Hlavní obsah

Počátky aerodynamiky i bezpečnostních prvků: Škoda Muzeum ukazuje vývoj mladoboleslavských vozů

Foto: Škoda Auto

Nová výstava ve Škoda Muzeu zve do zákulisí vývoje a výroby karoserií od roku 1905. Návštěvníci nahlédnou přes rameno designerům, odborníkům na bezpečnost či aerodynamiku, ale i lakýrníkům či klempířům

Historie Škody coby automobilky sahá dlouhé desítky let do minulosti, což na jedné straně poukazuje na dlouhou tradici, na straně druhé taky na to, jak ohromnou cestu vozy urazily. A právě tuhle cestu dokumentují exponáty továrního muzea v Mladé Boleslavi.

Článek

„Jak vzniká automobil v proměnách času“. Tak zní příhodný název seriálu výstav ve Škoda Muzeu, který návštěvníkům umožňuje vrátit se v čase při pohledu na výrobní postupy od roku 1905. „Nahlédnout přes rameno“ nyní obrazně řečeno můžeme dobovým designérům, karosářům, lakýrníkům i odborníkům na aerodynamiku a bezpečnost.

Pohled na vynalézavost tehdejších odborníků

Foto: Škoda Auto

Jedním z pozoruhodných exponátů Škoda Muzea je například Škoda 6R z roku 1929, která vítá návštěvníky ve vstupním prostoru a nabízí ukázku nosné dřevěné kostry karoserie vozu. Podobné výdřevy byly typické pro první polovinu 20. století

Některé z těchto oborů byly tehdy ještě takříkajíc „v plenkách“, a tak je zajímavé pozorovat vynalézavé postupy tehdejších průkopníků aerodynamiky i bezpečnostních prvků, nezbytné vzhledem k tehdejším technologiím. Výstava je druhá v pořadí z celkem třídílného cyklu, tentokrát s podtitulem „Historický vývoj karoserií vozů Laurin & Klement/Škoda“.

„Trojice reprezentativních výstav „Jak vzniká automobil v proměnách času“ je výsledkem práce týmu specialistů Škoda Auto a řady externích odborníků,“ říká o výstavě svými slovy Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. „Tentokrát jsme se zaměřili na karoserie – ty nejsou jen atraktivním obalem vozu, především se musí stát bezpečným, praktickým a zároveň komfortním prostorem, v němž při svých cestách za prací i zábavou se svými blízkými trávíme nemalou část života.“

Od tužky a papíru po počítače a výpočetní techniky

Foto: Škoda Auto

K vidění je na výstavě mimo jiné Škoda 1200 ve verzi sedan. Její celokovová karoserie navržená v aerodynamické tunelu byla ve své době nesmírně pokroková

Lidé z muzea automobilky Škoda se soustředili na to, aby výstava zaujala široké spektrum návštěvníků, zajímajících se jak o výtvarné, tak i o technické obory. Výstava tedy potěší milovníky historie jako takové, ale stejně tak i příznivce moderních technologií, uplatněných při vývoji bezpečnostních prvků nebo aerodynamiky.

Autoři výstavy shromáždili obdivuhodný archiv obrazového materiálu, který v mnohých případech sahá až do doby z přelomu 19. a 20. století, včetně vizionářských náčrtků Václava Laurina. Stejně tak nabízí pohled na mistrnou práci tradičních řemeslníků – truhlářů, klempířů, lakýrníků i průmyslových designérů či technologů.

Technologie, aerodynamika, bezpečnost

Foto: Škoda Auto

První crash test u nás proběhl před 50 lety v pražské Ruzyni s modelem ŠKODA 100. Vystavena je maketa původní parní rakety, která rodinný vůz roztlačila proti pevné překážce předepsanou rychlostí 48,3 km/h

Časovou osu vývoje karoserií doprovázejí čtivé průvodní texty a občas skoro úsměvné fotografie dobových prototypů, nechybí historická vozidla i digitální infopanely. Jen pro představu je k vidění třeba Škoda 6R z roku 1929 s ukázkou výdřevy karoserie nebo Škoda Rapid OHV, která jako první využila měření v aerodynamickém tunelu v praxi.

Estéty a příznivce vizuální stránky automobilového designu dost možná zaujme pohled na ladné křivky sedanu Škoda 1200 z roku 1954 nebo servisního vozu Škoda 1201 STW z roku 1958. Ztělesněním postupně rostoucího důrazu na bezpečnost je vůz Škoda 100 z roku 1973 s tlačným zařízením, připomínajícím počátky crash testů u nás. Kam mladoboleslavské vozy pokrok zavedl, znázorňuje řez vozu Škoda Octavia z roku 2020.

Otevírací doba a další informace

Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi je otevřeno každý den 9.00 do 17.00. Plné vstupné je za 80 korun, snížené 40 a rodinné 200 korun. Jak dodává vedoucí muzea Andrea Frydlová, i v budoucnu bude na co se těšit. „V květnu 2023 ambiciózní projekt završíme třetí výstavou, detailně sledující vývoj designového jazyka mladoboleslavské automobilky.“

V rámci kombinovaného vstupného (plné 100 korun, snížené 50 korun, rodinné 250 korun) se pak nabízí spojit návštěvu s prohlídkou Rodného domu Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích – ovšem pozor, ten je přístupný veřejnosti pouze od pátku do neděle, otevírací doba pak je opět od 9.00 do 17.00.

Načítám