Článek
„Jak vzniká automobil v proměnách času“. Tak zní příhodný název seriálu výstav ve Škoda Muzeu, který návštěvníkům umožňuje vrátit se v čase při pohledu na výrobní postupy od roku 1905. „Nahlédnout přes rameno“ nyní obrazně řečeno můžeme dobovým designérům, karosářům, lakýrníkům i odborníkům na aerodynamiku a bezpečnost.
Pohled na vynalézavost tehdejších odborníků
Některé z těchto oborů byly tehdy ještě takříkajíc „v plenkách“, a tak je zajímavé pozorovat vynalézavé postupy tehdejších průkopníků aerodynamiky i bezpečnostních prvků, nezbytné vzhledem k tehdejším technologiím. Výstava je druhá v pořadí z celkem třídílného cyklu, tentokrát s podtitulem „Historický vývoj karoserií vozů Laurin & Klement/Škoda“.
„Trojice reprezentativních výstav „Jak vzniká automobil v proměnách času“ je výsledkem práce týmu specialistů Škoda Auto a řady externích odborníků,“ říká o výstavě svými slovy Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. „Tentokrát jsme se zaměřili na karoserie – ty nejsou jen atraktivním obalem vozu, především se musí stát bezpečným, praktickým a zároveň komfortním prostorem, v němž při svých cestách za prací i zábavou se svými blízkými trávíme nemalou část života.“
Od tužky a papíru po počítače a výpočetní techniky
Lidé z muzea automobilky Škoda se soustředili na to, aby výstava zaujala široké spektrum návštěvníků, zajímajících se jak o výtvarné, tak i o technické obory. Výstava tedy potěší milovníky historie jako takové, ale stejně tak i příznivce moderních technologií, uplatněných při vývoji bezpečnostních prvků nebo aerodynamiky.
Autoři výstavy shromáždili obdivuhodný archiv obrazového materiálu, který v mnohých případech sahá až do doby z přelomu 19. a 20. století, včetně vizionářských náčrtků Václava Laurina. Stejně tak nabízí pohled na mistrnou práci tradičních řemeslníků – truhlářů, klempířů, lakýrníků i průmyslových designérů či technologů.
Technologie, aerodynamika, bezpečnost
Časovou osu vývoje karoserií doprovázejí čtivé průvodní texty a občas skoro úsměvné fotografie dobových prototypů, nechybí historická vozidla i digitální infopanely. Jen pro představu je k vidění třeba Škoda 6R z roku 1929 s ukázkou výdřevy karoserie nebo Škoda Rapid OHV, která jako první využila měření v aerodynamickém tunelu v praxi.
Estéty a příznivce vizuální stránky automobilového designu dost možná zaujme pohled na ladné křivky sedanu Škoda 1200 z roku 1954 nebo servisního vozu Škoda 1201 STW z roku 1958. Ztělesněním postupně rostoucího důrazu na bezpečnost je vůz Škoda 100 z roku 1973 s tlačným zařízením, připomínajícím počátky crash testů u nás. Kam mladoboleslavské vozy pokrok zavedl, znázorňuje řez vozu Škoda Octavia z roku 2020.
Otevírací doba a další informace
Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi je otevřeno každý den 9.00 do 17.00. Plné vstupné je za 80 korun, snížené 40 a rodinné 200 korun. Jak dodává vedoucí muzea Andrea Frydlová, i v budoucnu bude na co se těšit. „V květnu 2023 ambiciózní projekt završíme třetí výstavou, detailně sledující vývoj designového jazyka mladoboleslavské automobilky.“
V rámci kombinovaného vstupného (plné 100 korun, snížené 50 korun, rodinné 250 korun) se pak nabízí spojit návštěvu s prohlídkou Rodného domu Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích – ovšem pozor, ten je přístupný veřejnosti pouze od pátku do neděle, otevírací doba pak je opět od 9.00 do 17.00.