Článek
Rostislav Prokop se narodil nedaleko Prostějova a vždy inklinoval k umění, což započalo v jeho dětství docházením na základní uměleckou školu, pokračovalo vystudováním střední umělecké školy a vyústilo v úspěšné získání titulu bakalář umění na Západočeské univerzitě v Plzni. Tři roky aktivně fotografoval, jenže pak se naplno obul do automobilového 3D designu.
Vzhledem ke spolupráci se Škodovkou nebo s českými městy se Rosťovi otevíraly nové možnosti realizace nápadů, přičemž mezi významná angažmá řadíme práci pro přední designové studio LP Performance nebo spoluzaložení české značky Wider Diffsplitt, která vyráběla jeho návrhy bodykitů a tuningových prvků pro různorodé prémiové vozy. Po pár letech se však talentovaný umělec odtrhl a nyní funguje pod vlastní značkou Prokop Design.
Mnoho jeho výtvorů tedy nakonec ožilo, takže předmětné vozy skutečné jezdí, a to rovněž u celebrit, úspěšných obchodníků nebo tajemných arabských šejků. Vybavíte si model 1969 Ford Mustang Mach 1 Black Mamba? Pokud ano, buďte si jistí, že jde o původní návrh z pera českého borce.
O minulosti, přítomnosti i budoucnosti jsme si s Rosťou Prokopem popovídali na následujících řádcích. Takže neváhejte a nahlédněte s námi do kuchyně šikovného virtuálního úpravce.
Rozhovor s Rostislavem Prokopem
Co bylo tím rozhodujícím faktorem, že jste pověsil objektiv na hřebík a naplno se obul do virtuální tvorby?
Těžká otázka. Už od malička jsem chtěl dělat auta, byl to můj dětský sen. Dnes tomu bude téměř 15 let, co jsem začal malovat autíčka pro jeden tuningový magazín, což vlastně zažehlo můj zápal.
Focení mě bavilo dlouho, přičemž dodnes onu fotografickou techniku ve virtuálním světě používám, aby moje výstupy působily jako reálné snímky. Jenže po vystudování střední školy nastal zlom a já se rozhodl věnovat veškeré úsilí právě 3D tvorbě. Moji práci ještě ovlivnila vysoká škola, která mě vlastně nasměrovala tam, kde jsem teď.
Na úvodním snímku máme značně vylepšeného Praktika. Je tohle směr, co vás baví? Tedy kreativnější úpravy a tuning?
Tyhle odvážnější kreace jsou pouze tvorbou do vlastního portfolia. Mým hlavním posláním jsou vizualizace pro zákazníky, kteří si svá auta chtějí nechat postavit. Musím se tedy zaměřovat na funkčnost, proto většinou přemodelovávám prvky z jiných vozů na jejich budoucí vozy. To mě baví, ale jsem značně omezen kreativitou, jelikož klient má většinou jasnou vizi o konečném výsledku.
Praktik a další nastřádané výtvory tvoří asi polovinu mé práce, přičemž na nich mohu upustit uzdu své kreativní fantazie. S mnohdy značně divokou vizí tak sám sebe ujistím, že ještě zvládnu vymyslet něco, co uchvátí svět.
Víme, že jste navrhl i několik škodovek, včetně divokého Karoqu nebo Fabie. Jaký vztah máte k našim českým vozům všeobecně?
Ano, pár škodovek jsem navrhnul, vždy šlo jen o šílené vize. Jsem však omezen materiály k modelování takových aut, postrádám zpravidla blueprinty (podrobné technické nákresy), které by mi umožnily vozy vytvarovat do posledního detailu.
Tuzemské automobily dělám jen kvůli českému publiku, ačkoli od něho schytávám převážně kritiku, většinou kvůli potenciální nefunkčnosti předmětných vozů na našich silnicích. Ale co, říká se, že špatná reklamní kampaň vlastně neexistuje, ne?
Jsem člověk, který miluje výkon motoru, jeho zvuk a eleganci. Chvíli jsem vlastnil Superb 3.6 V6 a ten mě naprosto uchvátil z hlediska designu, prostoru, síly a pohodlí. Až na spotřebu šlo o takřka dokonalý stroj. Vzhled nových škodovek je výjimečný, je vidět, jak se automobilka posouvá kupředu a nabízí šmrnc rovněž u modelů nižších tříd. Z toho mám radost.
Jak vlastně funguje proces, kdy se váš návrh stává reálným autem? Někdo vás osloví s nabídkou na koupi designu?
Většinou to funguje tak, že vozy z mého virtuálního portfolia osloví potenciálního zájemce a ten už se mnou, dost často s vlastní vizí, jedná napřímo. Jsou i tací, kteří rovnou odkoupí hotový design, který já pouze doladím do reálně zhotovitelné podoby.
Všechno stojí na preciznosti návrhu, chápejte, aby zakázkové auto šlo vyrobit, musím ho vymodelovat natolik přesně, aby vypadalo tak, jako by bylo trojrozměrně naskenované. Následuje závěrečná korekce, přičemž k samotnému zhmotnění finálních komponentů pomáhají CNC stroje nebo 3D tiskárny.
Tušíte, kolik vašich designů skutečně ožilo a brázdí světové cesty necesty?
Páni, těch už bude něco přes 100. Sám vyloženě vím o 20 až 30 kouscích, které se podařilo dovést do finálních podob. Všechno jezdí buď v USA, nebo ve Spojených arabských emirátech.
Jaké dílo považujete vy osobně za vaše mistrovské?
To je ještě těžší otázka. Cítím to tak, že se každé další auto snažím posouvat ještě dál a dál. Zabývám se hlavně americkými vozy a beru to vždy podle počtu oslovených lidí. Když vidím, že se dílo, ať už ve formě animace nebo renderu, dostane k více než pěti milionům uživatelů, tak ho považuji za úspěšné.
Druhým kritériem je počet sdílení. Obří dosah měly nadupané káry typu 1969 Pontiac GTO Judge Orange/Black Edition nebo Pontiac Firebird s Black Mamba kitem. Každý z modelů oslovil téměř 40 milionů diváků a jejich animace dosáhly 15 milionů zhlédnutí jen na Facebooku.
Věnujete se aktuálně ještě jiným projektům, případně na čem momentálně pracujete?
Ano. Momentálně pracuji na modelech lodí s tematikou Porsche a Lamborghini. Dalším kultem do mého životopisu je velká spolupráce s automobilkou Pagani, kde jsem se designérsky podílel na novém modelu. Mimochodem pro Pagani dělám ještě i vizualizace.
V mém pracovním záběru jsou také obrovské podniky jako Detroit Speed, Classics Daily a další firmy z Ameriky, které staví, renovují nebo upravují staré muscle káry. V poslední řadě navrhuji litá kola pro různé společnosti.
Máte vize nebo nějaké plány do budoucna?
Jasně. Chci vlastní tuningovou firmu, něco jako Mansory, Prior Design, Hamann a jiné. To už je jenom otázkou času a peněz samozřejmě. Bavily by mě i sportovní úpravy pro divize předních automobilek, třeba pro BMW M nebo Škoda Auto RS. Měl jsem se stěhovat do USA, kde bych měl lepší půdu pro realizaci svých snů, ale doma je doma. I tady se dá docela dobře pracovat, omezují mě jen přísnější homologační předpisy.
A nakonec, kde všude mohou zájemci vaši tvorbu sledovat/najít?
Začínal jsem na Youtube, byl jsem tam sice dlouho neaktivní, ale teď se pomalu vracím zpět. Jinak mám své on-line portfolio na serveru ArtStation, věnuji se hodně Instagramu a facebookové stránce, kam se snažím přidávat obsah téměř každý den.
Rostislav Prokop a jeho sny
Tak to byl Rostislav Prokop, mladý 25letý talent, jehož výtvory uchvátily nejednoho motoristického nadšence. Přidružená početná fanouškovská základna se stále rozrůstá, přičemž návrhář pružně reaguje také na trendy ve světě, kde momentálně frčí videohra Cyberpunk 2077, proto se můžeme pokochat například futuristickou Lancii Stratos, vytvořenou v obdobném stylu. Nelíbí se vám nová Corvette C8 s motorem uprostřed? I na takové lidi designér myslel a představil svoji verzi vybavenou osmiválcem uloženým vpředu.
V rámci specializace se Rosťa věnuje převážně americkým vozům, což ostatně můžete vidět na většině jeho snímků, nicméně nezapomíná ani na evropské modely včetně značek Škoda Auto, BMW, Toyota, Dacia nebo Audi.
Pokud vás příběh českého kreativce zaujal, mrkněte na jeho sociální sítě a nechte mu tam pár lajků, i taková podpora je v dnešní extrémně složité době velmi důležitá.