Článek
Píše se rok 1973 a polská automobilka FSO stále vyrábí brutálně zastaralé, ale prostorné sedany Warszawa. Nejde o nic jiného, než několikrát zmodernizovaný GAZ Paběda. Po jejím boku se už ale v Polsku rodí i rodinný sedan 125p, který jí dokázal celkem slušně nahradit. Automobilka FSO však nechce zůstat jen u jednoho typu, a tak kupuje ještě další licence na modely 132p a 127p. A právě malý 127p se začíná vyrábět už v roce 1973, kdy mu Warszawa uvolnila výrobní linku. Bylo to tedy pouze s dvouletým zpožděním oproti italskému originálu. Přestavba haly zabrala pouhý půlrok.
První kusy tradičně vznikly z dovezených italských dílů, postupně se ale výroba některých komponentů přesunula do Polska. První rok vzniklo jen 1400 aut, ale pak šly počty vyrobených aut nahoru. Zákazníci ocenili hlavně moderní konstrukci a prostorný interiér. Oproti pravému Fiatu měl polák jen minimum rozdílů a od sebe je odliší jen znalec. Motor pocházel z typu 850 Special a nabízel 47 koní. Fiatu to stačilo k maximálce 140 km/h.
Auto se však ani v Polsku nedostalo do volného prodeje, koupit si jej Poláci mohl jen za devizy nebo bony. Řada z nich v touze po západním autě sháněla originální logo Fiat na přední masku a nápis 127 na zadním víku kufru. Podobné speciality ale lákaly zloděje, taková obdoba auta s dírou, našeho Favoritu. Auto bylo také náchylné ke korozi a příliš dobře nefungoval zámek kufru. S trochou šikovnosti se dal otevřít dřívkem od nanuku. Stejný problém (a stejný zámek) měla i Syrena.
Dnes se o licenční polské výrobě dalších typů u nás moc nemluví a skoro mi přijde, že na typy 127p nebo 132p se úplně zapomnělo. Ve své době byl ovšem pro polské majitele splněným snem. Na rozdíl od miniaturního Malucha 126p totiž mohl fungovat jako plnohodnotné auto.