Hlavní obsah

Čeští borci postavili ultimativní expediční dům na kolech bez kompromisů. Uvnitř vám nebude vůbec nic chybět

Foto: VejnyWood

O podobných projektech se obvykle dočítáme ze zahraničí, ovšem nyní vytáhli svůj mega trumf borci z Jičína. Postavili totiž soběstačnou luxusní osmikolku, která zvládne zdolat jak nástrahy Dakaru, tak nápor lidí na rodinném výletu kamsi do neznáma. Uvnitř vám navíc nebude chybět zhola nic.

Článek

Tenhle Mercedes-Benz Arocs 8 × 8 není dílem zahraniční společnosti zabývající se přestavbou aut, nýbrž výtvorem šikovných borců (a jedné borky – Lenky) z Jičína ze společnosti VejnyWood.

Foto: VejnyWood

Jičíňáci už mají něco za sebou, ale tahle osmikolka je vážně majstrštyk.

Firma má na kontě řadu různých vozítek, vloni se u nás o mediální rozruch postaral její Mercedes-Benz Actros se spalovací toaletou. Jenže tahle osmikolka, to je trochu jiná liga.

Už od začátku byl 9,5 metru dlouhý podvozek Arocs pořízen pro účely stavby expedičního speciálu. Základ modelu tak tvoří 12,8litrový řadový šestiválec o výkonu 530 koní a točivém momentu 2 600 Nm, jejž na všech osm kol posílá šestnáctirychlostní manuál.

Foto: VejnyWood

Srdcem vozu je vznětový šestiválec 12,8 litru o výkonu 530 koní.

Na nápravách (jednomontáže) jsou umístěná 20palcová kola s poloautomatickým systémem regulace tlaku vzduchu v pneumatikách. A pokud jde o palivové nádrže, tak díky základní 260litrové a přídavné 320litrové speciál dojede na jedno natankování hodně, ale hodně daleko (jen ten účet na pumpě pak…).

Kabinu ještě chrání ochranný rám, na cestu svítí LED rampa, praktické věci pojmou venkovní úložné schránky, malér s pneumatikou pomůže zachránit nosič rezervních kol a zadní sklopná plošina zase vyveze a sveze čtyřkolku (quadbike) pro rychlé průzkumy či kratší cesty.

Foto: VejnyWood

Zvenčí vůz působí vcelku obyčejně, ovšem uvnitř…

Samotnou holou nástavbu (box ze sendvičových panelů) o rozměrech 7,5 × 2,5 × 2,2 metru si vlastník vozu pořešil po vlastní ose, ovšem ta největší kouzla se děla až za dveřmi dílen VejnyWood.

Pro velkou rodinu

Na výlet s obytným Arocsem může vyrazit dohromady 8 cestovatelů (4 v kabině, 4 v nástavbě), avšak přespat celkem 9, protože dvě lůžka jsou v hlavní ložnici, dvě spouštěcí nad salonem, dvě až tři osoby pojme gauč v salonu a dva lidé se vejdou do kabiny.

Naftový záchod a centrální lux

V interiéru s využitelnou výškou dva metry použili vestavbáři lehké kvalitní materiály, například odlehčenou překližku dekorovanou bambusem. To pomáhá utvářet luxusní dojem zejména v prostorném salonu, kde má své místo kromě homologovaného sezení gauč, stolek i televizor.

Kuchyňská pracovní deska byla ručně vyrobena z umělého kamene krion, který je odolný a snadno se udržuje. Nechybí ani indukční varná deska, kombinovaná trouba, digestoř, kompresorová lednice s mrazákem o celkovém objemu 300 l, kávovar či pračka se sušičkou.

Foto: VejnyWood

V kuchyni najdete materiál jménem krion, což je umělý kámen.

Koupelna vás přivítá útulnou sprchovou kabinkou, umyvadlem z krionu a vlastní naftovou spalovací toaletou. Ano, spalovací. Jak funguje? Vykonáte potřebu do sáčku umístěného v míse a obsah následně propadne do spalovací komory, kde se díky žehu promění v pár gramů popela.

Nádrže na čistou vodu pojmou celkem 1 500 litrů kapaliny, odpadní nádrž má objem asi 500 litrů. Voda je filtrovaná, šedá vypouštěná elektricky, nicméně v případě poruchy je připraveno záložní čerpadlo s manuálním přemostěním (bypassem).

Foto: VejnyWood

Na dobrou noc si můžete pustit chytrý televizor.

Uzavíratelná ložnice hostí hlavní lůžko o rozměrech 150 × 200 cm i televizor na výklopném držáku. Dobře, možná vám tu přece jen bude chybět playstation, ale na ten se v rozpočtu takového projektu „drobné“ asi najdou.

Telekomunikační stránku věci zajišťují prvky typu satelitní internet, router pro 5G připojení, komunikátor spojující kabinu a nástavbu (řidič může komandovat posádku vzadu) nebo dvouokruhový kamerový systém. Jeden couvací a druhý bezpečnostní. Přece jen chcete vidět, jestli se kolem vašeho takřka 10metrového mazlíka (nebo v něm) nemotají nějací chuligáni.

Foto: VejnyWood

Interiér osvěcují stmívatelné LED svítilny.

Naprostou peckou uvnitř není klimatizace, nýbrž centrální vysavač. Jeho hadice navíc dosáhne od ložnice přes salon až po kabinu řidiče. Chápejte, že se bavíme o plnohodnotném bydlení na kolech, kde nepořádek není žádoucí.

Tepelný komfort zajišťuje kombinované topidlo s ohřevem vody, které kdyby náhodou vypadlo, tak jej zastoupí záložní nezávislé topení Eberspächer a záložní elektrický bojler Elgena.

Foto: VejnyWood

Gauč jde proměnit na lůžko pro 2 až 3 osoby.

A konečně energetika i elektroinstalace. Celý cirkus táhne LiFePO4 akumulátor s kapacitou 13,5 kWh (to je pro příklad kapacita baterek prvních generací moderních plug-in hybridů), který nabíjejí jak soláry o výkonu 2 000 Wp, tak alternátor. Elektrosystém pak monitoruje a přes dotykový displej řídí panel značky Cerbo. Ten umí díky vestavěným senzorům rovněž detekovat nebezpečné plyny.

Pro rodinu i na Dakar

Vnitřní vybavení nebylo pochopitelně umístěno „halabala“, protože naprosto každá věc, spotřebič nebo prvek mají svoje místo. A všechno na míru. Pořadače příborů, hrnců, nádobí, magnety na sklenice a hrnky, ale také držáky na mobily, ovladače nebo odpadkové koše určené na tříděný odpad.

Foto: VejnyWood

Všechno, co uvnitř je, má nějaký smysl.

Konstruktéři vestavby mysleli i na botník, prostor pro kabáty, přidali vysoušeč mokré obuvi, organizéry na toaletní papír, věšáky na ručníky… Pokaždé s cílem, aby vše bylo po ruce.

Celkově shrnuto, expediční Mercedes-Benz Arocs 8 × 8 od VejnyWood je soběstačným domovem na kolech bez kompromisů, s nímž můžete cestovat klidně do Mongolska, na Aljašku, do pekla (Indie) nebo třeba do Afriky.

Někteří z vás Arocs možná poznávají, protože stihl ještě bez vnitřní výbavy odjet Dakar 2024 jakožto doprovodný vůz. A přesně pro tento sekundární účel byl také stavěn, nicméně primárním posláním čtyřnápravového speciálu od Jičíňáků je být obytným vozem pro soukromé cesty.

Je tedy nanejvýš jasné, že stavba takového kolosu stála stovky hodin práce a miliony korun k tomu (přesná suma nebyla zveřejněna). Doufejme tak, že si šťastný vlastník expedičního vozidla bude moci prakticky kdekoli na naší planetě říct: Ale je tady krásně…

Načítám