Článek
Zapomeňte na matoucí změť tlačítek, nešikovné trefování pixelů dotykových displejů prstem i na kouzelnická gesta – ovládání hlasovými příkazy je to nejjednodušší a nejpřirozenější, co člověk za jízdy zvládne. Proto poslední roky automobilky (i vývojáři operačních systémů smartphonů a další softwaroví mágové) intenzivně pracují na systémech, které dokáží analyzovat lidskou řeč a převést ji na reálné systémové příkazy. Teď už jen, aby vám auta rozuměla…
Na celém světě jsou totiž tisíce jazyků a statisíce dialektů, každý člověk navíc disponuje jinou hloubkou hlasu, intonací i slovní zásobou, takže analýza vyřčených vět je extrémně složitá. Stejně jako přirozeně znějící odpověď systému. Ale to nejdůležitější je, aby systém rozlišil pokyn od obyčejného dialogu na palubě a nereagoval na každé druhé slovo.
Proto je začátkem příkazu oslovení. Některé automobilky to mají lehké – třeba „Okay, Audi“ moc splést nejde, „Hey, Mercedes“ zní taky v pořádku. Jenže výslovnost automobilek Porsche, Peugeot nebo Hyundai je už různorodější… Škoda se proto rozhodla neriskovat a dala své osobní digitální asistentce osobnost a ženské jméno (podobně jako Apple se svou Siri a Amazon s Alexou).
Když tedy svou škodovku oslovíte „Okay, Lauro“, nastraží uši, co od ní budete chtít. Zahájí například navigaci k určenému cíli, vyhledá oblíbenou hudbu, vytočí vám číslo na telefonu nebo si nechá nadiktovat SMS. Díky permanentnímu online připojení dokáže potřebná data najít i na internetu, průběžné updaty také budou postupně rozšiřovat její funkcionalitu a schopnost komunikace, abyste s ní mohli vést i jednoduchý rozhovor.
Digitální osobní asistentku Lauru zatím můžete najít u nejnovějších kompaktních modelů Scala a Kamiq a pouze u nejvyššího infotainmentu Amundsen (mluvit na ni můžete česky, anglicky, německy, francouzsky, španělsky či italsky), ale brzy se rozšíří i do dalších modelů. Budoucnost tak podle všeho skutečně patří hlasovému ovládání: „Okay, Lauro! Nastartuj a odvez mě domů.“