Hlavní obsah

Seznamte se s nejnovějším závodním KTM X-Bow GTX

Foto: KTM

Design KTM X-Bow GTX je jasně funkční, ale zároveň vypadá dobře. Bude i velmi kompaktní, což bude jeho velká výhoda

KTM o něm mluví jako o nejkrásnějším, nejpozoruhodnějším a nejvyspělejším závodním voze současnosti. Cílí s ním na ambiciózní amatéry, ale i profesionální závodní týmy. 530 koní a 1 048 kg jsou čísla, která vzbuzují vysoká očekávání! Přitom před třinácti lety si nikdo neuměl představit, že by výrobce terénních motocyklů přišel se silničním sportovním autem. Začátky však byly těžké...

Článek

Závodní vůz od KTM Sportcar GmbH je celý z karbonu, má unikátní a působivý design a jeho srdcem je přeplňovaný pětiválec od Audi. Je to výsledek úzké spolupráce mezi specialisty na aerodynamiku a techniky u vývojového partnera Reiter Engineering, která přináší „dechberoucí, aerodynamicky perfektní a technologicky revoluční vůz s průkopnickým bezpečnostním konceptem, který se hodí nejen k volnému ježdění na okruhu, ale i k profesionálním závodům“. Alespoň takhle to říká automobilka.

Těžké začátky

Živě si vzpomínám, jak jsem KTM X-Box řídil poprvé, byť už je to dlouhých dvanáct let. Bylo to na okruhu Varano někde uprostřed Itálie a X-Bow mi přišlo poněkud vyměklé. Rozhodně nejelo tak, jak vypadalo. Brzdy byly sice perfektní a aerodynamika slibovala neuvěřitelné, ale podvozek byl nastaven na snad až příliš bezpečnou nedotáčivost, přeplňovanému motoru chybělo nasazení, projev i koně. I převodovka byla zoufalá. Umím si představit lepší premiéru.

Foto: KTM

X-Bow mělo na začátku spoustu much, ale pozdější verze R už byla velmi povedená

Jenže o několik let později bylo všechno jinak. Přišla verze R a KTM do ní promítlo všechny připomínky zákazníků a poznatky získané na závodních tratích jak při jízdách pro veřejnost, tak ze svého značkového poháru X-Bow Battle. Na tohle si pamatuji taky, bylo to totiž úplně jiné auto. Neustálé zdokonalování a sbírání dat od zákazníků i vlastního továrního týmu přineslo ovoce.

Pak se objevily další závodní verze, a i když prodeje civilních modelů nesplnily očekávání a vidět X-Bow někde na okresce je malý svátek, tak v žádném případě nelze mluvit o neúspěchu. Naopak. Z X-Bow Battle je respektovaná série a verze GT4 je populární závodní nářadí, které v Česku provozuje třeba i stáj RTR projects.

Žhavá současnost

Aktuálně má KTM v nabídce čtyři provedení X-Bow, od silničního provedení GT přes ostřejší verze R a RR, vrcholem nabídky je pak závodní GT4.

Každé provedení je něčím specifické a má svoji konkrétní cílovou skupinu, ale všechny modely jsou extrémně povedené. Bez debat. Řídil jsem všechny s výjimkou GT4, ale tu zase vodili kamarádi závodníci. Silniční GT nemá stabilizaci ani ABS a působí dál hodně syrově, ale přitom se s ním žít dá. R je hračka pro všechny nadšené a ambiciózní řidiče, RR pak profesionální závodní nářadí. KTM má širokou nabídku doplňků a každá verze jde tedy vyšperkovat a vyladit podle vašeho přání a rozpočtu.

Závodní GT4 je pak podle všeho kapitolou sama pro sebe a umí pěkně zatápět konkurenci jak v krátkých, tak ve vytrvalostních závodech. Všichni chválí ovladatelnost a spolehlivost, dvě základní věci u závodních aut.

Auto z budoucnosti je KTM X-Bow GTX

Nový závodní model GTX používá stejně jako ostatní X-Bow monokok z uhlíkových vláken, ale kombinuje ho s bezpečnostní klecí, která je homologována podle předpisů FIA. „Náš nový vůz je nejen nádherný, ale udává také nové trendy ve všech směrech. Zejména pak v oblastech bezpečnosti, účinnosti a detailních technologických řešeních, kde vidíme opravdovou revoluci a to nejen co se týče designu a neuvěřitelné kvality výroby šasi z uhlíkových vláken,“ řekl Hubert Trunkenpolz, člen představenstva KTM.

Kombinace karbonového monokoku inspirovaného monoposty Formule 3, bezpečnostní klece FIA a závodní karbonové sedačky Recaro, která je vyvinuta dle nejpřísnějších kritérií Advanced Seat, dělá z GTX nepochybně jedno z nejbezpečnějších závodních aut současnosti.

Foto: KTM

GTX přináší unikátní řešení bezpečnosti i přístupu do kabiny

Ale nejde jen o bezpečnost. X-Bow GTX váží pouhých 1 048 kg a pohání ho 2,5litrový přeplňovaný pětiválec od Audi, který byl vyladěn na 530 koní a 650 Nm. Motor je spojen se sekvenční šestistupňovou převodovkou Holinger MF a zadní kola roztáčí samosvorný diferenciál. Zajímavé je, že X-Bow GTX je vybaven elektricky ovládanou řadicí pákou, což je stejné řešení, jako mají závodní prototypy v Le Mans.

X-Bow GTX je vybaven elektrickým posilovačem řízení, na rozdíl od hydraulického posilovače řízení X-Bow GT4, který kromě úspory hmotnosti nabídne nejméně tři různé varianty nastavení podle preferencí a potřeb řidiče. Jezdec pak může využít i široké možnosti nastavení třícestných tlumičů Sachs, stejně jako výšky na přední a zadní nápravě nebo stavitelných stabilizátorů. Pokud jde o brzdy, X-Bow GTX má šestipístkové brzdové třmeny na předních discích o průměru 378 mm a čtyřpístkové třmeny na zadních discích o průměru 355 mm.

Zatímco GT4 má kabinu zakrytou „plexisklovou“ bublinou, což bylo častým terčem kritiky závodníků kvůli přehřívajícímu se kokpitu a obtížnému nastupování, tak GTX má zajímavé řešení s karbonovou střechou a dveřmi, kdy se ale dá celek odklopit stejně jako u GT4. Bližší pohled také odhalí, že X-Bow GTX nemá žádná boční zrcátka, místo toho využívá dvě zpětné kamery.

A ještě jedna zajímavost. GTX má palivovou nádrž na 120 litrů, což by se mohlo hodit hlavně při vytrvalostních závodech.

Víc toho o GTX zatím zveřejněno nebylo, ale nakonec si nechávám ještě jeden hodně důležitý údaj, a sice cenu. Ta začíná na 230 000 euro bez daně, tedy cca 6,3 milionu korun. Objeví se nějaký i v Česku? Byl bych hodně překvapený, kdyby se to nestalo! Ale ještě víc by mě zklamalo, když z něj KTM neudělá i auto na normální silnice…

Související témata:
Načítám