě desetiny vteřiny, tedy přesně za 8 vteřin.

Aukční síň Baron’s Auctions, kde se před pár měsíci dražila červená 309 GTi, se nechala na svých webových stránkách slyšet, že sběratelé se doslova předháněli v přihazování na tento neobvykle zachovalý kus, který měl najeto jen 131 mil, tedy nějakých 210 kilometrů. Technicky vzato šlo o nové auto, úplně jako ze showroomu!

309 GTi byla poměrně nenápadná, vlastně šlo o takový takříkajíc „sleeper“, auto, které svůj potenciál zpočátku nedává na odiv a rádo využije momentu překvapení. Jinými slovy – vlk v rouše beránčím.

Přesto tu bylo několik indicií, jak byste jej od běžné 309 rozeznali. Zaprvé, GTi se dělala pouze ve dvoudveřovém provedení. Potom tu byly rudé pruhy v náraznících, které auto opticky rozšiřovaly. Vpředu pak po vzoru vozů z rallye číhaly přídavné mlhovky. Když kolem vás takováto 309 profrčela, „zamávala“ vám pak decentním spojlerem, pod kterým nenápadně vykukovalo označení modelu.

V očích veřejnosti tedy zářila 205, ale v motorsportu věděli svoje. Mezi profesionálními jezdci si 309 vysloužila dobrou reputaci pro svou rychlost a zároveň stabilitu, což 205 nabídnout neuměla. Závodní verze 309 koneckonců pomohla odstartovat úspěšnou, avšak bohužel krátkou kariéru legendy rallye, Brita Richarda Burnse.

Tuto konkrétní 309 GTi v rudé barvě vlastnil bezmála tři desetiletí britský nadšenec, který však pracoval v zahraničí, a údajně tak neměl dost času na to, aby si mohl svůj vůz užít. Díky tomu auto zůstalo v podstatě ve stavu předváděcího vozu – a možná i lepším. Znalci z Baron’s Auctions odhadovali cenu někde mezi 8 a 11 tisíci liber, tedy mezi 227 a 312 tisíci korun.

Jenže chyba lávky, o vůz byl nakonec takový zájem, že se prodal za 14 tisíc liber, tedy za téměř 400 tisíc korun! Na stejné akci se tehdy dražil i bratr 205 GTi, také s motorem 1,9l. Ten se však vydražil za podstatně nižších 6 160 liber, tedy za 185 tisíc korun – i když pravda, svou roli jistě hrál i vyšší nájezd auta. Inu, kdoví. Třeba se historie nakonec ve věci dluhů vůči 309 GTi srovná…

Související témata:
Načítám