Článek
Tyto informace se postupně objevily v úplně každém článku o RVM by Jawa, takže kdo už je zná, nechť následující odstavec klidně přeskočí, nicméně ne nadarmo se říká, že je opakování matka moudrosti. Takže tedy znovu, abychom předešli případným nesrovnalostem.
Naše ryze česká značka Jawa měla léta letoucí jednoho dealera v jihoamerické Argentině. Jde o společnost RVM (Roberto Vicente Martinez), která do svého portfolia postupně zařadila celou řadu v Číně vyráběných motorek pod vlastní značkou (reálný výrobce je čínská společnost Tibet New Summit Motor Co.). No a protože mezi Jawou a panem Martinezem pořád panují dobré vztahy a protože se motorky v Týnci líbily, rozhodla se Jawa, že je chce taky na náš trh. Motorky RVM tak z Číny putují přímo k nám, vylepšené o pár prvků a plnící evropskou emisní normu Euro 5. A protože má Jawa v tomhle příběhu pozici pouze importéra, tak se tu motorky neprodávají jako Jawa – je to RVM by Jawa.
První model vzešlý z téhle spolupráce, cestovní enduro, které se jmenuje prostě jen RVM 500, se ukázal loni v srpnu, zářijový test si potom můžete přečíst zde. Tři měsíce zpátky jsem potom dostal z Jawy zajímavou informaci: „Nové RVM už se chystá, tentokrát jako Scrambler!“ Takže hurá do Týnce.
Spousta muziky za rozpočtovou cenu
Už u testu cestovní verze, která se Scramblerem sdílí techniku, jsem psal, že rozhodně nejde o žádné šidítko, a pro Scrambler to platí ještě o kus víc. Jak jsem začal chodit kolem motorky, nenarazil jsem snad na jediný kus, kterému bych mohl něco vytýkat stran zpracování. I takové drobnosti, jako je páčka zadní brzdy nebo řadička, jsou velmi precizně provedené. Kolem dokola pak nacházím dokonce i kvalitní značkové komponenty. Jsou tu obrácené vidlice a zadní centrální tlumič KYB, brzdy Nissin se dvěma kotouči vpředu, obutí Pirelli, do toho bezdušové vyplétané ráfky a coby zlatý hřeb dokonce i jednostranná kyvná vidlice – to opravdu nejsou prvky, které byste běžně našli na rozpočtové motorce.
Navíc to všechno velmi fešně vypadá. Přesně tenhle styl neo-retro scramblerů aktuálně frčí a RVM je na pohled prostě pěkná motorka. Nese náznaky dob minulých, přesto ale nijak neskrývá, že se v jejím kulatém světle nachází LED osvětlení a nad ním i digitální přístrojová deska. Pro detail v podobě hnědého sedla mám pak já osobně trochu slabost, takže za mě dobré.
Svoji obchůzku kolem motorky zakončíme u samotného srdce – tedy motoru. Ti pozornější už určitě vědí, že se jedná o řadovou dvouválcovou pětistovku. Konkrétně jde o motor z dílen čínského výrobce Loncin, jenž si konstrukci motoru „vypůjčil“ (ty uvozovky mají být ještě větší, než jsou) od japonské Hondy. Ve Scrambleru má motor 31,5 kW a 40,5 Nm – jsou to prakticky stejné hodnoty jako u cestovního endura, jen u Scrambleru je z nějakého důvodu uvedeno o 1 kW méně. Pocitově mi ale motor přišel naprosto shodný.
Na nedělní projížďky jako dělaný
Motor naskakuje na stisk tlačítka s tlumeným dusotem, linoucím se z dvou krátkých výfuků. Přehazuji nohu přes hnědé sedlo a pozice je až obdivuhodně komfortní a uvolněná. Měkké sedlo je celkem nízko, takže pocitově zapadnu hodně „do motorky“. Nohy nemám na stupačky nijak zvlášť zalomené a vysoká řídítka jsou standardně přikloněna dost ke mně, takže na nich rukama spočívám zcela volně. Scrambler sice není prvoplánově cestovní, ale troufám si tvrdit, že by se v jeho sedle dalo absolvovat několik hodin v kuse bez většího bolení.
Stejně pohodově každopádně působí i zbytek motorky. Tlumení není přehnaně tuhé, ale na druhou stranu ani žvýkačkově měkké, s motorkou se snadno manipuluje, jednoduše a přirozeně se ovládá a brzdy mají silný účinek, ovšem bez přehnaně radikálního zákusu, který by vyděsil začátečníky nebo sváteční výletníky.
Pak je tu samozřejmě motor – dvouválec má příjemný zvuk a jeho nejlepší pole působnosti se nachází v nízkém a středním spektru otáček, kde nabídne spoustu točivého momentu a pěkně silně táhne. Točit ho „do smrti“ určitě nemá smysl, ale to by se k povaze scrambleru vlastně ani nehodilo. Tahle motorka chce jezdit pohodově a pohodlně, pořád ale agilně, a když se nebudete snažit nahánět supersporty na Dubé, tak klidně i svižně. A když na to přijde, ráda si udělá i nějaký ten drobný výlet do terénu. Úplně bych ji tu netrápil, ale kryt pod motorem se tváří celkem bytelně, tlumiče mají stejný zdvih jako sourozenecké cestovní enduro a pneumatiky s hrubým vzorkem leccos poberou.
Krátké svezení na Scrambleru ve mně tedy zanechalo veskrze pozitivní dojem. Jasně, můžete poukazovat na její „rozlítaný“ rodokmen a namítat, že je to Jawa-nejawa a že je pořád z Číny. Ale pokud si tenhle rozporuplný původ odmyslíte a zaměříte se čistě na samotnou motorku, na její techniku a na to, jak se na ní jezdí, dostanete hrozně fajnový, příjemně sladěný a pohodový stroj.
V přemýšlení nad tím, jak na RVM Scrambler 500 by Jawa vlastně nahlížet, vám navíc může pomoci cena. Za Scrambler totiž dáte 165 850 českých korun. Což je za solidně vybavenou pětistovku moderního „neo-scrambler“ stylu velmi sympatická částka.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový dvouválec, vodní chlazení, 4 ventily na válec, vstřikování |
Objem | 471 cm3 |
Výkon | 43 koní (31,5 kW) při 8 500 ot./min. |
Točivý moment | 40,5 Nm při 7 000 ot./min. |
Spojka | v olejové lázni, ovládání lankem |
Převodovka | šestistupňová |
Finální převod | řetěz |
Přední zavěšení | obrácená teleskopická vidlice, zdvih 195 mm |
Zadní zavěšení | centrální tlumič, nastavitelné předpětí, zdvih 85 mm |
Rozměry pneumatik | 110/80 R18 vpředu, 160/60 R17 vzadu |
Přední brzdy | 2×298 mm kotouče, dvoupístové brzdiče, vypínatelné ABS |
Zadní brzdy | 240 mm kotouč, jednopístový brzdič, vypínatelné ABS |
Pohotovostní hmotnost | 194 kilogramů |
Objem nádrže | 18 litrů |
Rozvor | 1 440 mm |
Výška sedla | 805 mm |
Testovací jezdec má na sobě | |
---|---|
Přilba | LS2 Challenger C Solid Carbon |
Rukavice | Five Sportcity |
Kevlarová košile | Trilobite 1971 Timber 2.0 |
Kalhoty | Dainese Bonneville |
Boty | MBW Poco |