Článek
Pokud jde o brzdy, většinu uživatelů aut zajímá jen to, aby skutečně pořádně brzdily, když na červenou před semaforem na poslední chvíli zadupnou pedál. Automobiloví nadšenci, kteří se zajímají i o konstrukci a techniku, si však určitě také všimli, že se konkrétní pozice brzdových třmenů kotoučových brzd liší auto od auta – některé vozy je mají na kotouči uchycené vpředu, jiné vzadu, některé mají dokonce odlišnou pozici na přední a zadní nápravě. Takže co rozhoduje o tom, kam je výrobci umístí?
Základní pravidla
Konstrukce kotoučových brzd není příliš složitá věc – máte brzdový kotouč a na něm třmen, jehož pístky se do kotouče zakusují. Žádná raketová věda. Ale když to dáte do souvislosti s dalšími komponentami (poloosa, kolo, zavěšení, tlumiče, tyč řízení), věci se začnou komplikovat. Umístění brzdových třmenů tak musí respektovat několik základních pravidel:
- Nesmí překážet ostatním komponentám konstrukce náprav
- Musí být dobře chráněné před nečistotami ze silnice
- Musí být snadno přístupné (především odvzdušňovací šroub)
- Musí zlepšovat pozici těžiště (ideálně co nejníže a blízko středu auta)
- Musí se snadno chladit a nesmí zhoršovat aerodynamiku
Nahoře, nebo dole?
Pozice úplně dole (v hodinkové analogii pozice 6 hodin) by pomohla snížit těžiště, ale do brzdy by se tak dostávalo víc nepořádku ze silnice a odvzdušňování by bylo složité. O moc jednodušší by odvzdušnění nebylo ani v pozici úplně nahoře (12 hodin), navíc by se tak zhoršila pozice těžiště. Proto se průmyslovým standardem stala pozice na boku, tedy ve 3 nebo 9 hodin, která je tím nejlepším kompromisem – nízké těžiště, dobrá ochrana a snadné odvzdušnění.
Vpředu, nebo vzadu?
Tím to však pořád nemáme z krku, protože je třeba rozhodnout, zda bude třmen na kotouči (po směru jízdy) buď vpředu (tedy pozice v 9 hodin, v angličtině se označuje jako „leading“, tedy „vedoucí“ pozice), nebo vzadu (3 hodiny, anglicky „trailing“, tedy pozice „ve vleku“).
Přední náprava – běžná auta s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol (nebo všech čtyř prostřednictvím mezinápravové spojky) mají z konstrukčních důvodů hřeben řízení až za osou kol, brzdové třmeny proto musí být uchyceny vpředu (pozice v 9 hodin), aby nepřekážely tyčím řízení. Auta s motorem umístěným podélně (většinou mají pohon zadních nebo všech čtyř kol) pak mívají hřeben řízení před osou předních kol (je to technicky výhodnější), brzdové třmeny tak mívají zezadu (pozice ve 3 hodiny). To samé platí pro auta, která mají motor uprostřed nebo vzadu (většinou jde o výkonná sportovní auta).
Zadní náprava – tady je obecně nejvýhodnější pozice vpředu (v 9 hodin), protože tak brzdový třmen nepřekáží konstrukci zadního zavěšení, a navíc je blíž těžišti a disk kola ho lépe chrání před nečistotami ze silnice. Některá auta mají mechanismus ruční brzdy vyčleněný z klasické brzdy, a může tak mít na kotouči své zvláštní místo.
Poslední slovo má však vždy konstruktér a jeho návrh konstrukce a geometrie nápravy, takže možné je v podstatě všechno…