Článek
V ateliéru nedaleko Mnichova Hradiště jsem byl už několikrát, Škodovka si toto místo celkem pravidelně vybírá pro prezentaci svých nejžhavějších novinek. Často ještě tajných, pod embargem… Opravdu se mi už několikrát stalo, že jsem v Mnichově Hradišti úplně poprvé viděl novou škodovku – otevřel jsem dveře do ateliéru a tam stála třeba tehdy úplně nová trojková Octavia. Teď na mě za dveřmi číhalo ale trochu jiné překvapení.
Automobilové sochy
Na první – a možná i druhý pohled - tohle zavání trochu uměním, „automobilová socha“… Jak se mi škodováci snažili vysvětlit, je to něco jiného než klasická studie nebo modely, které známe z autosalonů. Automobilová socha má dřevěný základ, na něm je pak ještě vrstva pryskyřice, celé to opracuje CNC stroj a hle, máme automobilovou sochu!
V Mnichově Hradišti stály hned dvě. A přiznám se, že poněkud vzletné označení „automobilová socha“ bych si možná odpustil, pro mě to byly zkrátka dva modely budoucích škodovek. Jak jste asi pochopili, v obou případech čistě elektrických. Ještě možná jedna backstageová zajímavost – soch jsme se dotýkat mohli, ovšem pouze v bílých rukavičkách jako z tanečních. Jejich matný lak je totiž velmi citlivý a i pouhý dotek ruky by jej mohl poškodit.
Už známe jméno!
Větší z vystavených modelů představoval elektrický model, který jako jediný už v tuto chvíli zná své jméno, a vy jistě odvodíte, co bude Elroq zač. Ano, Elroq bude v zásadě elektrický Karoq, tedy crossover s délkou 4,5 metru. Sériová verze se ukáže už příští rok, design se ponese v Modern Solid stylu, který nastínil již koncept Vision 7S (a postupně ho převezmou všechny ostatní připravované škodovky), technický základ poskytne koncernová platforma MEB (na ní budou stát pochopitelně všechny nové elektrické škodovky). Elroq se bude vyrábět v Česku, u dalších připravovaných novinek ještě rozhodnutí o místě produkce nepadlo.
Nejlevnější elektromobil Škoda Auto
Druhá socha pak ukazovala budoucí nejmenší a nejlevnější elektrický model od Škodovky. No, ukazovala je možná příliš silný výraz, obě sochy podobu budoucích modelů spíš velmi decentně naznačovaly, nic jiného než základní tvar ze soch odečíst nešlo. Nejdostupnější mladoboleslavský elektromobil je zatím označovaný jako „small“ (malý), na délku bude měřit 4,2 metru, základní cenovka by se měla vejít do 25 tisíc eur (podle aktuálního kurzu do 600 tisíc korun), kufr hlásí krásných 460 litrů objemu, technicky pak bude small vycházet z již představeného konceptu VW ID.2all. Na sériovou verzi si počkáme do roku 2025.
A v rychlém sledu pokračujeme…
To máme dvě automobilové sochy, hned v titulku jsem vám však slíbil šestero nových elektrických škodovek, tak pojďme telegraficky. Začnu tou nejméně překvapivou, v roce 2025 totiž dojde na facelift Enyaqu (včetně verze coupé). Pro zájemce o Enyaq bude možná zajímavější už letošek, to se totiž začne prodávat nejlevnější model s 50kWh baterkou, který podle WLTP zvládne 350 kilometrů a přijde zhruba na 960 tisíc korun. Coupé se tato základní verze týkat nebude.
O rok později se pak objeví elektrický kombík s délkou 4,6 metru. Že se Škodovka pouští tímto elektrickým směrem, vzhledem k její historii určitě nepřekvapí, na druhou stranu je přesně tohle pole působnosti Octavie, tedy škodovky nejškodovatější. Bude to snad znamenat konec spalovací verze tohoto modelu, který je roky „tou škodovkou“? Dočkáme se nové spalovací generace, nebo čtyřka dojede svůj výrobní cyklus a štafetu převezme elektrický kombík?
Škodováci se tvářili velmi tajemně, ale v tuto chvíli si lze jen těžko představit, že by to klasická Octavia definitivně zabalila už za tři roky. Jestli se však objeví nová, pátá generace, to už bych byl opatrnější. Podle aktuálních koncernových vyjádření to totiž vypadá, že příští Golf (půjde o devátou generaci ikony od VW) přepne výhradně na elektrický pohon. A že je Octavia od začátku svého novodobého bytí technicky propojená s Golfem, to víme všichni. Aby čtyřková Octavia skutečně nebyla tou poslední se spalovacím motorem…
Uvidíme. Každopádně nám tady ještě zbývá poslední do elektrické party, tím bude model „Space“, vycházející ze studie Vision 7S. Půjde tedy o velký, sedmimístný crossover s délkou 4,9 metru, který stejně jako elektrický kombík vyjede na silnice v roce 2026.
Nezapomíná se na Kodiaq ani Superb
To bychom měli elektrické novinky, dočkáme se však i tradičnějších modelů se spalovacími motory. Vedle šestice zmíněných elektronovinek totiž Škodovka na speciální akci vystaví i siluety nových generací Superbu a Kodiaqu (SUV se bude nově nabízet i v plug-in hybridní verzi). Jejich podobu uvidíte již zítra 26. dubna v 8:00 na Garáž.cz!