Hlavní obsah

RVM Scrambler 500 by Jawa – Motorka fajn, ale co rodokmen?

Foto: Lukáš Volšický

Asi bychom na českém trhu jen těžko hledali motorku, která má na trhu komplikovanější výchozí pozici. Celá „značka“, potažmo „divize“ nebo jakkoliv chcete RVM by Jawa nazývat, vzbuzuje stále velkou spoustu otazníků, a to i u druhého modelu – nedávno představeného Scrambleru. A jakkoliv mohou zájemci o motorku kvůli roztodivnému „rodokmenu“ znejistět, ta podstatná věc – tedy motorka samotná – je vlastně velmi dobrá.

Článek

Tyto informace se postupně objevily v úplně každém článku o RVM by Jawa, takže kdo už je zná, nechť následující odstavec klidně přeskočí, nicméně ne nadarmo se říká, že je opakování matka moudrosti. Takže tedy znovu, abychom předešli případným nesrovnalostem.

Naše ryze česká značka Jawa měla léta letoucí jednoho dealera v jihoamerické Argentině. Jde o společnost RVM (Roberto Vicente Martinez), která do svého portfolia postupně zařadila celou řadu v Číně vyráběných motorek pod vlastní značkou (reálný výrobce je čínská společnost Tibet New Summit Motor Co.). No a protože mezi Jawou a panem Martinezem pořád panují dobré vztahy a protože se motorky v Týnci líbily, rozhodla se Jawa, že je chce taky na náš trh. Motorky RVM tak z Číny putují přímo k nám, vylepšené o pár prvků a plnící evropskou emisní normu Euro 5. A protože má Jawa v tomhle příběhu pozici pouze importéra, tak se tu motorky neprodávají jako Jawa – je to RVM by Jawa.

Foto: Lukáš Volšický

Nápis Jawa na nádrži může vzbuzovat rozporuplné reakce, faktem ale je, že tuhle motorku Jawa nepodepisuje jako svoji

První model vzešlý z téhle spolupráce, cestovní enduro, které se jmenuje prostě jen RVM 500, se ukázal loni v srpnu, zářijový test si potom můžete přečíst zde. Tři měsíce zpátky jsem potom dostal z Jawy zajímavou informaci: „Nové RVM už se chystá, tentokrát jako Scrambler!“ Takže hurá do Týnce.

Spousta muziky za rozpočtovou cenu

Už u testu cestovní verze, která se Scramblerem sdílí techniku, jsem psal, že rozhodně nejde o žádné šidítko, a pro Scrambler to platí ještě o kus víc. Jak jsem začal chodit kolem motorky, nenarazil jsem snad na jediný kus, kterému bych mohl něco vytýkat stran zpracování. I takové drobnosti, jako je páčka zadní brzdy nebo řadička, jsou velmi precizně provedené. Kolem dokola pak nacházím dokonce i kvalitní značkové komponenty. Jsou tu obrácené vidlice a zadní centrální tlumič KYB, brzdy Nissin se dvěma kotouči vpředu, obutí Pirelli, do toho bezdušové vyplétané ráfky a coby zlatý hřeb dokonce i jednostranná kyvná vidlice – to opravdu nejsou prvky, které byste běžně našli na rozpočtové motorce.

Foto: Lukáš Volšický

Letmo zavěšené zadní kolo je ten prvek, který nadělá nejvíc parády ze všech

Navíc to všechno velmi fešně vypadá. Přesně tenhle styl neo-retro scramblerů aktuálně frčí a RVM je na pohled prostě pěkná motorka. Nese náznaky dob minulých, přesto ale nijak neskrývá, že se v jejím kulatém světle nachází LED osvětlení a nad ním i digitální přístrojová deska. Pro detail v podobě hnědého sedla mám pak já osobně trochu slabost, takže za mě dobré.

Foto: Lukáš Volšický

Úsměvnou zajímavostí je nápis „Colove“ uvnitř světlometu. Jako Colove se totiž motorka prodává na některých trzích

Svoji obchůzku kolem motorky zakončíme u samotného srdce – tedy motoru. Ti pozornější už určitě vědí, že se jedná o řadovou dvouválcovou pětistovku. Konkrétně jde o motor z dílen čínského výrobce Loncin, jenž si konstrukci motoru „vypůjčil“ (ty uvozovky mají být ještě větší, než jsou) od japonské Hondy. Ve Scrambleru má motor 31,5 kW a 40,5 Nm – jsou to prakticky stejné hodnoty jako u cestovního endura, jen u Scrambleru je z nějakého důvodu uvedeno o 1 kW méně. Pocitově mi ale motor přišel naprosto shodný.

Na nedělní projížďky jako dělaný

Motor naskakuje na stisk tlačítka s tlumeným dusotem, linoucím se z dvou krátkých výfuků. Přehazuji nohu přes hnědé sedlo a pozice je až obdivuhodně komfortní a uvolněná. Měkké sedlo je celkem nízko, takže pocitově zapadnu hodně „do motorky“. Nohy nemám na stupačky nijak zvlášť zalomené a vysoká řídítka jsou standardně přikloněna dost ke mně, takže na nich rukama spočívám zcela volně. Scrambler sice není prvoplánově cestovní, ale troufám si tvrdit, že by se v jeho sedle dalo absolvovat několik hodin v kuse bez většího bolení.

Foto: Lukáš Volšický

Pozice za řídítky sama o sobě navodí značnou část jízdního pohodlí

Stejně pohodově každopádně působí i zbytek motorky. Tlumení není přehnaně tuhé, ale na druhou stranu ani žvýkačkově měkké, s motorkou se snadno manipuluje, jednoduše a přirozeně se ovládá a brzdy mají silný účinek, ovšem bez přehnaně radikálního zákusu, který by vyděsil začátečníky nebo sváteční výletníky.

Pak je tu samozřejmě motor – dvouválec má příjemný zvuk a jeho nejlepší pole působnosti se nachází v nízkém a středním spektru otáček, kde nabídne spoustu točivého momentu a pěkně silně táhne. Točit ho „do smrti“ určitě nemá smysl, ale to by se k povaze scrambleru vlastně ani nehodilo. Tahle motorka chce jezdit pohodově a pohodlně, pořád ale agilně, a když se nebudete snažit nahánět supersporty na Dubé, tak klidně i svižně. A když na to přijde, ráda si udělá i nějaký ten drobný výlet do terénu. Úplně bych ji tu netrápil, ale kryt pod motorem se tváří celkem bytelně, tlumiče mají stejný zdvih jako sourozenecké cestovní enduro a pneumatiky s hrubým vzorkem leccos poberou.

Foto: Lukáš Volšický

Nový Scrambler od RVM je sympaticky univerzální, nezáludný a snadno ovladatelný

Krátké svezení na Scrambleru ve mně tedy zanechalo veskrze pozitivní dojem. Jasně, můžete poukazovat na její „rozlítaný“ rodokmen a namítat, že je to Jawa-nejawa a že je pořád z Číny. Ale pokud si tenhle rozporuplný původ odmyslíte a zaměříte se čistě na samotnou motorku, na její techniku a na to, jak se na ní jezdí, dostanete hrozně fajnový, příjemně sladěný a pohodový stroj.

V přemýšlení nad tím, jak na RVM Scrambler 500 by Jawa vlastně nahlížet, vám navíc může pomoci cena. Za Scrambler totiž dáte 165 850 českých korun. Což je za solidně vybavenou pětistovku moderního „neo-scrambler“ stylu velmi sympatická částka.

Technické údaje
Motorřadový dvouválec, vodní chlazení, 4 ventily na válec, vstřikování
Objem471 cm3
Výkon43 koní (31,5 kW) při 8 500 ot./min.
Točivý moment40,5 Nm při 7 000 ot./min.
Spojkav olejové lázni, ovládání lankem
Převodovkašestistupňová
Finální převodřetěz
Přední zavěšeníobrácená teleskopická vidlice, zdvih 195 mm
Zadní zavěšenícentrální tlumič, nastavitelné předpětí, zdvih 85 mm
Rozměry pneumatik110/80 R18 vpředu, 160/60 R17 vzadu
Přední brzdy2×298 mm kotouče, dvoupístové brzdiče, vypínatelné ABS
Zadní brzdy240 mm kotouč, jednopístový brzdič, vypínatelné ABS
Pohotovostní hmotnost194 kilogramů
Objem nádrže18 litrů
Rozvor1 440 mm
Výška sedla805 mm
Testovací jezdec má na sobě
PřilbaLS2 Challenger C Solid Carbon
RukaviceFive Sportcity
Kevlarová košileTrilobite 1971 Timber 2.0
KalhotyDainese Bonneville
BotyMBW Poco
Související témata:
RVM by Jawa
Scrambler
Načítám