Hlavní obsah

Srovnávací test ojetých SUV: Škoda Yeti vs Honda CR-V

Foto: Dalibor Žák

Mezi ojetými SUV je výběr poměrně veliký. Tentokrát jsme proti sobě postavili Škodu Yeti a Hondu CR-V s podobnými naftovými motory, podobným nájezdem a podobnou cenou. Tak které SUV je lepší jako ojetina?

Článek

Vozy SUV jsou dneska jedny z nejžádanějších, a žádná automobilka si tak bez nich své portfolio představit neumí. Jak se plnil trh nových vozů, logicky se zásoba SUV projevila i v nabídce na trhu ojetin. Tak si pojďme dvě typická SUV porovnat a rozhodnout, které z nich je lepší.

Do testu jsme vybrali nejžádanější ojeté SUV, Škodu Yeti. Berme ji jako jakýsi etalon českého trhu SUV. Je to Škodovka, takže už to z ní dělá automaticky oblíbené auto. A známá technika z Octavie zavání, když ne snadným, tak aspoň dostupným servisem.

Proti Yetimu jsme se rozhodli postavit Hondu CR-V. Ve statistikách spolehlivosti je to nejlépe hodnocené auto ve své třídě a rozhodně má co nabídnout. Pojďme tedy rozhodnout, který z těchto dvou modelů je lepší ojeté naftové SUV s pohonem všech kol.

CR-V bývá v bazarech dražší

Oba vozy nám k testu zapůjčili v Auto ESA. Škoda Yeti byla ve verzi 2.0 TDI 103 kW 4x4 a manuální převodovkou. Vůz z roku 2014 měl v době testu najeto necelých 106 000 km a prodejce za něj chtěl 320 000 Kč. Honda CR-V ve verzi 2.2 i-DTEC 4x4 rovněž s manuálem je z roku 2013, v době testu měla najeto necelých 110 000 km a prodejce za ni chtěl 319 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Když budou tato SUV stát takhle vedle sebe v bazaru, Honda bude mít při stejném nájezdu a stáří obvykle lepší výbavu, ale taky vyšší cenovku

V současné době se to má na trhu ojetin tak, že zatímco Honda CR-V se prodává už v páté generaci, celkem je na inzertním portálu Sauto.cz jen 460 nabídek, vozů od roku 2013 je asi tři sta. Škoda Yeti je početněji zastoupena a lze vybírat z více než šesti stovek kusů, faceliftovaných modelů jsou také zhruba tři stovky.

Když se zaměříme na vozy od roku 2014 s dieselem, tak lze vybírat z asi 150 nabídek na Škodu Yeti a 50 na Hondu CR-V. Naftové škodovky začínají u zhruba 220 000 korun, s motorem 2.0 TDI zhruba u 250 tisíc, hondy se ještě pod 300 tisíc moc nehrnou. Pokud mají mít oba modely najeto do 100 000 km, tak Yeti začíná u asi 260 tisíc, Honda u 325 tisíc korun. Honda je tak docela o dost dražší, aspoň tedy optikou ojetiny. Rozdíl nějakých 50 až 60 tisíc korun je pro kupce ojetého auta opravdu významný.

Ale je důvod si připlácet? Nebo se lze spokojit se Škodovkou, ušetřit a nakonec ještě mít auto, které je levnější na provoz? To se pokusíme hned zjistit, ale také použijeme co možná nejpřísněji objektivní metody posuzování obou aut. Změříme důležité rozměry interiéru, hluk uvnitř vozu a také spotřebu paliva. A porovnáme ceny některých náhradních dílů. Tak se do toho dejme.

Foto: Dalibor Žák

Honda CR-V osloví vnitřním prostorem a komfortem, Škoda Yeti zase obratností a schopnostmi mimo asfalt

Obě auta vyzvedáváme na pobočce Auto ESA v pražských Štěrboholích a jedeme rovnou fotit. Je docela zima a fouká. Vozy ještě dotankujeme a vyrážíme. Venku to ale vypadá, že pokud někdy přestane pršet, tak jen proto, aby mohlo začít sněžit. Snad se tak nestane, protože Yeti dorazil na letních pneumatikách. Honda má naštěstí celoroční gumy.

Sněžit sice nezačalo, ale jakmile jsem vyndal fotoaparát, ihned začalo poprchávat. Kdybyste chtěli někdy pomoci se zavlažováním zahrady, dejte vědět, naplánuju si u vás na zahradě focení aut. Ale naštěstí nemusíme dělat nějaké umělecké fotky. Netestujeme Ferrari a Aston Martin, srovnáváme dvě běžná ojetá SUV, kterých denně na silnici potkáváte desítky.

Yeti je obratnější a poradí si v terénu

Po focení je také chvíli čas si auta vyměnit a kousek se trochu svižněji projet. Tady se hned ukáže, že Škoda Yeti je pocitově obratnější a je taková dravější, mrštnější. Ochotněji se vrhá do zatáčky a působí, že váží snad o půl tuny méně (ve skutečnosti je Yeti lehčí o asi 180 kg). Ale je otázkou, jak moc velký vliv na tom mají také pneumatiky.

Foto: Dalibor Žák

Škoda Yeti je mrštnější a na zatočené silnici ochotněji reaguje na povely řidiče. Podíl na tom má určitě o zhruba 180 kg nižší hmotnost

Foto: Dalibor Žák

Honda CR-V jezdí vlastně tak, jak má správné SUV jezdit. Je trochu nudné, houpavé a hlavně pohodlné. Zatáčky tohle SUV moc rádo nemá

Honda se také citelněji naklání a je houpavější. Úsek na rozbité silnici zvládá Honda s větší důstojností, Yeti poskakuje a výrazně více mu kola v podbězích tlučou. Při přímém porovnání se tak Honda zdá jako kultivovanější a komfortnější auto.

Našli jsme i kousek polní cesty, kde můžeme zkusit, jak si tahle auta vedou v lehkém terénu, do kterého by se mohla reálně podívat. Na motokrosou trať s blátem tahle auta vážně pro účely našeho srovnání brát nemusíme. Yeti má už od pohledu vyšší světlost a hned na prvním terénním zlomu se ukazuje, že Honda CR-V je spíše zvedlý kombík než off-road. Škrtá nárazníky a břichem, při snaze o rozjezd se jí beznadějně protáčejí přední kola a zadek dělá, jako by tu byl k ničemu.

Foto: Dalibor Žák

Do náročného terénu se s těmito auty lidé nepouští, ale kdyby náhodou, tak Yeti dojede dál

Foto: Dalibor Žák

CR-V je spíše jen takový zvednutý kombík. Brzy začne škrtat nárazníkem a drhnout břichem

Škodovka stejnou trasu projíždí bez zaváhání s rezervou a její čtyřkolka vstupuje do hry rychleji. Jestli musíte cestou k chatě překonávat kamenitý brod přes potok, nemusíte číst dále. Škoda Yeti je pro vás jasný vítěz. Ovšem motor nemá tak ochotný „spodek“ a klidně vám zhasne, když si nedáte při rozjezdu pozor. Honda CR-V se tedy bude trochu trápit i na obyčejné polní cestě, Škoda Yeti zvládne i náročnější trasu mimo silnice.

Dost ale subjektivních dojmů a pojďme se také podívat na změřená data. Ačkoli se nám zdála Honda kultivovanější a uvnitř tišší, tak hlukoměr změřil v obou autech ve 120 km/h prakticky stejnou hladinu hluku 80 dB. Yeti ale posílá k uším cestujících více nepříjemných zvuků, takže možná proto Honda působila tišším a utlumenějším dojmem.

Foto: Dalibor Žák

Většina bazarových CR-V má lepší výbavu, můžete mít i parkovací kameru a podobné vymoženosti. Ergonomie je po vzoru japonských aut dost zmatečná a musíte si zvykat

Foto: Dalibor Žák

Yeti je typická bazarová Škodovka: skromná výbava, ale zase naprosto srozumitelné a všem dobře známé ovládání. Kvalita materiálů v interiéru je slušná, možná o chlup lepší než u Hondy

Pocit tiššího vozu trvá, a to i přesto, že má Honda kratší převodovku. Na čtyřku v tachometrových 50 km/h točí Yeti 2.0 TDI už hraničně nízkých 1 300 otáček za minutu, Honda příjemnějších 1 400 otáček. Zatímco ve Škodovce budete muset v obci často dávat trojku, Honda má čtyřku pružnější a plynuleji se sbírá z otáček. Na šestku ve 120 km/h točí Yeti 2 100 otáček, Honda 2 300.

Spotřeba? Yeti ukázal méně

Určitě se ptáte také na spotřebu paliva. Vybrali jsme okruh se zhruba 25% podílem dálnice, zbytek připadl přibližně rovným dílem na městský a mimoměstský provoz. Měli jsme ale štěstí a ve městě jsme nikde nechytili větší kolonu nebo stání na semaforech. Palubní počítač ve Škodě Yeti ukázal spotřebu 5,9 litru na 100 km, Honda CR-V ukázala na stejné trase se stejným řidičem 6,4 litru.

Delší trasa po dálnici vyšším tempem kolem tachometrových 130 km/h pak u obou aut znamená zobrazovanou spotřebu okolo 7,5 litru na 100 km. Yeti je ale, zdá se, citlivější na vítr a má asi o něco horší aerodynamiku. Honda také ochotněji „plachtí“, když vyřadíte na neutrál. Yeti se svým tvarem krychle doslova zastaví, jako byste vytáhli brzdicí padák.

Foto: Dalibor Žák

Testovaný Yeti měl trochu delší převody a ukázal nižší spotřebu. Celkově se nám ale kratší zpřevodování Hondy zdálo lepší

Nicméně udáváme jen hodnoty zobrazené na palubním počítači a nemůžeme nijak potvrdit jejich přesnost. Navíc o vozech koncernu VW se říká, že docela dost ubírají, tedy že ve skutečnosti mají vyšší spotřebu, než jakou se dočtete na palubním počítači. Každopádně rozdíl 0,5 litru na 100 km se nám nezdá nijak významný, a bude tak strašně záležet na tom, kdo s autem bude jezdit a jak. Ale potřebujeme něco do tabulky, tak prostě berme, že Honda „žere“ o trochu víc.

Pokud bychom tedy brali v úvahu, že má Honda ve srovnání se Škodovkou o půl litru horší spotřebu na 100 km, tak při ročním nájezdu 20 000 km a ceně nafty 32 korun za litr bude rozdíl v ročních nákladech na palivo činit 3 200 korun, respektive každý kilometr s Hondou bude stát na palivu o 16 haléřů víc.

Vnitřním prostorem Honda vítězí

Pojďme se ale také podívat na praktičnost a vnitřní prostor, což je disciplína, která bude určitě hodně lidí zajímat. Podrobné srovnání najdete v přiložené tabulce. Zaměřili jsme se hlavně na základní parametry, jako je prostor na předních sedadlech, prostor vzadu za řidičem s výškou 180 cm a pak na základní rozměry kufru.

Foto: Dalibor Žák

Honda má vzadu příjemnější sedačky a na šířku je prostornější. Problém v ní mohou mít jen dlouháni, v autě je méně místa na hlavu. Pokud spustíte sedadlo vpředu nejníže, tak více místa bude nad hlavou ve Škodovce. A stejné je to i vzadu. Kufr se zdá být prostornější a využitelnější v Hondě. Pokud potřebujete převážet dlouhé předměty, tak k opěradlům předních sedadel Hondy máte více prostoru.

Foto: Dalibor Žák

Honda je prostornější, a to jak na zadních sedadlech, tak i v kufru. Rovněž úroveň jízdního komfortu je v Hondě pocitově vyšší

Foto: Dalibor Žák

Škoda Yeti má zas uprostřed palubky takovouto velmi praktickou a „Simply Clever“ přihrádku, akorát na malý Glock G43. Nikdy nevíte, kdy se může hodit. Přihrádka, ne Glock. Ale ten vlastně taky...

Foto: Dalibor Žák

Zadní sedadla lze u obou aut sklopit a vyjmout. Manipulace s nimi ale není nejsnadnější a celé sedačky Yetiho váží snad metrák. Pozor! U některých ojetin bývá mechanismus sklápění sedadel poškozený. Proto to vyzkoušejte

Kolik stojí servis a náhradní díly?

I když jsme se snažili vybrat asi nejčastěji používané náhradní díly, tak je potřeba říci, že uvedené ceny z internetových eshopů jsou opravdu jen orientační, protože se můžou dost měnit podle použité značky a také podle toho, kde je koupíte. Navíc automobilky mohou mít jednotlivé servisní akce se zvýhodněnými cenami.

Foto: Dalibor Žák

Tyto ceny vybraných náhradních dílů jsou opravdu jen velmi orientační. Váš servis vám třeba nabídne lepší ceny

Za zmínku stojí například cena uvedená u filtru pevných částic pro Škodu Yeti, kdy platí pro případ vrácení nepoškozeného dílu (jakmile do něj „kuchnete“, budete si muset koupit nový díl za více než 30 tisíc). Obě automobilky navíc mají dost odlišný servisní postup, jak se o filtr starat (ať už jde o spuštění servisní regenerace či případné čištění filtru).

Takže se opět před případným nákupem online informujte nejprve v servisu. Stejně tak neuvádíme ceny servisní práce, protože se liší podle regionů a navíc spousta majitelů ojetin jezdí mimo oficiální servisy, kde si cenu práce a dílů domlouvají individuálně.

Foto: Dalibor Žák

Tabulkově vychází servis Hondy o něco dráž, ale nejsou to brutální rozdíly. Teoreticky se to zas může vrátit na o něco lepší spolehlivosti

Nicméně aspoň základní pohled naznačuje, že běžný spotřební materiál stejné značky je na Hondu o trochu dražší, ale nejsou to drastické rozdíly, které by měly kupce finančně položit. Horší to bude s opravami po nehodách, kdy se obvykle na díly na japonská auta déle čeká, a navíc jsou dražší.

Jak je to se spolehlivostí?

Obě auta nejsou vyslovení průšviháři a určitě víte, že stejně bude nesmírně záležet na konkrétním kusu, jeho historii a podobně. Připomeňme si ale některá slabá místa. U Škody Yeti je to náchylnost k poškozením karoserie a následně ke korozi, zanedbanému motoru 2.0 TDI mohou „spadnout“ rozvody či ventil do válce. Pozor na funkci termostatu, ať vám auto správně regeneruje DPF.

Foto: Dalibor Žák

Motor 2.0 TDI, zde ještě bez AdBlue, je dobrá a spolehlivá jednotka, ale potřebuje pečlivého majitele. Pokud se staráte, najede klidně půl milionu kilometrů. Spousta ojetin má ale za sebou těžký život, tak prověřujte

Foto: Dalibor Žák

Největším strašákem u naftových hond býval filtr pevných částic, svého času stál přes 120 tisíc. Teď vyjde na asi 54 tisíc, ale hlavně už se regeneruje spolehlivěji. Rozhodně ale nechte auto před koupí prověřit, ať víte, jak na tom je

Honda má mechaniku velmi spolehlivou, spíše zlobí věci okolo. U motoru někdy svítí kontrolka DPF, ale často to bývá jen problematické čidlo. Stává se také, že praskne vedení recirkulovaných výfukových plynů a že nefunguje tlakové čidlo pohonu 4x4 (svítí kontrolka).

Jistou nápovědou pak mohou být statistiky německého TÜV Report. Honda CR-V ve stáří čtyři až pět let má průměrně najeto 64 000 km a s 5,9% výskytem závad se řadí do TOP 10 nejspolehlivějších aut, na 8. místo. Mezi srovnatelnými SUV si vede vůbec nejlépe.

Škoda Yeti má naproti tomu při průměrném nájezdu 67 000 km už 8,5% výskyt závad a v žebříčku TÜV Report pro čtyř až pětiletá auta je na 48. místě ze 131 hodnocených modelů.

Verdikt: Ojetá Škoda Yeti vs Honda CR-V

Každý srovnávací test by měl mít svého vítěze a poraženého. Jakkoli je Škoda Yeti dynamicky schopnější, má trochu lepší vlastnosti v terénu a bývá i levnější (a to nejen na pořízení, ale i provoz), celkově musíme na první místo dát Hondu CR-V.

Rodinná SUV nelze posuzovat primárně podle dynamiky a jízdního projevu. V Hondě je více místa, je statisticky (a i prakticky) spolehlivější, pocitově je komfortnější a velmi dobře si drží hodnotu. A protože dneska už stejně do opravdového terénu nikdo s těmito auty nejezdí, jsou off-roadové vlastnosti pro většinu lidí nepodstatné. Tak to tedy máme. Honda CR-V 2.2 i-DTEC je lepší ojeté SUV než Škoda Yeti 2.0 TDI.

Načítám