Článek
Zatímco někteří šoféři na dálnici doslova bydlí, pro mnohé motoristy jsou naše vysokorychlostní komunikace zapovězeným prostorem. U někoho kvůli strachu, u jiného kvůli poplatkům.
Připomeneme, že nejlevnější desetidenní dálniční známka pro Česko vyjde na 310 Kč, respektive na polovinu (155 Kč) pro ekologická vozidla (pohon CNG, biometan) a 0 Kč pro veterány, vozidla přepravující vybrané osoby, elektromobily a hybridy s toxicitou do 50 g CO2 na kilometr, vybavené registrační značkou EL nebo registrované v systému.
Málokdo chce za jednu cestu po dálnici utratit přes tři stovky, a ne každý vlastní vůz osvobozený od poplatku, proto Evropská unie odhlasovala zavedení jednodenní dálniční známky pro členské státy.
Ministerstvo dopravy České republiky momentálně pracuje na zavedení této evropské směrnice do tuzemského právního řádu, ovšem klíčová pak bude přijatá verze zákona. Do té doby sice nelze datum zavedení jednodenní dálniční známky oficiálně stanovit, nicméně směrnice má být převedena k 25. 3. 2024.
Neznamená to ovšem, že od stejného data bude jednodenní viněta k mání. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl serveru Aktuálně.cz, že zavedení do praxe vidí až na rok 2026.
Jaká bude cena jednodenní dálniční známky?
Podle evropských předpisů nesmí přesáhnout cena jednodenní dálniční známky devět procent ceny ročního poplatku. Bude tedy záležet, jakou cenu bude mít v době zavedení jednodenních známek ta roční.
Pokud by v době zavedení stála roční viněta stále 1 500 Kč, vyšla by jednodenní známka na nejvýše 135 Kč. Předpokladem ovšem je, že dálnice v příštích letech, tedy od 2024 a dále, zdraží, což Kupka v několika svých prohlášeních předeslal.
Za předpokladu roční ceny známky 1 700 Kč by se ta jednodenní prodávala za maximálně 153 Kč. Kdyby roční vyšla na 1 800 Kč, stála by denní až 162 Kč. Pakliže by cena za roční vinětu dosáhla 2 000 Kč, suma zaplacená motoristou za denní známku by byla nejvýše 180 Kč.
Podle výkladu evropské směrnice je nejzazší termín počátku prodeje jednodenních známek k 25. březnu 2030 (režim výběru poplatků), nicméně podle Kupky bude Česko ladit termíny dle domluvy s okolními zeměmi. Rok 2026 by tedy mohl být reálný.