Článek
Závodní vůz od KTM Sportcar GmbH je celý z karbonu, má unikátní a působivý design a jeho srdcem je přeplňovaný pětiválec od Audi. Je to výsledek úzké spolupráce mezi specialisty na aerodynamiku a techniky u vývojového partnera Reiter Engineering, která přináší „dechberoucí, aerodynamicky perfektní a technologicky revoluční vůz s průkopnickým bezpečnostním konceptem, který se hodí nejen k volnému ježdění na okruhu, ale i k profesionálním závodům“. Alespoň takhle to říká automobilka.
Těžké začátky
Živě si vzpomínám, jak jsem KTM X-Box řídil poprvé, byť už je to dlouhých dvanáct let. Bylo to na okruhu Varano někde uprostřed Itálie a X-Bow mi přišlo poněkud vyměklé. Rozhodně nejelo tak, jak vypadalo. Brzdy byly sice perfektní a aerodynamika slibovala neuvěřitelné, ale podvozek byl nastaven na snad až příliš bezpečnou nedotáčivost, přeplňovanému motoru chybělo nasazení, projev i koně. I převodovka byla zoufalá. Umím si představit lepší premiéru.
Jenže o několik let později bylo všechno jinak. Přišla verze R a KTM do ní promítlo všechny připomínky zákazníků a poznatky získané na závodních tratích jak při jízdách pro veřejnost, tak ze svého značkového poháru X-Bow Battle. Na tohle si pamatuji taky, bylo to totiž úplně jiné auto. Neustálé zdokonalování a sbírání dat od zákazníků i vlastního továrního týmu přineslo ovoce.
Pak se objevily další závodní verze, a i když prodeje civilních modelů nesplnily očekávání a vidět X-Bow někde na okresce je malý svátek, tak v žádném případě nelze mluvit o neúspěchu. Naopak. Z X-Bow Battle je respektovaná série a verze GT4 je populární závodní nářadí, které v Česku provozuje třeba i stáj RTR projects.
Žhavá současnost
Aktuálně má KTM v nabídce čtyři provedení X-Bow, od silničního provedení GT přes ostřejší verze R a RR, vrcholem nabídky je pak závodní GT4.
Každé provedení je něčím specifické a má svoji konkrétní cílovou skupinu, ale všechny modely jsou extrémně povedené. Bez debat. Řídil jsem všechny s výjimkou GT4, ale tu zase vodili kamarádi závodníci. Silniční GT nemá stabilizaci ani ABS a působí dál hodně syrově, ale přitom se s ním žít dá. R je hračka pro všechny nadšené a ambiciózní řidiče, RR pak profesionální závodní nářadí. KTM má širokou nabídku doplňků a každá verze jde tedy vyšperkovat a vyladit podle vašeho přání a rozpočtu.
Závodní GT4 je pak podle všeho kapitolou sama pro sebe a umí pěkně zatápět konkurenci jak v krátkých, tak ve vytrvalostních závodech. Všichni chválí ovladatelnost a spolehlivost, dvě základní věci u závodních aut.
Auto z budoucnosti je KTM X-Bow GTX
Nový závodní model GTX používá stejně jako ostatní X-Bow monokok z uhlíkových vláken, ale kombinuje ho s bezpečnostní klecí, která je homologována podle předpisů FIA. „Náš nový vůz je nejen nádherný, ale udává také nové trendy ve všech směrech. Zejména pak v oblastech bezpečnosti, účinnosti a detailních technologických řešeních, kde vidíme opravdovou revoluci a to nejen co se týče designu a neuvěřitelné kvality výroby šasi z uhlíkových vláken,“ řekl Hubert Trunkenpolz, člen představenstva KTM.
Kombinace karbonového monokoku inspirovaného monoposty Formule 3, bezpečnostní klece FIA a závodní karbonové sedačky Recaro, která je vyvinuta dle nejpřísnějších kritérií Advanced Seat, dělá z GTX nepochybně jedno z nejbezpečnějších závodních aut současnosti.
Ale nejde jen o bezpečnost. X-Bow GTX váží pouhých 1 048 kg a pohání ho 2,5litrový přeplňovaný pětiválec od Audi, který byl vyladěn na 530 koní a 650 Nm. Motor je spojen se sekvenční šestistupňovou převodovkou Holinger MF a zadní kola roztáčí samosvorný diferenciál. Zajímavé je, že X-Bow GTX je vybaven elektricky ovládanou řadicí pákou, což je stejné řešení, jako mají závodní prototypy v Le Mans.
X-Bow GTX je vybaven elektrickým posilovačem řízení, na rozdíl od hydraulického posilovače řízení X-Bow GT4, který kromě úspory hmotnosti nabídne nejméně tři různé varianty nastavení podle preferencí a potřeb řidiče. Jezdec pak může využít i široké možnosti nastavení třícestných tlumičů Sachs, stejně jako výšky na přední a zadní nápravě nebo stavitelných stabilizátorů. Pokud jde o brzdy, X-Bow GTX má šestipístkové brzdové třmeny na předních discích o průměru 378 mm a čtyřpístkové třmeny na zadních discích o průměru 355 mm.
Zatímco GT4 má kabinu zakrytou „plexisklovou“ bublinou, což bylo častým terčem kritiky závodníků kvůli přehřívajícímu se kokpitu a obtížnému nastupování, tak GTX má zajímavé řešení s karbonovou střechou a dveřmi, kdy se ale dá celek odklopit stejně jako u GT4. Bližší pohled také odhalí, že X-Bow GTX nemá žádná boční zrcátka, místo toho využívá dvě zpětné kamery.
A ještě jedna zajímavost. GTX má palivovou nádrž na 120 litrů, což by se mohlo hodit hlavně při vytrvalostních závodech.
Víc toho o GTX zatím zveřejněno nebylo, ale nakonec si nechávám ještě jeden hodně důležitý údaj, a sice cenu. Ta začíná na 230 000 euro bez daně, tedy cca 6,3 milionu korun. Objeví se nějaký i v Česku? Byl bych hodně překvapený, kdyby se to nestalo! Ale ještě víc by mě zklamalo, když z něj KTM neudělá i auto na normální silnice…