Článek
To ticho! U sportovních aut čekáte pořádně hlučný motor, gradující řev, ze kterého vám běhá mráz po zádech. Jenže Octavia RS iV po rozjetí jen zarytě mlčí (a na hranici slyšitelnosti trochu bzučí). Tohle je totiž poprvé, co Škoda svůj nejrychlejší model nabízí i s moderním plug-in hybridním pohonem. Má výkon stejných 245 koní jako benzin, ale získává je spoluprací benzinové 1,4 TSI (150 koní) a elektromotoru (115 koní) – ty společně přes dvouspojkovou převodovku DSG pohánějí přední kola.
Výsledkem je, že při klidném tempu můžete jezdit pohodlně a neslyšně na elektřinu, a to až 60 kilometrů rychlostí do 140 km/h. Perfektní řešení pro nenápadnou plavbu zacpanými centry měst, kterým se v dnešní době prostě nevyhneme. Za hranicí obce však doporučuji zmáčknout tlačítko Sport, které Octavii RS iV radikálně změní…
Plug-in hybridní RS – proč vlastně existuje?
Sportovní auta se svými silnými motory jsou pro automobilku velkou emisní zátěží a pro zákazníky začínají být drahá – v západní Evropě jsou totiž výkonné modely zatížené dodatečnou daní státu. Plug-in hybridy mají naopak (papírové) emise úžasně nízké, od některých daní jsou oproštěny a jejich nákup je mnohdy dokonce dotován. Plug-in hybridní pohon navíc přináší lacinější provoz a řadu dalších praktických výhod (v Česku třeba nemusíte kupovat dálniční známku a leckde parkujete zdarma).
S naštvaným zavrčením (dokreslovaným elektronikou) naskočí benzinový motor, přiostří se reakce na plyn, volant vám ztěžkne v dlaních a celé auto působí napruženěji – stačí povel plynem a hned oddaně vyráží vpřed jako lovecký pes za kořistí. Ano, v přímce je o chlup pomalejší než klasický benzin, jenže stovka za 7,3 sekundy a maximální rychlost 225 km/h nezní vůbec líně! Díky elektrickému boostu máte navíc okamžitou reakci na plyn a v pružném zrychlení z 80 na 120 km/h ho dokonce o 2,2 sekundy předčí, takže RS iV působí dostatečně dravě.
V zatáčkách si všimnete citelně sportovnějšího naladění podvozku – kde Octavia plave, si hybridní RS zaklekne do tlumičů a drží se stopy. Můžete ho vést zcela přesně a s jistotou, díky progresivnímu řízení k tomu stačí jen úsporné pohyby předloktími, a ne až v ramenou. Posílené brzdy také odvádějí dobrou práci a dají se i přes spolupráci s rekuperujícím elektromotorem dobře dávkovat. S Octavií RS iV tak můžete zdolávat točité okresky velmi svižně a sebejistě…
Ale je otázka, jak moc se u toho pobavíte. Elektrická část pohonu totiž dodává svůj boost jen po omezenou dobu (10 sekund na plný plyn), pak už je to čistě na benzinovém motoru (který má jen 150 koní), takže ve skutečném světě RS iV prostě není stejně rychlé jako benzinové RS. Oproti němu je také těžší, což cítíte na přenosu hmoty i na brzdách, s autem musíte víc pracovat.
Totéž platí i pro pohon, který mimo sportovní režim nejeví žádné známky sportovního ducha a při jízdě na plný plyn občas dělá věci, které od něj nečekáte (nezareaguje na řazení pádly pod volantem nebo při brzdění úsporně zhasne motor), takže je těžké s ním navázat užší propojení, které z rychlé jízdy dělá skutečné potěšení.
Škoda Octavia RS iV tak není pravé sportovní auto. Berte ho spíše jako klasický hybrid (se všemi jeho výhodami i nevýhodami) vylepšený o vyšší výkon a vyšperkovaný o „výbavu“ RS – lepší podvozek, ostřejší řízení a výkonnější brzdy, sportovněji laděný exteriér a interiér se skvělými anatomickými sedadly a čalouněním Alcantarou. Celkem vzato je to vážně atraktivní balíček.
Hybridní Octavia RS iV navíc v zatáčkách úplně nezklame a uspokojí řidiče výrazně víc než běžná Octavia iV, na druhou stranu to není auto, se kterým byste cíleně vyrazili na zábavnou ostrou projížďku (což ostatně platí i pro dieselovou verzi RS TDI). Na to tu však naštěstí pořád máme benzinové RS…
Škoda aktuálně nabízí plug-i hybridní Octavii RS iV za stejných 939 900 Kč jako benzinovou verzi s DSG. Specialitou základní výbavy RS (a Scoutu) je nový středový airbag, který chrání posádku vpředu v případě nárazu, aby nedošlo ke vzájemnému kontaktu.