Hlavní obsah

Pouštní Bouře! Vyzkoušeli jsme upravenou Toyotu Land Cruiser

Foto: Archiv Garáž.cz

Světlá vojenská matná barva, mohutný ochranný rám, šnorchl a extrémně silná přídavná LED světla vytrhávají jinak letargické Plzeňáky z apatie a nutí je tázavě zdvihnout obočí, co tohle monstrum dělá uprostřed města.

Článek

Je to takový pohrobek dob minulých. Ale Toyota jej stále vyrábí, protože je spolehlivý a projede v terénu skoro všechno. Je jedno, jestli sloužíte UNPROFORu nebo s kalašníkovem chcete rozstřílet nějaké památky ve jménu Alláha, vydáváte se na Expedici k pramenům Nilu, zajišťujete Dakar či zachraňujete rozsekané lyžaře, ale tohle auto prostě potřebujete všude na světě. Toyota Land Cruiser sedmé generace je opět u nás na webu a já si připadám za jejím volantem jako doma.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sedmá generace přišla na trh v roce 1984 jako nástupce té čtvrté (zkrátka to berte jako fakt, Land Cruiser totiž kráčel dvěma liniemi jako terénní pracovní automobil a jako luxusní terénní automobil). Generace J7 je posledním opravdovým off-roadem v nabídce, novější verze jsou spíše velkým (byť v terénu velmi schopným) SUV. Tohle ale není SUV na první pohled – vojenská pouštní barva, speciální vyztužené nárazníky (jmenují se Extreme Duty Steel Bumper), přední rám s navijákem, šnorchl na brodění, zadní rám s dvojicí rezerv, dvoubateriový systém a přídavná LED světla oslepující každého na potkání (navíc směřující kolem auta do všech stran). Na střeše jsou i solární panely, takže se auto vlastně stále dobíjí. S tímhle speciálem si můžete dojet pro nějakého diktátora na blízký východ, když budete chtít.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto už pochopitelně není stejné, jako tehdy. Toyota jej musela trochu modernizovat, jak po designové stránce, tek technikou. Emisní normy prostě neumožní auto dostat na značky s původními motory. Pětimístný interiér zůstal zachován, jen sklopné lavice z kufru už musely zmizet. Nastěhovala se sem totiž speciální vestavba oddělená ochrannou kovovou mříží s řadou odkládacích schránek přístupných zevnitř, nebo z venku přes výklopné kryty v místech, kde bývala zadní okna. Jsou tu i dva dlouhé šuplíky na výbavu, z nichž kryt jednoho lze používat jako pracovní ponk. V útrobách je zabudován kompresor a velká nádrž na vodu, aby byl prostor auta maximálně využitý.  Dlouhá anténa zase ručí za to, že rádio by vám chrastit nemělo, ale popravdě jsem ho nějak celou cestu ani nechtěl poslouchat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Změny jsou i v kabině, kde chybí koberec a všechno tlumení, takže šlapete přímo po podlaze. O to snadnější asi bude jí čistit. Sedadla jsou z řady 200 a pohodlná, spolujezdcovo je ale užší než u klasických verzí. Skví se na nich logo Western Diamondback (anglický název Chřestýše západního), což je vlastně i oficiální název této přestavby. Na palubce trůní infotainment s navigací a zobrazováním parkovací kamery. Majitelé ale spíš asi využijí funkci kompasu nebo 6 zásuvek USB.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podvozkově se toho u verze NSV tolik nezměnilo. Stále je tu rám z pevnostní oceli a zadní náprava na listových perech. Přední ale používá vinuté pružiny na speciálních tlumičích King Off-Road. Průchodnost terénem se s úpravami naštěstí nijak nezhoršila, což bylo nutné, jinak by to klienti dali Toyotě sežrat. Pod kapotou Land Cruiseru je naftový vidlicový osmiválec s turbodmychadlem, výkonem 248 koní a točivým momentem 531 Nm. Plně synchronizovaný pětikvalt je vybaven i redukcí a standardně žene jen zadní kola, ta přední musíte připojit klasicky po staru přepnutím v nábojích kol. Pak z tohohle auta ale vytvoříte nezastavitelné monstrum, které projede takřka vše. Záleží jen na vaší odvaze, kam se s autem pustíte.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto ale funguje slušně i na silnici, jen si musíte zvyknout na větší hlučnost, v této verzi ještě umocněnou chybějící zvukovou izolací. Každé přeřazení tak velmi hlasitě slyšíte. A nejen to, v podlaze zbylo pár dírek, kterými je vidět silnici. Aerodynamika auta je něco, co je tady úplně zbytečné popisovat. Nic naplat, taková zkrátka tahle verze je a vy se s tím musíte smířit. Ale ono to jde snadno, protože vzhledem k výšce auta vůči ostatním jste prostě nad věcí. Provozu se můžete věnovat méně, protože kvůli rámu si každý všímá vás a retardéry a díry nemusíte řešit už vůbec.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jasně, že tohle auto zbožňuju, to už víte z předchozích článků. A ani v této verzi to nebude jiné. Stále z něj vyzařuje ten závan starých časů a nabízí pocity řízení youngtimeru, které tak miluji. A pořád je normálně běžně použitelné, jen na vás budou lidé koukat trošku divně, když s tím pojedete do centra města. Ale vám to bude fuk, je to prostě švanda.

Za možnost otestovat tento vůz děkujeme autosalonu  Dajbych s. r. o.

Land Cruiser J7

Pot, co Mercedes třdy G trochu zcivilněl a Defender vymřel, je stle vyrběn Land Cruiser sedm generace asi nejvhodnějšm autem na speciln přestavby. Sice si i soukromnk může koupit civiln verzi jako stylovou zležitost, ale pro speciln čely je prvě tento typ nejvhodnějš. Kromě dnes testovan vojensk verze jsme vm už dřve ukzali napřklad speciln pick-up s pohonem 6x6. Ale nen to všechno, dalšpravy si často ždaj i hasičsk a zchranřsk sbory čienergeticka i těžařsk společnosti. Prvě dobr reference z těchto použit jsou nejlepšm důkazem toho, žeLand Cruiser obstoj.

Načítám