Článek
Je úplně jedno, jaký máte k domácí automobilce vztah. Její auta můžete milovat i nenávidět. Můžete v nich s radostí jezdit, nebo se o nich vyjadřovat zásadně opovrženíhodně, ale v zásadě nic nenaděláte s faktem, že koncept Vision RS, který přivezla Škodovka na autosalon v Paříži, je zkrátka pěkné auto. Jaký tedy div, že očekávání jsou velká. Bude realita o poznání nudnější? Zůstane z konceptu alespoň něco? Jak bude vypadat interiér? Vyvstávají zcela přirozené otázky. Na každý pád však už víme, jaké motorizace a převodovky vstoupí do hry.
Motory a převodovky:
- 1.0 TSI / 70 kW (95 koní), 5stupňová manuální
- 1.0 TSI / 85 kW (115 koní), 6stupňová manuální nebo 7stupňová DSG
- 1.5 TSI / 110 kW (150 koní), 6stupňová manuální nebo 7stupňová DSG
- 1.6 TDI / 85 kW (115 koní), 6stupňová manuální nebo 7stupňová DSG
- 1.0 G-TEC / 66 kW (90 koní), 6stupňová manuální
Exteriér aneb se zalepenými foťáky na obhlídce v Česaně
Nikdo z nás si asi nemyslí, že by Škodovka pustila do světa auto, které by jelo vysloveně špatně. Můžeme spekulovat o tom, jestli má nejslabší litrový tříválec smysl nebo ne, ale co se jízdních vlastností týče, všechny poslední škodovky fungují minimálně docela dobře, ostatně jako všechna nová auta, co si budeme nalhávat. Takže za mě je největší míra překvapení v tom, jak nástupce Rapidu vypadá. V Česaně, ve vývoji automobilky, nám všem sice pečlivě zalepili fotoaparáty a nevynechali ani kameru v počítači, ale pak nám nové auto klidně ukázali. A pěkně zblízka!
V modré barvě si musíte na srovnání reálného auta s Vision RS chvíli zvykat, ale celkové proporce jsou jednoznačně stejné. Začnu zezadu, ostatně tak jsem ji i viděl prvně… Splývavá, podsazená záď s oknem protaženým až do konce víka kufru, na němž se místo znaku vyjímá nápis ŠKODA. Velké zadní lampy mají tvar zbojnického čakanu - že by pozdrav od Jozefa Kabaně, bývalého designéra automobilky, který Scalu navrhoval? Zmizel pro škodovku typický světelný podpis - písmeno C. Místo něj jako by byly zadní lampy protkány pavučinami. Místo dlouhého pásu odrazek jsou jen dvě menší odrazky a zmizely i dva malé černé spoilery; zadek auta uzavírá něco jako náznak difuzoru z černého plastu. Výfuk na autě vůbec není vidět, je totiž schovaný pod nárazníkem. Co naopak na autě zůstává, to je poměrně výrazný střešní spoiler.
Při pohledu z boku si pak všimnete výrazně klenutých blatníků, které taky zůstaly zachovány, stejně jako prolis ve dveřích. A horní linka vede přesně od hrany předních světel až do těch zadních. Auto vypadá určitě svalnatěji než Rapid. Zrcátka a kliky dveří jsou samozřejmě standardní.
Na konceptu se mi nesmírně líbil přední nárazník, ale ty bílé ploutve protažené dolů se na sériovém autě neobjeví. A zmizí i linka diod v nárazníku, které vystřídají konvenční mlhové světlomety s funkcí přisvěcování do zatáček. Ale pozor, zůstanou zachovány ty černé plastové prvky na bocích, které usměrňují vzduch k předním brzdám. A po vzoru Karoqu a Kodiaqu zůstává i výrazné žebrování masky chladiče. Na kapotě je typické „véčko“, přičemž kapota je prolomená pod znakem a tento prvek se opakuje i na palubní desce.
Stejně jako jsou krásná zadní světla, povedly se i přední lampy, za příplatek full LED. Mají trojúhelníkový tvar, výrazné LED denní svícení, mimochodem připomínající nová volva, a ve světlech jsou drobné čárky, které takzvaný světelný podpis ještě zvýrazňují. Zadní blinkry jsou dynamické, rozsvěcují se tedy postupně jako třeba u nových audi.
Velikost
- Délka - 4 362 mm
- Šířka - 1 793 mm
- Výška - 1 471 mm
- Velikost kufru - 467 l, po sklopení sedadel 1 410 l
Interiér aneb velký vnitřní prostor s řadou vychytávek
Interiér auta je pak úplně jinak pojatý, než jak jste byli zvyklí třeba z Rapidu nebo Octavie. Scala bude první škodovkou se samostatným středovým displejem, který bude mít velikost 9,2 nebo 10,25 palců - to je mimo jiné nejvíc v daném segmentu. Menší displej bude mít ovládání na bocích tlačítky, větší bude celodotykový. Působí to maximálně přehledně. V obou případech je displej umístěný poměrně vysoko a v té souvislosti jsme se dozvěděli, že právě s tímto bylo hodně práce - designéři ladili jednak výšku jeho umístění, ale pak také to, zda ho použít samostatně, nebo ho integrovat. Podpírá jej stejná linka, jako je na přední kapotě pod znakem, a řidič si o ni má opřít ruku, když bude pracovat s dotykovým displejem. „Čím výš je displej umístěný, tím je i čitelnější. Ale čím je umístěný níž, tím lépe se s ním pro změnu pracuje,“ vysvětluje designér interiéru Peter Olah a dodává: „Při stání na místě nepotřebuje ruka při zadávání opěru, ale při jízdě ano. Proto je ta hrana pod displejem tak velká a výrazná, když nelze opřít ruku o řadicí páku.“ Za pozornost stojí i široká ozdobná lišta táhnoucí se přes celou palubní desku, která bude k mání v různých dekorech.
Scalu si budete moci objednat i s virtuální palubní deskou, kdy displej nahrazuje klasické budíky. Budou mít hned pět různých pohledů, od mapy, přes digitální podobu rychloměru a otáčkoměru, až po tempomat či takzvaný noční režim, kdy se ukazují jen základní údaje. Vtipným detailem je pak úvodní animace, kdy se na displeji zobrazí logo Laurin & Klement.
A pozor, Scala má pořád klasické ovládání klimatizace otočnými knoflíky, což je mimořádně praktické. Tempomat se bude ovládat na páčce pod volantem, na volantu pak najdete ovládání rádia a palubního počítače. Noční ambientní osvětlení interiéru je bíločervené.
Nápady, o kterých se bude mluvit:
- Deštník ve dveřích řidiče
- Čtyři háčky na tašky v kufru
- Síťky na bocích kufru, ale i pod roletou
- Škrabka na sníh ve víčku palivové nádrže
- Kufr má elektrické nejen otevírání, ale i zavírání
- Dvě USB a bezdrátová nabíječka
- Kapsy na vnitřní straně sedadel
- Elektricky sklopné tažné zařízení
Jestli vás ale v interiéru na první pohled něco zaujme, je to velikost vnitřního prostoru. Nová škodovka nemá zbytečně masivní středový tunel a konstruktéři společně s designéry pečlivě zvažovali pozici za volantem i na zadních sedadlech. Mám 185 centimetrů a za mnou bylo před koleny pořád dost místa. Navíc si nárty v pohodě zasunete pod přední sedadla, což dojem z prostoru ještě prohlubuje. Škodovka uvádí, že prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech je 73 mm, což je úplně stejně jako u Octavie. Šířka ve výšce loktů na zadních sedadlech činí 1 425 mm (1 449 mm u Octavie), prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech je 982 mm, což je dokonce o 2 mm více než v Octavii. Základní objem kufru je pak 467 l a sklopením opěradel zadních sedadel lze objem zavazadlového prostoru rozšířit až na 1 410 l. Scala má pak dvojitou podlahu, čtyři háčky na zavazadla a síťky na věci nejen v kufru, ale i pod jeho víkem.
Asistenční systémy:
- Side assist - hlídá auta v mrtvém úhlu
- Rear traffic alert - hlídá zadek auta při vyjíždění kolmo z řady aut
- Adaptivní tempomat - až do rychlosti 210 km/h
- Lane assist - systém pro jízdu v pruzích, sériová výbava
- Front assist - sleduje prostor před autem a má funkci nouzové brzdy
- Park assist - parkovací asistent
Jízda aneb Tichý společník, který přitahuje zrak
Je čas vyrazit na silnice… V Česaně na parkovišti stojí čtyři prototypy. Už je nekryje silné maskování, které jeden ze čtenářů Garáže vyfotil na dálnici, ale jen fólie se speciálním krycím vzorem, který na fotkách a na kameře spolehlivě potlačuje detaily. „Odlehčené“ maskování bylo vytvořeno speciálně pro tyto jízdy. Společnost nám dělá doprovodný Superb s pečlivě vycvičeným řidičem a jeden člověk z tiskového oddělení, který má hlídat, abychom nefotili to, co se fotit nesmí. Stejně je ale v interiéru všechno přikryté… Celou palubní desku zakrývá fólie, obdobně jako střed volantu, zalepené jsou i výplně dveří. Některé materiály evidentně nejsou finální, což nám v průběhu jízdy potvrzuje i přidělený dozor. Zato nastavení podvozku by už finální být mělo, motor ale fotit nesmíme.
Na první jízdu si vytáhneme 150koňovou čtyřválcovou patnáctistovku se sedmistupňovým DSG, tedy vrchol nabídky. Stojí na osmnáctipalcových kolech, stejně jako auto, které jsme viděli ráno, a musím upřímně přiznat že si neumím moc představit, jak bude nové auto vypadat na kolech o dva palce menších. Jak ale záhy zjišťujeme v uličkách v centru Boleslavi, ani nízký profil pneumatiky nemá žádný vliv na kvalitu jízdy. Na kostkách se jen ozývá hučení od odvalujících se kol, následně přejíždíme několik výrazných příčných nerovností a žádné bouchání slyšet není.
Z auta je kvůli zalepeným oknům mizerně vidět, na křižovatkách jsem dvojnásobně opatrný a o parkování ani nemluvě.
Všechny ovládací prvky na volantu jsou příjemně po ruce, klimatizace s otočnými ovladači je na silnici praktická, ovládání světel je na otočném ovladači jako třeba u Octavie a líbí se mi, že pod maskovaným středovým displejem jsou dvě výrazná tlačítka - centrální zamykání a výstražné blinkry. Ergonomie by tedy neměla být problém. Scala má úplně nové sedačky, přívěsek na klíčích prozrazuje, že řídíme verzi Style, základní verze budou mít minimálně jiné polstrování, tady je kůže a Alcantara.
Mimo město je tichý nejen podvozek, ale i motor - ozývá se až nad čtyři tisíce otáček. Stopadesát koní a čtyřválec nemá problém svižně rozpohybovat Octavii, takže ani tady se neděje nic zvláštního. Zkouším různé jízdní režimy - ekologický i sportovní, ale vyjma pozměněných reakcí na plyn nevnímám žádný výraznější rozdíl.
Po výměně aut řídím turbodiesel 1,6 l, který je jediným naftovým motorem v nabídce. I ten je spojený s převodovkou DSG a spoléhá se hlavně na 250 Nm točivého momentu. Teď se ukazuje, jak dobře je interiér Scaly odhlučněný - zatímco zvenku tento čtyřválec klape, uvnitř se neděje téměř nic, tím spíš, když se motor zahřeje.
Obě dvě auta mají precizní řízení a podvozek dobře izoluje nerovnosti. Jezdíme sice po klikatých silnicích okolo hradu Kost, ale se závěry ohledně jízdních vlastností si ještě počkáme na svezení při prezentaci a pak na běžný test, obojí bude už brzy. Zvědavý jsem pak na verzi CNG, jež by měla mít prodloužený dojezd, a pak hlavně na příplatkový Sport Chassis Preset, který nabízí dvě různá nastavení podvozku. Podvozek, jenž je o 15 mm nižší, bude mít kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou elektronicky ovládaných tlumičů a vše se bude ovládat v menu volbou jízdního režimu Driving Mode Select.
Cestou zpět do Boleslavi si všímám, že systém pro sledování jízdních pruhů nefunguje, ale hlídání mrtvého úhlu je funkční. A zatímco známý systém Blind Spot Detect má dosah radaru okolo dvaceti metrů, tak systém Side Assist umí zaregistrovat vozidla až do vzdálenosti sedmdesáti metrů a dokáže tedy lépe varovat před nebezpečím také na dálnicích.
Vracíme auto do Česany, je půl páté odpoledne a společnost nám dělají nejen lidé z tiskového oddělení, ale i pohledy lidí z vývoje, kteří zrovna odcházejí z práce. Nikdo se na nic neptá, ale všichni se při pohledu na maskované prototypy usmívají a je vidět, že mají radost. Nedivím se jim, nová škodovka vypadá nad očekávání dobře. K jejímu jménu se ještě vrátím, teď mě zajímá hlavně její cena. To totiž bude alfou a omegou všeho. Podle dobrých zdrojů by základní cenovka neměla být dramaticky vyšší než u Rapidu, ale při pohledu na všechnu tu výbavu musí být jednomu jasné, že zadarmo to nebude. Ceny jednotlivých modelů však zatím hotové nejsou, stejně jako balíčky příplatkové výbavy. První nástřel se prý dozvíme na prezentaci auta 6. prosince.