Článek
Z přístupu Porsche je cítit skutečné nadšení pro sportovní auta. Jasně to dokazují všechny speciální verze jejich modelů (označené T, GTS, GT4, GT3 a speciály RS), jasně to dokazují aktivity v motorsportu a nyní to dokazuje i kniha „Porsche Unseen“, jejímž prostřednictvím se automobilka rozhodla uveřejnit některé ze svých odložených designových vizí z let 2005 až 2019 – prostě jim přišlo škoda, aby je nikdy nikdo neviděl, když už si nenašly cestu na silnici. V knize se představí 15 dosud nikým mimo automobilku nespatřených vozů, v první části článku si ukážeme prvních pět.
Vision 920
Když Porsche v roce 2014 naplno vtrhlo se speciálem 919 Hybrid do série vytrvalostních závodů WEC, rychle ji zcela ovládlo – ve zkušební první sezóně ještě skončili na celkovém třetím místě, ale pak rázně ukončili dominanci Audi a získali mistrovský titul s přehledem třikrát po sobě. Jenže pak místo zbrojení na další ročník hodila automobilka do ringu ručník. Tvrdili, že si už nemají co dokazovat, ale fakticky šlo o náhlé manažerské rozhodnutí s cílem snížit náklady v důsledku dopadů Dieselgate. Koncept Vision 920 ukazuje, kam by se jejich závodní speciál mohl designově posunout, kdyby znenadání neutnuli vývoj.
Vision 919 Street
Fantastické úspěchy speciálu 919 Hybrid na závodní trati (33 vítězství v závodech včetně tři vítězství v Le Mans a tři mistrovské tituly k tomu) inspirovaly automobilku k vytvoření jeho silniční verze, která však nikdy nedostala schválení do produkce. Přitom měla mít stejné rozměry a rozvor, stejný karbonový monokok a stejné hybridní pohonné ústrojí (přeplňovaný 2,0 V4 podporovaný elektřinou), jen designové detaily se měly trochu lišit kvůli silniční homologaci a pohodlí posádky. Po silniční verzi 962 od firmy Dauer to mohla být další fantastická oslava závodních úspěchů značky.
Vision Spyder
Malá a lehká auta automobilku Porsche proslavila – i s méně výkonnými motory totiž díky své agilitě dokázala porážet daleko silnější (a těžší) protivníky. Dokonalým ztělesněním této idey se v roce 1954 stal model 550 Spyder (ve kterém přišel o život slavný herec a nadšený závodník James Dean) a právě na něj navazoval novodobý koncept Spyderu, lehkého otevřeného sporťáku s nízkým sklem a žádnou střechou (ani skládací). Nadčasové propojení potvrzuje i označení 551 před zadními koly a přezdívka „Little Rebel“ (ačkoliv James Dean tomu svému říkal drsněji „Little Bastard“).
Vision Renndienst
Pro podporu svého závodního týmu používala automobilka ve svých začátcích klasický busík VW T1 v typickém červeném zbarvení. Tím se inspirovali designéři v roce 2018 a vytvořili jeho moderní interpretaci ve formě elektromobilu schopného převézt až šest pasažérů – sedí se v něm totiž ve dvou řadách po třech s netypickou centrální řidičskou pozicí. Díky nové koncernové elektrické platformě MEB by k realizaci nebylo daleko, zvlášť když samotné VW plánuje oživit svůj busík…
Vision 904 Living Legend
Závodní speciál 904 GTS se v 60. letech stal skutečnou legendou mezi cestovními auty – jeho dvoulitrový čtyřválcový boxer produkovat přes 180 koní a z 650kilového auta dělal skutečnou střelu. I o 30 koní slabší silniční varianta zvládala stovku za 6 sekund a jela až 250 km/h. Dokonalá ukázka přístupu Porsche. Konstruktéři na něj proto toužili navázat s podobně lehkým a podobně elegantně a z pohledu aerodynamiky velmi efektivně tvarovaným vozem. Tím se mohl stát koncept 904 Living Legend, který si půjčil kompaktní karbonové šasi ultraúsporného VW XL1 a doplnil ho ne osmiválec, ani šestiválec, a dokonce ani čtyřválec, ale pouhý V2 vypůjčený z motocyklu. Stejný recept využili technici VW při návrhu konceptu XL1 Sport, který poháněl motor Ducati 1199 Superleggera naladěný na výkon 200 koní ve 12 000 otáčkách, který 890 kg lehké auto vystřelil na stovku za pouhých 5,7 sekund.