Hlavní obsah

Moravští nadšenci se škodovkami z 80. let vyráží do Helsinek. S sebou vezou skoro celé náhradní auto

Foto: Jan Liška

Dvě škodovky se chystají na cestu až do finských Helsinek

Moravští nadšenci dnes vyráží na dobrodružnou cestu do finských Helsinek ve dvou klasických škodovkách. Využili jsme příležitosti a před přibližně 4 500 kilometrů dlouhou cestou je vyzpovídali o cílech cesty, itineráři, technických přípravách i dalších důležitých zajímavostech.

Článek

Od zahájení letošního Mistrovství světa v ledním hokeji ve Finsku už uplynul skoro měsíc a mladoboleslavská automobilka Škoda Auto tam tehdy symbolicky vyrazila se dvěma dnes už klasickými Favority. Nápadem se inspirovala i jedná soukromá česká výprava, která se starými škodovkami vyráží do Finska už dnes. Jan Liška, majitel Škody Rapid 135 „Weltmeister“, a Martin Pospíšil, majitel mimořádně zachovalé Škody 120, vyjíždí se svými spolujezdci i řidiči Martinem Černým a Michalem Rákoci za životním dobrodružstvím.

Cílem jejich cesty jsou Helsinky a my jsme nadšenou posádku vyzpovídali v exkluzivním rozhovoru. Poprosili jsme je, aby nám i vám přiblížili hlavní cíle své cesty, itinerář, technickou přípravu obou vozů i další zajímavosti. Zajímá vás, jak pojedou z moravského Šternberku až do finské metropole a zpátky?

Foto: Jan Liška

Škodovky čeká přibližně 4 500 kilometrů dlouhá cesta a jejich majitelé se už nemohli dočkat

Dobrodružné cestování do zahraničí v dnes už klasických autech je novou oblíbenou zábavou automobilových nadšenců. Už jsme viděli výlety do různých míst Evropy, ale vaším cílem jsou finské Helsinky. Zajímá nás, co vás vede do největšího finského města? Našli jste v Helsinkách cíl spojený s vašimi zájmy, tematicky se hodí k vozům nebo jsou lokalitou, jakou chcete vidět a poznat?

Nápad vznikl v průběhu letošní zimy v garáži u rekonstrukce veteránů. Kamarád zmínil, že má známého ve Finsku a že by stálo za to ho navštívit. Jednomyslně jsme se shodli: „Proč ne?“ Navíc jde o destinaci, která byla v našem hledáčku už dlouho, a rozhodli jsme se ji blíže prozkoumat.

Když už jsme si začali povídat o cestě, představíte nám její plán? Odkud vyrážíte, jakými lokalitami projedete a kde v Helsinkách je váš cíl? Plánujete, že ujedete okolo 400 kilometrů denně.

Vyjedeme v sobotu ráno ze Šternberku přes Hněvotín, první destinací je Varšava. Druhou máme naplánovanou v litevském Kaunasu. Další den se budeme přesouvat do Klaipedy se zastávkou u Hory křížů. Poté přejedeme do Rigy v Lotyšsku, dál zamíříme do estonského Talinu. Naším cílem jsou Helsinky. Bude-li to potřeba, trasu budeme upravovat operativně. Plánujeme dvě denní přestávky. První v Rize a druhou v Helsinkách.

Foto: Jan Liška

Jedním z cílů dobrodružné cesty do Helsinek je poznat, jak se kdysi cestovalo v tehdy nejdostupnějších autech

Poté se vydáme zpět, ale jinou trasou. Plánujeme jet kolem Čudsko-pskovského jezera. Rádi bychom poznali východní část pobaltských zemí i mimo velké aglomerace a cestou zpět směrem na Vilnius se budeme držet blíže k východní hranici. Poslední zastávkou před návratem domů by měl být Krakov. Na cestu do Skandinávie a zpět máme vyhrazeno zhruba 14 dní a celkem bychom měli najet okolo 4 500 kilometrů. Jen nás mrzí, že oproti původnímu plánu vynecháme Kaliningradskou oblast a cestu Kurskou kosou do Klaipedy.

Ujet 400 kilometrů za jeden den ve starých škodovkách už je velká porce kilometrů, a proto mne napadá otázka, jak máte naplánovaný nocleh? Plánujete spát v autech či stanech, nebo budete trávit noci v hotelech po cestě?

Vzhledem k tomu, že mají všichni členové posádky už čtyři křížky na krku, volit budeme noclehy v hotelech, jezdíme tak i na motorkách. Přeci jen cesta starými škodovkami dá tělu pořádně zabrat a spát v autě nebo ve stanu už by mohlo mít pro nás fatální fyzické následky. Nepovažujeme se za zhýčkanou generaci, ale rozhodli jsme se podniknout tuto cestu, abychom se vžili do kůže našich rodičů, kteří takovým autem na dovolenou do oblastí, jako je Rujána, Bulharsko nebo Rumunsko jezdili zcela běžně. Ale všechno má své hranice, proto ty hotely.

Foto: Jan Liška

Obě škodovky jsou ve vynikající kondici, zejména Rapid prošel kompletním rozebráním a vyčištěním

Do Helsinek pojedete se dvěma škodovkami z osmdesátých let minulého století. Řeknete nám o nich víc? „Obyčejná“ Škoda 120 totiž zaujme perfektním stavem i překvapivě malým nájezdem, vzácnější Škoda 135 je speciální edicí „Weltmeister“, o které většina Čechů asi nikdy neslyšela. Vznikla tehdy jen pro německý trh?

Stodvacítka má skutečně najeto jen 37 tisíc kilometrů a kolega Martin Pospíšil je teprve její druhý majitel. Byla velmi opečovávaná. Škoda Rapid 135 má pozoruhodnou historii. Dvě desítky let ji vlastnil německý automobilový závodník Willi Obermann a vyrobena byla v limitované edici. Rapid pohání motor z Favoritu, jezdí na bezolovnatý benzin a není třeba při tankování přidávat žádná aditiva. Vůz jsem vydražil v aukci muzea Svět Škodovek a dál ho „vymazlil“.

Vaše škodovky vypadají jako zajímavá dvojice aut, která při cestě bude poutat zaslouženou pozornost. Jak jste oba vozy připravovali na cestu? Bylo nutno provést větší servisní zásahy, nebo jste si vystačili s klasickou údržbou?

Příprava byla náročná. Rapid byl kompletně odstrojen, vyčištěn, rozebrán motor. Prakticky všechny věci mimo karoserie jsou nové nebo repasované. Škoda 120 má vyměněnou celou řadu součástek jako brzdy a podobně. Jsem si jist, že obě auta jsou ve vynikající kondici vzhledem k jejich stáří. Auta ale nemají žádnou speciální úpravu, preferujeme originální stav a součástky.

Foto: Jan Liška

Chtěli byste se zapojit a online sledovat cestu klasických Škodovek? Majitelé jsou ze staré školy a chtějí si ji užít bez závislosti na moderních sociálních sítích

I když jste nepodcenili přípravy před cestou, všichni víme, že stará technika umí vypovědět službu z ničeho nic. Vezete s sebou náhradní díly v autech, máte doprovodný vůz anebo v krajní nouzi spoléháte na pomoc na telefonu, která vás případně přijede zachránit? Co všechno s sebou případně vezete?

Oba dva vozy vezou téměř jedno náhradní vozidlo s sebou. Počínaje těsněním, rozdělovačem, karburátorem, startérem, alternátorem, poloosami až po hevery, stahováky a kosmetické přípravky. Kromě karoserie, nového motoru a převodovky povezeme prakticky vše. Poslední záchranou jsou sjednané asistenční služby, ale tento scénář si vůbec nepřipouštíme a uděláme vše pro to, abychom zvládli celou trasu po ose.

Chtěli byste českou výpravu starých Škodovek na cestě do Helsinek sledovat živě na sociálních sítích? Bohužel vás zklameme, protože čeští nadšenci si plánují cestu užít bez závislosti na Facebooku nebo Instagramu. My to chápeme a přejeme jim šťastnou cestu!

Související témata:
Načítám