Článek
Britský časopis What Car?, který radí zákazníkům se správným výběrem ideálního auto pro jejich potřeby, provedl v průběhu roku 2019 mezi svými čtenáři rozsáhlou studii, jejímž cílem bylo sledovat spolehlivost jejich vozů za posledních 12 měsíců. Do průzkumu se zapojilo 18 119 respondentů, kteří hodnotili 218 modelů od 31 značek. To už je slušný vzorek dávající docela solidní vypovídací hodnotu. K jakým závěrům tedy dospěli?
Malá auta
Vítězem se stalo Suzuki Celerio (spolehlivost 98,9 %), které si však u nás nekoupíte. Jeho prvenství však potvrzuje fakt, že japonská značka Suzuki svá auta vyrábět umí, a s žádným jejím modelem byste tak neměli šlápnout mimo. Na stupních vítězů ho doplnila další japonská hvězda Honda Jazz a rumunská Dacia Sandero, která těží z jednoduchosti konstrukce a použití ověřených komponent Renaultu. Na chvostu se pak umístila minulá generace Seatu Ibiza (2008-2017).
Rodinná auta
Škoda tu potvrdila, proč je v Británii tak oblíbená – Rapid se stal nejspolehlivějším autem své třídy (99,4 %), a předstihl tak vychvalovanou Toyotu Auris i minulou generaci Huyndai i30. Nejméně spolehlivá se nakonec ukázala dieselová Astra (benzinová dopadla o kus lépe) od Opelu, která se v Anglii prodává s logem Vauxhall, a tím tak potvrdila, proč je značka na ostrovech terčem tolika vtipů.
Manažerská auta
Prémiové značky by na prvních příčkách rády viděly své drahé modely, rybník jim však překvapivě vypálil Hyundai se svou i40 (97,9 %) těsně následovaný sourozencem v podobě modelu Kia Optima, na třetím místě skončilo Volvo řady 60. Zajímavé je, že poslední skončil Jaguar XE poháněný dieselovým motorem, jenže benzinová varianta byla naopak těsně pod stupni vítězů – to by vám mohlo pomoci s výběrem motorizace…
Luxusní auta
Že spolehlivost není automaticky dána značkou, v této třídě potvrdil Jaguar – jeho XJ totiž skončilo první (94,3 %), předchozí generace XF však skončila poslední. V zásadě to ale odpovídá přirozenému vývoji, kdy modernější a dražší model překonává ten starší a levnější. Druhé a třetí místo pak s jistotou zabral Mercedes třídy E a BMW řady 5, Audi A6 bylo hned čtvrté, všechny s minimálním vzájemným odstupem.
Malá SUV
Další korejské překvapení v podobě prvního místa crossoveru Kia Soul, která si navíc vydobyla pověst neprůstřelnosti díky 100procentnímu hodnocení. Jen o trochu hůř Dopadlo MINI Countryman následované Suzuki Vitara. V tomto segmentu byste se rozhodně měli vyhnout Jeepu Renegade, který se vysokou spolehlivostí chlubit vážně nemůže – a vlastně ani tím, že by to bylo dobré auto.
Rodinná SUV
Korejský triumf potřetí, vítězem se stala Kia Sportage (98,6 %). V těsném závěsu se drží Volvo XC40 a minulá generace Audi Q3 s benzinovým motorem (diesel naopak skončil ve spodní polovině žebříčku). S přehledem nejhůř dopadla minulá generace Range Roveru Evoque, která bohužel potvrzuje neutěšenou pověst luxusních vozů Range Roveru.
Velká SUV
V této třídě japonské značky potvrdily to, co se o nich říká – první byla Toyota RAV4 (nejprodávanější SUV na světě), druhá Honda CR-V a třetí Mazda CX-5. Na hlavu to však okamžitě postavil současný Nissan X-Trail nejslabším výsledkem a umístěním na chvostu.
Luxusní SUV
Vítězství patří minulé generaci Volkswagenu Touareg, který trumfl minulé BMW X5 i Porsche Macan – VW si na svých drahých modelech dal opravdu záležet. Bídně však znovu dopadl Range Rover se svou vlajkovou lodí, která uzavírala kvarteto JLR v podobě současného Discovery, minulého Discovery a Velaru. Tahle auta mají sice charakteru na rozdávání, ale na technice by bylo potřeba ještě zapracovat.
Hybridy a elektromobily
Možná jste čekali, že jsou komplikovaná hybridní ústrojí kombinující spalovací motor s elektromotorem časovanou bombou, ale první pětka v podobě Lexusu CT, Toyoty Yaris (obě auta mají navíc 100% záznam spolehlivosti!), Lexusů NX a RX a Toyoty Auris by vás měla přesvědčit o opaku. Elektromobily by opak měly být jednoduché a prakticky nesmrtelné, což však vyvrací s velkým odstupem poslední místo Renaultu Zoe.
Sportovní auta
Své peníze bychom v této skupině vsadili na Mazdu MX-5, ta však tentokrát skončila až druhá za BMW M4. Třetí místo pak získalo Porsche Boxster řady 718. Nejhůře hodnocená byla spolehlivost Mercedesu třídy C kupé.
Jak sami vidíte, výsledky průzkumu spolehlivosti tedy nemají jasné vítěze. V podstatě se však potvrzuje, že s japonským autem (Toyota, Honda, Suzuki, Mazda) chybu neuděláte. Velmi překvapivě se dařilo také korejským značkám, solidní spolehlivostí se může pochlubit i domácí Škoda. Pokud jde o poražené, musíme varovně ukázat na vozy Land Roveru a Vauxhallu/Opelu.
Pořád však platí, že pověst značky je jedna věc, a kondice konkrétního auta může být docela jiná – což je klíčové zvláště u ojetin. Ať už si budete pořizovat jakékoliv auto, držíme vám palce, ať máte štěstí právě na to, které vám bude oddaně sloužit až do roztrhání svého plechového těla.