Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kia Pride byl malý hatchback z 90. let, který se sice rodil v Koreji, ale na základě výkresů od Mazdy 121. Vůz se dostal i do Ameriky a Japonska, ovšem tam nosil loga Fordu a jmenoval se Festiva.
A protože se blíží osmdesátiny značky Kia, zareagovalo na to britské zastoupení tím, že vzalo pětidveřový Pride z roku 1996 a svěřilo jej do rukou specialistů z firmy Electrogenic. A ti navýšili jeho výkon o 78,6 %.
Model Pride se standardně nabízel s motory 1,1 litru a 1,3 litru, ten výkonnější nabízel 61 koní a točivý moment 135 Nm. Po konverzi na elektromobil výkon vzrostl na 109 koňských sil a krouťák na 235 Nm. Pozor, pětirychlostní manuál zůstal zachován!
Auto dostalo několik jízdních režimů ovlivňujících jeho chování. Na eko profil je výkon omezen na 61 koní a točivý moment na 118 Nm. Tehdy hatchback zrychlí z nuly na sto za bezmála 12 sekund, podobně jako původní model.
Za optimální jízdní režim pro denní užití se považuje zařazení třetí rychlosti (dále se o převody nestaráte), kdy se lehce zvýší rekuperace, omezovač výkonu stoupne až na 81 koní a točivý moment na 176 Nm.
Nakonec tu máme režim sport. V něm máte k dispozici plný výkon i sílu, proto akcelerace z nuly na sto klesne pod 8 sekund.
A to rozhodně pořádně protočí přední poháněná 12palcová kola a zanechá v podivu všechny, kteří s vámi budou chtít závodit. Totiž i nabíjecí konektor je schován za víčko nádrže, takže Pridev (Pride EV) je dokonalý „sleeper“.
Trakční akumulátory o celkové kapacitě 20 kWh jsou uloženy pod kapotou a kufrem, díky čemuž Pride na jedno nabití zvládne ujet až 193 km. Palubní nabíječka disponuje výkonem 3,3 kW, proto nabití baterií z nuly do plna zabere 6 hodin.
Nejspíš se ptáte na hmotnost, ovšem ta nenarostla nijak závratně. Elektrický Pridev váží 870 kg, takže je o zhruba 20 kg těžší než originál.
Mimo technických úprav specialisté z Electrogenic vůz přelakovali z modré na bílou odpovídající současné bílé užívané Kiou. Dále vylepšili světlomety, opravili interiér a ukazatel původního palivoměru v budících nahradili stavem nabití trakčního akumulátoru.
Něco podobného dělal v minulosti i Volkswagen, ovšem továrně. Kdekdo si vybaví například trojkový Golf CityStromer, popřípadě náš český Favorit na baterky známý jako Elmo/Eltra. A teď i Kia. Docela milý narozeninový dárek, nemyslíte?