Článek
Na konci ulice Viale Gilles Villeneuve v italském Maranellu najdete okruh Fiorano. Trať ve tvaru osmičky s délkou 2 997 metrů a šířkou něco málo přes osm metrů slouží od dubna roku 1972 jako testovací trať Ferrari, a to jak pro silniční auta, tak pro Formuli 1 a další závodní speciály. A taky zde najdete původní dům Enza Ferrariho.
Trať byla postavena v roce 1972 a původně měla tři kilometry. V roce 1992 byla přidána šikana, ale o čtyři roky později byl okruh opět upraven. Trať má tvar nepravidelné osmičky a jednotlivé zatáčky nápadně připomínají zatáčky jiných okruhů. Střídání rychlých a pomalých zatáček má svůj důvod, extrémně totiž zatíží podvozky a brzdy aut, takže inženýři tady mohou rychle získat tolik potřebná data k dalšímu vývoji a úpravám. Ostatně podívejte se, jak vypadá Fiorano z kokpitu.
Trať může být celá kropená a okruh je osázen senzory pro rychlé a detailní vyhodnocování všech údajů. Ferrari trať využívá v podstatě každý den, testuje sériová auta, prototypy, závodní vozy nebo tady dělá akce pro svoje zákazníky či novináře.
Ale dost řečí. Jednou z nejsledovanějších číslovek při prezentaci každého nového Ferrari je jeho čas na Fioranu. Tady je patnáct časů pečlivě vybraných modelů, které jsou stejně výjimečné jako trať samotná.
Ferrari Testarossa: 1 m 40,6 s
Ferrari 288 GTO: 1 m 36 s
Ferrari F355: 1 m 34 s
Ferrari 550 Maranello: 1 m 32,53 s
Ferrari F40: 1 m 29,6 s
Ferrari F430: 1 m 27 s
Ferrari F50: 1 m 27 s
Ferrari 599 GTB Fiorano: 1 m 26,5 s
Ferrari 458 Italia: 1 m 25 s
Ferrari Enzo: 1 m 24,9 s
Ferrari 458 Speciale: 1 m 23,5 s
Ferrari 488 Pista: 1 m 21,5 s
Ferrari F12tdf: 1 m 21 s
LaFerrari: 1 m 19,7 s
Ferrari SF90 Stradale: 1 m 19 s
Tak co? Které z nich byste chtěli zaparkovat ve své garáži?